הארי פוטר

אנדרו אנדר ויגין

קוראליין ג'ונס

אראגון

ונדי דארלינג

דורותי גייל

אליס **שם המשפחה**

ארטמיס פאול

ליירה בלאקווה

פרסי ג'קסון

 

הארי פוטר

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור

הארי – שם רגיל

פוטר – בהשאלה, אביון וחסר כל  

הגיבור

הארי הוא הגיבור המרכזי, הדמויות האחרות משניות

הגיל ההתחלתי

10

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים

מאמץ להפריד בין עולם ה"מוגלגים" (האנושי) לבין עולם הפיות, הטרולים, הגמדים והגובלינים וכו'. הקוסמים מניפים שרביטים, לוחשים לחשים ורוקחים שיקויים והמכשפות רוכבות על מטאטאים (ולהיפך...)

האם וולדמורט הוא בן לאדן?

האירועים העיקריים בחייו של אדון האופל מתרחשים (לפי חישובי קו הזמן של יודעי ח"ן המבוססים על הספרים) בין השנים 1991-1995, והימים מלחמת המפרץ הראשונה (1991), תחילת התפשטותו של הטרור העולמי (פברואר 1993 - פיצוץ מטען החבלה במרכז הסחר העולמי בניו-יורק; אוגוסט 1995 - פיצוץ משאית בבסיס צבאי בריאד שבערב הסעודית; אוגוסט 1998 פיצוץ שתי משאיות תופת ליד השגרירויות האמריקניות בניירובי שבקניה ובדאר אס-סלאם שבטנזניה; אוקטובר 2000 - פיגוע התאבדות במשחתת האמריקנית "קול" שעגנה בתימן, ואלה רק דוגמאות מעטות), גל שהגיע לשיאו במתקפת ה-11 בספטמבר 2001, במלחמה נגד שלטון הטליבאן באפגניסטן ובמלחמת עיראק השנייה (2003) שלא הסתיימה עד היום.

האם וולדמורט הוא הנבל שטווה רשת קורים ומפעיל את עושי דברו שמוכנים למות למענו (=טרוריסטים מתאבדים)? כן. הדבר היחיד שוולדמורט יעשה במו ידיו אם רק יוכל הוא להרוג את הארי.

האם וולדמורט הוא טיפוס חמקן שמסתיר את פניו מאחורי גלימה ומסכה (=זקן וטורבן) ? כן

האם וולדמורט חי או מת, והיכן הוא? לא ידוע

מה יקרה אם וכאשר הארי יביס אותו? האם זה ישים קץ לשלטון האימים שלו ושל חסידיו אוכלי המוות ויביא את השלום המיוחל? אולי.

האם רולינג חשבה על הדברים האלה כשבנתה את דמותו של וולדמורט? מי יודע...

 

 

הבית

בן יחיד, יתום, הוריו נרצחו, גדל אצל דוד ודודה מעצבנים, עד שנשלח לביה"ס לכישוף וקוסמות - מזכיר גיבורים דיקנסיאניים כמו אוליבר טוויסט ודייוויד קופרפילד. אבל באמת שלא צריך לרחם עליו.

הרקע המשפחתי

 

 

בית הספר

בעולם ה"אמיתי" – לא ידוע

הסוג

פנימייה מקצועית

מעורב, שיוויוני יותר

אין אפליה בקבלה מטעמי מין, דת וגזע

גיל התחלתי

10-11

משך הלימודים

7 שנים (חטיבת ביניים + תיכון?)

המורים

רובם מבוגרים וחכמים שמלמדים באמצעות

דוגמה אישית (לטוב ולרע...)

הערכים המונחלים

להיות אדם וקוסם טוב יותר, שיתוף, חברות, נאמנות, כבוד ויושר(וניצחון בכל מחיר)

פעילות מחוץ לשעות

הלימודים

יש בשפע - טיולים, תחרויות ספורט, מפגשים עם תלמידים מבתי ספר אחרים

חופשות

בחגים, בקיץ

היחסים עם המבוגרים

"אצל הדודה והדוד" - אימא ויזלי לעומת הדודה פטוניה, אבא ויזלי לעומת הדוד ורנון...

 

בהוגוורטס - למזלו הארי מוקף במבוגרים חכמים ובעלי ניסיון שמשמשים לו מגינים, מורים ומדריכים והוא מפיק תועלת רבה מניסיונם (החל מארתור ויזלי ועד דאמבלדור, ובין לבין המורים השונים להגנה מפני כוחות האופל...)

 

 

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים

1, 2, 3

החברים

יש, בשפע, ילדים ומבוגרים

הידידות היא ידידות אמת שאיננה תלויה בדבר  

האויבים

כוחות האופל, משפחת מאלפוי

הכישורים המיוחדים

קוסם; המילים "מחשב" ו"אינטרנט" כמעט לא קיימות בעולמו; הוא מעדיף ספרים עתיקים.

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)

בכל הספרים - לתפוס את הקוסם הרשע שהרג את הוריו ולהשמידו, אבל רק ע"י שימוש בכוחות הטוב.

הערכה כללית

כל אימא הייתה שמחה להשוויץ בו לפני הדודות והסבתות וכל מורה הייתה מתה שיהיה בכיתה שלה.

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)

7

 

אנדרו אנדר ויגין

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור

שם פרטי- אנדרו, סתמי ורגיל

שם משפחה - ויגין, לא ברור

הכינוי - "אנדר", "האחרון"

הגיבור

אנדר הוא מנהיג בלתי מעורער מהרגע הראשון ועד הסוף

הגיל ההתחלתי

6

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים

מלחמות שפורצות בגלל טעויות, אי הבנות וקצרים בתקשורת;

החשש ממלחמה כנבואה שמגשימה את עצמה;

אחרי המלחמה - היקום כולו;

על האיום החיצוני כגורם מאחד ראה כמובן "שר הטבעות"

הבית

 

 

הרקע המשפחתי

שני הורים, אח ואחות, אין תקשורת עם ההורים, ששמחו להיפטר ממנו כשנלקח לביה"ס ללחימה, האח שונא אותו, היחידה שהוא קשור אליה היא האחות

בית הספר

ביה"ס ללחימה של כדור הארץ

הסוג

פנימייה מקצועית

מעורב עם עדיפות ברורה לבנים

גיל התחלתי

6

משך הלימודים

אין הגבלת זמן

המורים

רובם וירטואליים (לימוד עצמי באמצעות מחשבים)

הערכים המונחלים

ניצחון בכל מחיר, אינדיבידואליזם

פעילות מחוץ לשעות הלימודים

כמעט שאין

חופשות

פעם בשלוש שנים

היחסים עם המבוגרים

לפניכם שני ציטוטים לדוגמא מיומנו של מייקל ב' דאף (תרגום שלי):

 

"אני מעדיף את אופן הטיפול במבוגרים בספרי הארי פוטר. הארי וידידיו הם לוחמים צעירים ומוכשרים, אבל אם בכל זאת עושים טעויות של ילדים, והמבוגרים, לרוב, מצוידים בחוכמה ובבגרות שזכו בהן.

 

"הארי וידידיו לומדים מהמבוגרים בחייהם והופכים לטובים יותר. אנדר פשוט מוכרז לגאון, והעומדים עומדים אחוזי מורא מפניו בכל פנייה." 

 

 

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים

1, 2, 3

החברים

אין (אולי חוץ מבין ופטרה, ובהמשך ג'יין)

האויבים

הבאגרס, החזרזירים, פיטר

הכישורים המיוחדים

כישורי לחימה ומנהיגות שהובילו לטווח הארוך להפיכתו ללא פחות ולא יותר מאשר אל

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)

לכפר על השמדת הגזע

הערכה כללית

ילד שאולץ להתבגר מהר מדי

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)

4 (בסידרה הראשית)

 

קוראליין ג'ונס

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור

שם פרטי- קוראליין (כולם משבשים אותו)

שם משפחה -ג'ונס, הכי סתמי שיש 

הגיבור

קוראליין גיבורה יחידה, עצמאית ובלתי תלויה באחרים (חוץ אולי מחתולים ועכברים)

הגיל ההתחלתי

12

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים

הבית החדש והבית ה"אחר"

הבית החדש מנותק למעשה מ"העולם שבחוץ"; המשפחה עברה לשם מפני ששני ההורים עובדים מהבית. זהו הצד האחר של הכפר הגלובלי - אנשים שמתגוררים מחוץ לעיר ומחוברים לעולם באמצעות מחשבים, אבל כלל לא ברור אם קוראליין עצמה היא "ילדת מחשבים", שהרי היא עדיין משחקת בבובות.

הבית

שני הורים, שניהם עובדים מהבית

הרקע המשפחתי

 

 

בית הספר

כנראה בית ספר רגיל; התלמידים אפילו לובשים תלבושת אחידה (לפחות לפי עמ' 17 בתרגום העברי...)

היחסים עם המבוגרים

נוכחים נפקדים

 

להלן ציטוט מתוך הפרק הראשון של הספר (יצא בהוצאת אופוס, 2003 בתרגומה של ורד טוכטרמן) המתאר את מערכת היחסים בין קוראליין לבין הוריה, ולדעתי גם מתמצת להפליא את יחסי ההורים והילדים בעידן המודרני, וכאן עוד מדובר במקרה נדיר של משפחה דו הורית.

 

אמה אמנם אילצה אותה לחזור פנימה לארוחת הערב ולארוחת הצהריים, וקוֹרָליין נאלצה ללבוש בגדים חמים לפני שיצאה החוצה, כי באותה שנה היה הקיץ קר מאוד; אבל היא אכן יצאה לסייר בכל יום עד היום שבו ירד גשם, אז היה עליה להישאר בפנים.

"מה אני יכולה לעשות?" שאלה קוֹרָליין.

"תקראי ספר", אמרה אמה. "תראי סרט וידאו. תשחקי בצעצועים שלך. לכי ותציקי לעלמה סְפִּינְק או לעלמה פוֹרְסִיבְּל, או לזקן המשוגע מלמעלה".

"לא", אמרה קוֹרָליין. "אני לא רוצה לעשות את הדברים האלה. אני רוצה לסייר".

"לא ממש אכפת לי מה את עושה", אמרה אמה של קוֹרָליין, "כל עוד את לא עושה בלגן".

קוֹרָליין ניגשה אל החלון וצפתה בגשם היורד. לא היה זה סוג הגשם שבו אפשר לצאת החוצה – הוא היה מהסוג השני, זה שמשליך את עצמו מטה מהשמים וניתז במקום שבו הוא נוחת. זה היה גשם בעל כוונות רציניות, וכרגע היו הכוונות שלו להפוך את הגינה למרק רטוב ובוצי.

קוֹרָליין כבר צפתה בכל קלטות הווידאו. צעצועיה שעממו אותה, והיא כבר קראה את כל ספריה.

היא הדליקה את הטלוויזיה. היא עברה מערוץ לערוץ לערוץ, אבל לא היה שם דבר פרט לגברים בחליפות שמדברים על הבורסה ולתוכניות אירוח. לבסוף היא מצאה משהו לצפות בו: זו הייתהמחציתה השנייה של תוכנית טבע על דבר שנקרא "צבעי מגן". היא צפתה בבעלי חיים, בציפורים ובחרקים שהסוו את עצמם כעלים או כזרדים או כבעלי חיים אחרים כדי לחמוק מדברים שעלולים לפגוע בהם. היא נהנתה מכך, אבל זה נגמר מהר מדי, ואחר כך הייתה תוכנית על בית חרושת לעוגות.

הגיע הזמן לדבר עם אבא שלה.

אביה של קוֹרָליין היה בבית. שני הוריה עבדו מהבית, עושים דברים על המחשב, ופירוש הדבר היה שהם בבית רוב הזמן. לכל אחד מהם היה חדר עבודה משלו.

"שלום, קוֹרָליין", הוא אמר כשנכנסה, בלי להסתובב.

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים

1

החברים

אין

האויבים

ה"אחרים"

הכישורים המיוחדים

 סקרנות

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)

להציל את משפחתה מידי ה"אחרים".

הערכה כללית

כאשר ה"אחרים" מפתים את קוראליין להישאר אתם לנצח, בהבטחות של חיים שבהם יתגשמו כל משאלותיה (ביניהן הדברים שהיא-עצמה ביקשה בתחילת הספר), היא אומרת (ראה עמ' 97 בתרגום העברי), "איזה מין כיף זה יהיה אם אני פשוט אקבל את כל מה שאני רוצה? סתם ככה, ובלי שום משמעות? מה אז?" זו אמירה שמצביעה על בגרות אמיתית שאיננה אופיינית לילדים.

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)

1

 

אראגון

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור

נקרא על שם רוכב הדרקונים הראשון

 

כריסטטופר פאוליני אמר שהגה את השם אראגון ע"י החלפת אותיות המילה "דרקון", וגם ציין שהשם מצלצל כמו 'Era Gone', כלומר "עידן חלף".

הגיבור

אראגון

הגיל ההתחלתי

15

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים

אראגון חי בכפר שמנותק מ"מרכז העניינים" - הממלכה למעשה כבר נפלה לידי כוחות האופל, אבל הוא לא מושפע מכך ישירות עד היום שבו הוא מוצא את האבן הכחולה. האם אפשר לראות בזה אזהרה מפני בדלנות? אם הסופר לא היה נער בן 15 בעצמו, הייתי אומרת אולי כן...

הבית

 

 

הרקע המשפחתי

אמו נטשה אותו, אביו לא ידוע (בינתיים, בהמשך זהותו המפתיעה מתגלה... ); הדוד מגדל אותו כנראה באהבה וללא אפליה ביחס בינו לבין בן הדוד (על אף שלא מצא לנכון ללמד אותו לקרוא).

בית הספר

אין - בגיל 15 הוא לא יודע לקרוא (אופייני מאוד לימי הביניים)

היחסים עם המבוגרים

ברום, מספר הסיפורים הזקן שהתגלה כבעל עבר של לוחם ומכשף (ראה גנדאלף, מרלין, דאמבלדור, אובי ואן)

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים

1, 3

החברים

הדודן

האויבים

כוחות האופל

הכישורים המיוחדים

רכיבה על דרקונים

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)

להביס את גלבטוריקס

הערכה כללית

נחכה ונראה...

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)

3 (צפוי רביעי)

 

ונדי דארלינג

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור

אין

הגיבור

ונדי, "האם הגדולה" של כל הילדים האבודים

הגיל ההתחלתי

2

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים

"ילדים צריכים להיראות ולא להישמע"

הבית

הציטוט מהפתיח לספר אומר הכול (תרגום שלי):

 

"כל הילדים גדלים, חוץ מאחד. הם יודעים בהקדם שהם יגדלו, וכך זה נודע לוונדי. יום אחד, כשהייתה בת שנתיים, היא שיחקה בגן, והיא קטפה עוד פרח ורצה אתו אל אמה. אני מניח שהמראה היה מענג מאוד, כי גברת דארלינג הצמידה את ידה אל לבה וקראה, "הו, למה אינך יכולה להישאר כך לנצח?" זה היה כל מה שנאמר ביניהן בנושא, אבל ונדי ידעה שעליה לגדול. תמיד יודעים אחרי גיל שנתיים. גיל שנתיים הוא תחילת הסוף."

הרקע המשפחתי

 

 

בית הספר

ל"י

היחסים עם המבוגרים

ונדי על תקן של "האם הגדולה" ("הבת היא אמה") שבהמשך הופכת לאם בעצמה.

 

ונדי אוהבת את אביה, אך חוששת מהתפרצויות הזעם שלו. הוא לא שימש לה מופת חיובי לבגרות, ולכן היא רוצה להימנע מלהתבגר, לפחות בהתחלה, והיא מקבלת את הצעתו של פיטר להצטרף אליו עם אחיה לארץ לעולם-לא, שם יוכלו להישאר צעירים לנצח. פיטר ושבט הילדים האבודים רוצים שהיא תהיה להם "אימא", מושג שהוא מעורפל בלבד לרובם, ובסופו של דבר היא לומדת להשלים עם יתרונות הבגרות, והיא חוזרת ללונדון, שם ההתבגרות היא בלתי נמנעת ואינה ניתנת לדחייה.  

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים

1: לא ברור אם ההורים בכלל הרגישו שהילדים נעלמו...

החברים

 

 

האויבים

 

 

הכישורים המיוחדים

אימהות

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)

להחזיר את אחיה (ובהמשך את בתה) מארץ לעולם-לא.

הערכה כללית

ממלאת ביעילות את תפקידה כאם.

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)

?

 

דורותי גייל

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור

אין

הגיבור

דורותי

הגיל ההתחלתי

13-14

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים

"ילדים צריכים להיראות ולא להישמע"

הבית

 

 

הרקע המשפחתי

לא ידוע הרבה על עברה של דורותי לפני שהגיעה אל דודה אם

בית הספר

ל"י

היחסים עם המבוגרים

דודה אם

 

המכשפה הטובה

 

המכשפה הרעה

 

שימו לב שדורותי היא שמנהיגה את החבורה במלחמה נגד "כוחות הרשע" (המכשפה, עוץ) למרות שהאריה, הדחליל ואיש הפח כולם בחזקת "מבוגרים". היא מתפקדת כמבוגרת אחראית והיא זו שחושפת את פרצופו האמיתי של הקוסם ("המלך הוא עירום").

 

 

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים

1, 2, 3

החברים

האריה, איש הפח והדחליל, המכשפה הטובה (שימו לב להקבלה המדהימה לחבורת "מלחמת הכוכבים"...)

האויבים

המכשפה הרעה

הכישורים המיוחדים

מנהיגות

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)

לחזור הביתה (רצוי בשלום...)

הערכה כללית

"פראיירית"

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)

?

 

אליס **שם המשפחה**

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור

אליס, עליסה, עליזה... על שם אליס לידל, בתו של הנרי ג'ורג' לידל, סגן נשיא אוניברסיטת אוקספורד, דיקן כרייסטצ'רץ ומנהל ביה"ס וסטמינסטר.

הגיבור

אליס

הגיל ההתחלתי

11-12

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים

"ילדים צריכים להיראות ולא להישמע"

 

התקופה הוויקטוריאנית, המהפכה התעשייתית

הבית

 

הרקע המשפחתי

 

 

בית הספר

ל"י

היחסים עם המבוגרים

 מלכי (ומלכות) הקלפים

 

ההורים ה"אמיתיים" נוכחים נפקדים, רק האחות הגדולה דינה מבינה ללבה 

האם מישהו מבין היצורים שאליס פוגשת בארץ הפלאות או מעבר למראה יכול להיחשב למבוגר אחראי?

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים

1, 2

החברים

הארנב?

הכובען?
חתול צ'שייר?

האויבים

המלכה האדומה

הכישורים המיוחדים

הרפתקנות וסקרנות

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)

לחזור הביתה

הערכה כללית

 

 

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)

2

 

ארטמיס פאול

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור

שם פרטי-ארטמיס, אלת הציד היוונית (דיאנה הרומית)

שם משפחה-פאול (פ' רפויה), עוף

 

הגיבור

שני גיבורים מרכזיים-ארטמיס וסרן הולי שורט

הגיל ההתחלתי

12

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים

הטכנולוגיה (בעיקר טכנולוגיית המידע) והשתלטותה על חיינו;

 

הגלובליזציה, הקשר בין הון לשלטון לגורמים פליליים, דור ילדי המחשבים;

 

מאמץ להפריד בין עולם "אנשי הבוץ" (האנושי) לבין עולם הפיות, הטרולים, הגמדים והגובלינים וכו' (המכונים, במעין הפוך על הפוך, בשם הקיבוצי "העם") שנמצא במרכז כדור הארץ (נשמע מוכר…?);

אגב, גם האחרונים חיים בעולם עתיר טכנולוגיה שאיננה שונה בהרבה מהטכנולוגיה האנושית. השרביט והמטאטא כבר מזמן "פאסה"...

 

שימו לב שרוב הזמן הולי שורט היא זו שיוצאת מהעולם שלה, ארטמיס כמעט שלא נכנס לעולם של הולי שורט (לפחות לא מרצונו). 

הבית

האב נעדר, כנראה נפל קרבן לניסיון התנקשות מצד יריבים עסקיים-פוליטיים-פליליים (הרי בעולם המודרני הגבול בין השלושה הולך ומיטשטש); האם חולה ומרותקת למיטתה - אולי משל למשפחה המודרנית שבה גם כאשר יש שני הורים, כמעט ואין מצב ששניהם נמצאים יחד עם הילדים. מה גם שארטמיס לומד בפנימייה יוקרתית וגדל אצל המשרת. האמת? דווקא מעורר רחמים. בתוך תוכו ארטמיס מתפלל שאמו החולה תבריא ושאביו הנעדר יחזור. שימו לב שאלה הם גם שני הדברים היחידים ששום כסף שבעולם לא יכול להשיג לו, ולכן הוא נזקק למעט עזרה של כוחות קסם (זהירות, ספוילר! שני הדברים אכן יתרחשו...)

הרקע המשפחתי

 

 

בית הספר

פנימייה יוקרתית לבני טובים בשוויץ

היחסים עם המבוגרים

יריבות בין ארטמיס לבין אביו על השליטה בעסק המשפחתי; כאשר הוא יוצא לחלץ את אביו משביו בקוטב הצפוני, לא כל כך בטוח שהמניע העיקרי שלו הוא אהבת בן טהורה…

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים

2, 3

החברים

מבוגר אחד שמשמש כתחליף אב; הידידות בהחלט תלויה בדבר

האויבים

מי לא?

הכישורים המיוחדים

שולט בטכנולוגיה (מחשבים, אינטרנט, אלקטרוניקה) - אולי זה באמת התחליף המודרני לכוחות קסם?

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)

לאזן בין קיומו כילד "נורמלי" לבין הרפתקאותיו בעולם הטכנולוגי (ולהציל את העולם בכל פעם מחדש…)

הערכה כללית

מוגדר מראש כמוח קרימינלי, ואפילו כגאון רשע, לכאורה שולט לחלוטין בעולמו ובסביבתו, גדול על כל המורים, עד הרגע שבו הוא נדרש לחזור ולהיות שוב סתם ילד

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)

6

 

ליירה בלאקווה

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור

שם פרטי-ליירה

שם משפחה-בלאקווה ("מים שקטים"?), שם של דמות מ"הקומדיה האלוהית" לדאנטה

 

הגיבור

ליירה היא מנהיגה בלתי מעורערת, גם אחרי שוויל מצטרף אליה, וזאת בגלל יכולתה לשלוט בחפץ הקסום

הגיל ההתחלתי

12

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים

העולם כולו (כולל היקומים המקבילים) הוא שדה קרב בין אלה המבקשים לגלות את סוד האבק (הידע, חופש המחשבה) לבין אלה המבקשים לשלוט בו ולהעלימו.

 

ליירה היא זו שפורצת את הדרך בין העולם "שלה" לעולמות המקבילים 

הבית

ילדה אסופית שגדלה פרא בקולג', שם מסתירים ממנה את זהות הוריה (לפחות בהתחלה) - רקע קלאסי של גיבור מיתולוגי

הרקע המשפחתי

 

 

בית הספר

אין לה השכלה פורמלית

היחסים עם המבוגרים

"אנחנו יודעים מה טוב בשבילך"

 

בהתחלה ליירה איננה יודעת את זהותם של הוריה האמיתיים - (זהירות: ספוילר!) לורד עזריאל, הדמות המשפיעה ביותר בחייה (ראה "תסמונת הדודה והדוד") והיא אף מצילה אותו מהרעלה עד שמתברר שהוא בעצם אביה, שאוהב אותה למרות שהוא מוכן להקריב אותה על מזבח המחקר שלו; על יחסיה עם אמה האמיתית אפשר לכתוב עבודת מאסטר בפסיכולוגיה, אבל האם ייתכן שגב' קולטר המפלצתית אכן אוהבת את בתה בדרכה-שלה ומנסה להציל אותה מהזוועות שעוללה לילדים האחרים?

 

חוץ מהם, כל דמות שמייצגת את הממסד (= המבוגרים, אולי חוץ מאימא קוסטה, "אם הסירה" הסוענית, ומלך הסוענים) - בקולג' (ראש הקולג‘ מנסה להתנקש בחיי דודה של ליירה, אבל האם הוא באמת "האיש הרע"?) בחברה הגבוהה, בחברה הארקטית - היא דמות דו פרצופית שלא ידוע עד הסוף אם היא פועלת לטובתה של ליירה או לרעתה. אנשים שמעשיהם נראים רעים בעיני ליירה, מתברר כי פעלו לטובתה, ואילו אנשים שהיא בוטחת בהם בוגדים בה. היחידים שהיא יכולה לבטוח בהם בלב שלם הם הסוענים, המנודים מהחברה והנרדפים על ידי המשטרה. 

שימו לב ששלבי "אתה לא אבי", "לא אצטרף אליך", "לא אלחם בך" ו"אבא הצילו" פועלים גם כאן, אלא שביחסים בין ליירה לבין גב' קולטר.

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים

1

החברים

הטייס, ויל, פנטלימון

האויבים

כולם, בשלבים שונים

הכישורים המיוחדים

יכולת לקרוא את האלתיומטר

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)

לגלות את סוד האבק

הערכה כללית

ילדה עצמאית, חזקה ונחושה בדעתה

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)

3

 

פרסי ג'קסון

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור

פרסאוס

הגיבור

פרסאוס "פרסי" ג'קסון

הגיל ההתחלתי

16) 12בסרט)

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים

האולימפוס, מחנה בני התערובת, לעומת העולם הרגיל

הבית

 

 

הרקע המשפחתי

פרסי חי עם אמו ואביו החורג, המכונה "גייב המסריח", אביו האמיתי אינו ידוע

בית הספר

אובחן כסובל מהפרעת קשב והתנהגות ומדיסלקסיה וסולק מכל בית ספר שלמד בו בגלל בעיות התנהגות

היחסים עם המבוגרים

האם, האב החורג, המורה ללטינית

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים

 

 

החברים

אנאבת בת אתנה וגרובר הסאטיר; שימו לב שמעמדו כבנו של אחד מ"שלושת הגדולים" הופך אותו למנהיג הטבעי של החבורה

האויבים

הטיטנים

הכישורים המיוחדים

שליטה במים

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב)

להגן על בני האדם ולחייב את האלים להכיר בילדיהם האלים-למחצה

הערכה כללית

 

 

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…)

5+2