הולי בלק וטוני דיטרליצי, "עלילות ספיידרוויק", "המדריך השימושי", "משקף האבן", "סודה של לוסינדה" (2003), "עץ הברזל", "זעמו של מולגראת" (2004)
מבוא
משפחת גרייס עוברת להתגורר בבית מבודד ביער (ירושה של קרובה קשישה המאושפזת במוסד לחולי נפש) אחרי שאבי המשפחה נטש אותה והותיר את אשתו וילדיו במצב כלכלי קשה. לא ברור (לפחות בסרט) למה האם מסתירה עובדה זו דווקא מג'ארד ולמה ואיך כל האחרים יודעים והוא לא את האמת על התנהגותו הנלוזה של האב. תקוותו הנכזבת של ג'ארד לשובו של אביו היא אחד הכוחות המניעים את מהלך ההתרחשויות.
עולם ההרפתקה נמצא ממש בחצר האחורית (או במקרה שלנו הקדמית) ויש שלוש דרכים להיכנס אליו ולראות אותו:
1. לעבור את המעגל המגן שהציב הדוד ספיידרוויק;
2. להשתמש במשקף האבן;
3. לחטוף שפריץ בעיניים מיצור יער נודניק, שמאפשר לראות את עולם ההרפתקה ללא עזרה חיצונית.
מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור
אין
הגיבור
ג'ארד (השולט בחפצים הקסומים), פותח את הספר האסור על אף האזהרות...
הגיל ההתחלתי
10
הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים
עזיבת האב הותירה את המשפחה במצב כלכלי קשה ואילצה אותה לעבור לבית ביער שהיה שייך לדודה-רבא ספידרוויק.
הבית
הרקע המשפחתי
משפחה חד הורית
בית הספר
כן
היחסים עם המבוגרים
ג'ארד מתגעגע לאביו, אמו מסתירה מפניו את הסיבה האמיתית לעזיבת האב (לא ברור בדיוק למה)
לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?
1 - לא קיימים
2 - מפריעים
3 - תומכים
1, 2
החברים
האויבים
הכישורים המיוחדים
השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)
הערכה כללית
מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)
5
סיכום
כיוון שמדובר בסידרת ספרים שנכתבה בשנות האלפיים, גם הילדים הם ילדים בני זמננו שלכל אחד מהם יש אופי ייחודי משלו. התאומים הם אחד חולמני ואחד דומיננטי (בספרים הם זהים, בסרט משום מה לא), והבת היא "טום בוי". אמנם מדובר במשפחה חד הורית, אבל לשם שינוי, גם האם וגם הבת לוקחות חלק כמעט שווה במלחמה על הבית (בהנהגתו של ג'ארד, כמובן).
מרי נורטון (מחברת "הלקחנים"), "המיטה המעופפת", 1943, Bonfires and Broomsticks,
מבוא
מרי נורטון הושפעה מאוד מסופרות שקדמו לה, כגון אדית נסביט (מחברת "חמישה ילדים והזהו", שכתבה על ילדים, אבל בפירוש לא לילדים, והשתמשה במסע בזמן כדי להעביר מסרים פוליטיים) ופאמלה טראוורס. ספרה הראשון, The Magic Bedknobs, or How to Become a Witch in Ten Easy Lessons יצא בשנת 1943, ויחד עם המשכו, Bedknobs and Broomsticks הפך לסרט "המיטה המעופפת". בשנת 1941 נשלחה לעבוד בוועדת הרכש הבריטית בארה"ב (כלומר, גם היא ממש שירתה את ארצה בתקופת מלחמה, אם כי לא בתפקיד קרבי כמו ק' ס' לואיס), ואחרי המלחמה חזרה לאנגליה עם משפחתה. היא נפטרה בשנת 1992. בין לבין היא כתבה גם את סידרת "הלקחנים".
זהו סיפורם של שלושת האחים לבית רולינס, שפונו מלונדון המופצצת של מלחמת העולם השנייה לבית בכפר. כשהם מגיעים לבית המארח הם מגלים שבעלת הבית היא מכשפה מתלמדת...
מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור
אין
הגיבור
פול הקטן ששולט בגולת הקסם ויודע לקרוא את המפה
הגיל ההתחלתי
5-6 (פול)
הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים
"ילדים צריכים להיראות ולא להישמע"
גיוס הכשפים למלחמה בנאצים (שאיננה נזכרת בספר)
הבית
כנראה בית בורגני לתפארת
הרקע המשפחתי
לא ידוע דבר על בית ההורים לפני הפינוי לכפר; בסרט, ההורים נעלמים לגמרי מרגע שהילדים מגיעים למרכז הפינוי בכפר; הילדים אפילו לא הולכים לחפש אותם כשהם חוזרים ללונדון עם המכשפה לחפש את פרופסור אמיליוס בראון וגם לא בסיום ההרפתקה.
בית הספר
ל"י
היחסים עם המבוגרים
אגלנטין פרייס, אמיליוס בראון
"האישה המודרנית כמכשפה" - האימהות ממש לא בראש מעייניה, היא מסרבת לקלוט ילדים מפונים למרות שיש לה בית גדול, היא יושבת על המטאטא לא על הצד, ושומו שמים, היא גם צמחונית; אבל אל דאגה, בסוף היא מתעשתת ומבינה שקריירה כמכשפה זה לא בדיוק בשבילה...
בסרט, המכשפה המתלמדת היא האישה הלא תקנית וקארי היא ה"אישה" התקנית שמתפקדת גם כאם "מסורתית" יותר (לפחות לאח הקטן); גם פרופסור אמיליוס בראון הוא לא בדיוק "מבוגר אחראי".
לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?
1 - לא קיימים
2 - מפריעים
3 - תומכים
1, 3
החברים
האויבים
כוחות הרוע (הגרמנים)
הכישורים המיוחדים
שימו לב שדווקא פול, האח הקטן, הוא זה שמחזיק בגולה שמפעילה את המיטה המעופפת (שליטה בחפץ קסום שמציית אך ורק לבעליו החוקיים), מה שלמעשה הופך אותו לראש החבורה בעולם ההרפתקה.
השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)
לא ברור
הערכה כללית
מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)
2
סיכום
בספר:
קארי היא הבוגרת
בחלק הראשון הילדים שוהים אצל דודתם, שהיא בעלת המיטה המעופפת;
הילדים הולכים לבית אמם ולמשטרה לפני שהם הולכים לדרך פורטובלו **לברר מה הם מצאו שם**
באי אואיפי (ולא נאבובו) היו קניבלים ולא בעלי חיים. זה כנראה לא התאים לרוח של מחזמר הוליוודי לכל המשפחה.
הילדים חוזרים בזמן ל-1666, לשריפה הגדולה של לונדון, כדי להביא את פרופסור אמיליוס ג'ונס (לא בראון).
אמיליוס ג'ונס עצמו הוא בעל אוב ולא שרלטן.
ולבסוף, אין כל אזכור למלחמת העולם השנייה.
בסרט, אין צורך במסע בזמן;
הנשיקה של אגלנטין ואמיליוס, כשהוא נפרד ממנה כדי להצטרף ליחידתו, מרמזת על העתיד האפשרי לקשר ביניהם.
"מרי פופינס", פמלה ל' טראוורס, 1938
מבוא
ג'יין ומייקל בנקס הם ילדים נמרצים ושובבים שחיים במשפחה מרובת ילדים - חוץ מהם יש במשפחה גם זוג תאומים ותינוקת (שאין להם כל תפקיד משמעותי בסיפורנו), וסוכנת בית שמנהלת את הבית ביד רמה - מה שמרמז על כך שהמשפחה איננה סובלת בדיוק מחוסר אמצעים. אבי המשפחה הוא אמנם פקיד בנק צנוע אך לחוץ, אבל ההשערה האישית שלי היא שלפחות לפי הסרט, אימא בנקס היא יורשת עשירה שלא עבדה יום אחד בחייה, מה שמקל עליה להפוך לסופרז'טית לוחמת ולבלות את רוב זמנה בפעילויות של ארגוני נשים - לכאורה ניגודים גמורים.
כאשר הם מחליטים שהגיע הזמן לבחור אומנת חדשה לילדים, יש להם רשימה ברורה ומוגדרת של דרישות מהמועמדת לתפקיד, אלא שלילדים יש דרישות אחרות, הם מתערבים, וכך מגיעה לבית בנקס מרי פופינס...
מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור
אין
הגיבור
ג'יין ומייקל קרובים מאוד בגיליהם וגם מתואמים בהתנהגותם - יופי של דוגמה לשיתוף פעולה בין המינים...
הגיל ההתחלתי
5-6
הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים
"ילדים צריכים להיראות ולא להישמע"
הסופרז'טיות
הבית
בית בורגני לתפארת
הרקע המשפחתי
האב פקיד בנק לחוץ, האם סופרז'טית לוחמת.
בית הספר
ל"י
היחסים עם המבוגרים
ההורים
מרי פופינס ומנקה הארובות; בהשפעתם הילדים מתמרדים ומסרבים להפקיד את חסכונותיהם בבנק - הם רוצים להאכיל את הציפורים.
לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?
1 - לא קיימים
2 - מפריעים
3 - תומכים
3
החברים
האויבים
הנהלת הבנק
הכישורים המיוחדים
תושייה
השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)
לעזור לאביהם
הערכה כללית
מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)
1 (בכיכוב ילדי בנקס?) **(לברר האם ילדי בנקס מופיעים בספרים אחרים)**
סיכום
שימו לב שדווקא אבי המשפחה הוא זה שצריך את מרי פופינס כדי להשתחרר ולהתחבר מחדש לעצמו ולילדיו, ולא הילדים - בדיוק כפי שנאני מק'פי באה לעזור לאבי משפחת בראון (אב יחיד לשבעה ילדים, המסכן…) ולא לילדים - מה שמוכיח שאולי יש מקום לתנועה לשחרור הגבר, או כדבריה של נאני מק'פי,
"when you need me, but do not want me, then I must stay. When you want me, but no longer need me, then I have to go".
ק' ס' לואיס, סידרת נארניה, 1950
מבוא
ק' ס' לואיס החל את לימודיו באוקספורד ב-1916, אחרי שזכה במילגה, אבל כעבור שנה התנדב לחיל הרגלים, השתתף במלחמת החפירות בסום ונפצע שם מהתפוצצות פגז אנגלי. אחרי שהחלים חזר לשדה הקרב עד תום מלחמת העולם הראשונה, ואחרי שחרור חזר ללימודיו. אתרע מזלו והוא נפטר ביום רצח הנשיא קנדי, 22.11.1963, שהיה גם יום מותו של סופר ידוע אחר, אלדוס האקסלי.
מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור
אין
הגיבור
החמישה פועלים בתיאום ובצוותא, בד"כ הגדול מנהיג אבל יש תחלופה
הגיל ההתחלתי
8-13
הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים
אין את השפעת "העולם שבחוץ" על "העולם שבפנים" קל במיוחד למצוא בסידרת "נארניה". אנו שומעים את הדי המלחמה בכל אחד מהקרבות המתוארים בסידרה, החל בקרב בין כוחות הטוב בהנהגת אסלן והילדים, לבין כוחות האופל בהנהגת המכשפה הלבנה ב"נארניה" (ראה "שר הטבעות"...) וכלה במלחמה נגד גדודי קלורמן ב"הקרב האחרון".
הבית
לא ידוע
הרקע המשפחתי
לא ידוע דבר על בית ההורים לפני הפינוי לכפר
בית הספר
מסתבר שהילדים כן הולכים לבית הספר (הבנות לבי"ס לבנות והבנים לבי"ס לבנים); והם נוסעים לשם ברכבת שמזכירה מאוד את האקספרס להוגוורטס שיוצא מרציף 9 ושלושה רבעים…
היחסים עם המבוגרים
הפרופסור, סוכנת הבית שלו
המכשפה הלבנה (לא בדיוק סמל האימהות)
אסלן
ושוב, איפה ההורים?
לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?
1 - לא קיימים
2 - מפריעים
3 - תומכים
1, 2
החברים
לא ידוע על חברים ב"עולם האמיתי" (לפחות ב"האריה" וב"כספיאן"...)
האויבים
כוחות הרוע
הכישורים המיוחדים
לכל אחד כישורים משלו – המלך פיטר המופלא, המלכה סוזן העדינה, המלך אדמונד הצדיק, המלכה לוסי העדינה (תרגום שלי).
השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)
להביס את כוחות הרוע
הערכה כללית
מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)
6 (בסידרה, לא כולם בכיכוב כל ילדי פיוונסי)
סיכום
שימו לב שכמו במשל על "הילד שצעק זאב", לא מאמינים לא לאדמונד ולא ללוסי עד שמאוחר מדי
ואיפה "רוזי המסמררת" כשצריכים אותה? אולי סוכנת הבית של הפרופסור שבביתו הם מתאכסנים?
שימו לב שהדמות המשמעותית היחידה של אישה (לפחות ב"נארניה") היא המכשפה הלבנה, שהיא לא בדיוק סמל האימהות...
אדית נסביט, "חמישה ילדים והזהו", 1902,
The Phoenix and the Carpet, 1904, The Story of the Amulet, 1905
מבוא
אדית נסביט נחשבת לחלוצת סופרות הילדים במאה ה-20. היא כתבה על ילדים, אבל בפירוש לא לילדים. בניגוד למגמה שקבעו סופרים כגון לואיס קארול וקנת גרהאם, היא הפכה את "העולם האמיתי" של הילדים לעיקר ואת "העולמות האחרים" למשניים יותר. בין היתר היא השתמשה במסע בזמן כדי להעביר מסרים פוליטיים (בעיקר סוציאליסטיים) וברוב ספריה השתמשה בקבוצות של ילדים ולא בילדים בודדים.
זהו הספר הראשון שעוסק בעלילותיה של משפחה שעזבה את העיר הגדולה ועברה להתגורר בכפר. יום אחד יוצאים חמשת ילדי המשפחה לשחק במחצבה הסמוכה, ובלי כוונה הם מעירים פיית חול עצבנית במיוחד שהייתה שקועה בתרדמה אלפי שנים. מסתבר שהיצור הוא האחרון ששרד מבני מינו, שנכחדו אחרי שבאו במגע עם קור ורטיבות. זהו יצור שבכוחו למלא כל משאלה, אבל משאלה שאיננה מנוצלת בו ביום מתפוגגת, מה גם שבדרך כלל המשאלות מסבכות את המבקשים בצרות ומשיגות את התוצאות ההפוכות...
מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור
אין, רק כינויים
הגיבור
החמישה פועלים בתיאום ובצוותא, בד"כ הגדול מנהיג אבל יש תחלופה
מעוגן בעולם האמיתי ואינו מנותק ממנו (כלומר הילדים נמצאים כל הזמן "בעולם האמיתי")
הגיל ההתחלתי
מגיל 0 עד 12-13
הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים
"ילדים צריכים להיראות ולא להישמע"
מעוגן בעולם האמיתי ואינו מנותק ממנו (כלומר הילדים נמצאים כל הזמן "בעולם האמיתי")
היזהרו כשאתם מביעים משאלות כיוון שהן עוד עלולות להתגשם...
הבית
בית בורגני לתפארת
הרקע המשפחתי
האב נעדר, האם פעילה חברתית
בית הספר
הילדים, גם בנים וגם בנות, כן הולכים לבית הספר, בתלבושת אחידה שאמם קנתה להם. אנתיאה אפילו למדה שם צרפתית, ורוברט שיחק כדורגל- מה יכול להיות מעוגן יותר במציאות?
היחסים עם המבוגרים
שימו לב לציטוט הבא מסוף הספר (תרגום שלי):
"אינכם מבינים? אם תספרו למבוגרים, לא יהיה לי רגע של שלווה בחיים. הם יתפסו אותי, והם לא יביעו משאלות מטופשות כמוכם, אלא דברים אמיתיים ורציניים; ואנשי המדע ימצאו דרך כלשהי לגרום לדברים להימשך גם אחרי השקיעה, זה בטוח; והם יבקשו מס הכנסה מדורג, וקיצבאות זיקנה, וזכות הצבעה לגברים, וחינוך תיכוני חינם, ודברים משעממים כאלה, והם יקבלו אותם, ויחזיקו בהם, והעולם כולו יתהפך על ראשו. בקשו כבר! מהר!"
לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?
1 - לא קיימים
2 - מפריעים
3 - תומכים
1
החברים
האויבים
הכישורים המיוחדים
הרפתקנות וסקרנות
השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)
לא ברור
הערכה כללית
מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)
3
סיכום
אגב, נכון שהתמונה הזאת של היצור נראית מוכרת?