ילדי התירס

יעד סופי

יום שישי ה-13

ליל המסכות

סיוט ברחוב אלם

אויב שבפנים, ה

מסור, ה

צעקה

בלייד

מגדל האפל, ה

רעב, ה

סיילם'ס לוט

דמדומים

מלחמת האופל

Vampire Chronicles, the

ילדי התירס

מבוא

הסידרה מבוססת על סיפור קצר של סטיבן קינג (התפרסם ב-1978 באוסף "משמרת לילה") ועובד תחילה לסרט קצר בשם Disciples of the Crow ב-1983. בהמשך נעשו תשעה סרטים המבוססים על אותו סיפור קצר. חלק מהסרטים יצאו היישר לווידאו. קינג היה מעורב בדרך כלשהי בכתיבה של כל הסרטים חוץ מהאחרון.

העלילה

חבורת ילדים רצחניים.

הדמות המרכזית

דמויות שונות

הבמאים

במאים שונים

הסרטים/הספרים

ילדי התירס

Fritz Kiersch,1984

ראה: ילדי התירס

ילדי התירס 2: הקרבן הסופי*

David Price, 1993

ראה: ילדי התירס 2: הקרבן הסופי*

ילדי התירס 3: קציר אורבני*

James D.R. Hickox,1995

ראה: ילדי התירס 3: קציר אורבני*

ילדי התירס 4: הכינוס*

Greg Spence, 1996

ראה: ילדי התירס 4: הכינוס *

ילדי התירס 5: שדות הטרור*

Ethan Wiley, 1998

ראה: ילדי התירס 5: שדות הטרור*

ילדי התירס 7: התגלות*

Guy Magar, 2001

ראה: ילדי התירס 7: התגלות*

ילדי התירס: ג'נסיס*

Donald P. Borchers, 2009

ראה: ילדי התירס: ג'נסיס*

ילדי התירס (TV)

Joel Soisson,2011

ראה: ילדי התירס (TV)

ילדי התירס 666: שובו של אייזק* ילדי השטן

Kari Skogland,1999

ראה: ילדי התירס 666: שובו של אייזק* ילדי השטן

יעד סופי

מבוא

סידרת סרטי אימים המבוססת על תסריט שנכתב ע"י ג'פרי רדיק לסידרה "תיקים באפלה", אך לא הופק מעולם.

העלילה

מוות

הדמות המרכזית

שחקנים שונים

הבמאים

במאים שונים, כותבים שונים, דמויות שונות

הסרטים/הספרים

יעד סופי

ג'יימס וונג, 2000

אלכס בראונינג עומד להמריא לטיול בית ספר בפריס. לפני העלייה למטוס הוא מקבל לפתע תחושה שהמטוס יתרסק עם ההמראה. כאשר החיזיון מתחיל להתגשם לנגד עיניו, אלכס מחולל מהומה במטוס הממתין להמראה ומצליח לצאת ממנו, כשהוא גורר אחריו חלק מהנוסעים האחרים. אלה זועמים עליו בתחילה, אבל עד מהרה המטוס, אשר המריא בלעדיהם, מתפוצץ.

כאשר הניצולים מתחילים למות בזה אחר זה בתאונות שונות, אלכס וחבריו מתחילים לחשוד שיד הגורל מנסה לתקן את אשר קרה. אלכס אף מגבש סברה שלפיה סדר הישיבה במטוס, שהיה אמור להיות סדר המוות של הנערים מלכתחילה – הוא המנחה את סדר התאונות.

אלכס וחבריו מנסים להינצל מרדיפת המוות, אך רובם מתים, חוץ מקלייר וקרטר. כאשר הם מציינים בפריס את יום השנה לתאונת המטוס, מבין אלכס שהסדר השתנה, ויד המוות חוזרת לרדוף את אלו שניצלו, וכמעט נספה בתאונה מוזרה נוספת. קרטר מציל אותו, אך הסרט מסתיים במותו של קרטר עצמו...

ראה: יעד סופי

יעד סופי 2

David R. Ellis, 2003

שנה לאחר אסון טיסת 180, בזמן נסיעה לחופשה, קימברלי קורמן חוזה תאונת דרכים קטלנית על הכביש המהיר. כדי למנוע מהנוסעים שאחריה לעלות על הכביש, קימברלי חוסמת את המחלף שמוביל לכביש. כאשר התאונה אכן מתרחשת, קימברלי וחבריה נחקרים במשטרה ומתוודעים על סיפור אסון טיסת 180. קימברלי חוברת אל הניצולה היחידה, קליר ריברס, השורדת היחידה מהסרט הראשון (אלכס בראונינג ניצל, אך נהרג כמה חודשים לאחר אירועי הסרט הראשון...) ובעזרתו של השוטר תומאס בורק, מנסה למנוע מהמוות להגיע אליה ואל חבריה. גם הפעם הם מוזהרים שרק "חיים חדשים" יכולים לסכל את תכניתו של המוות, אך לשווא...

ראה: יעד סופי 2

יעד סופי 3

ג'יימס וונג, 2006

6 שנים לאחר אסון טיסת 180, ונדי כריסטנסן, צלמת חובבת על סף סיום לימודיה בתיכון, חוגגת עם חבריה לכיתה בפארק שעשועים. החבורה מחליטה לעלות על רכבת הרים בשם "טיסת השטן". בעודם מתכוננים לנסיעה, ונדי חוזה כי היא וכל האנשים שאתה בקרון אתה ייהרגו בתאונת רכבת הרים מחרידה. בעקבות החיזיון שלה, ונדי מצליחה לרדת מהקרון עם כמה אנשים נוספים.

כמה ימים אחרי האסון ונדי שומעת על אסון טיסה 180, וטוענת שגם ניצולי רכבת ההרים ימותו בסדר זהה לזה שבו היו צריכים למות מלכתחילה, כפי שנרמז גם בתמונות של כל אחד מהניצולים שוונדי צילמה מבעוד מועד. הניצולים נפגשים ברכבת התחתית, ושם בעת הנסיעה חוזה ונדי תאונת רכבת שתהרוג את כולם חוץ ממנה. כשהחיזיון נגמר בכך שרכבת נוספת מתקרבת לעברם, חבריה מנסים לצאת מהרכבת התחתית אך לא מצליחים...

ראה: יעד סופי 3

יעד סופי 4

David R. Ellis, 2009

בעודו צופה במירוץ מכוניות באיצטדיון מקינלי, לניק או'באנון יש חיזיון על תאונת הגורמת להתרסקות מכוניות בוערות אל עבר הקהל, קריסת האיצטדיון ומחיצתם של הצופים. מתוך פאניקה, ניק מצליח לשכנע את חברתו לורי מיליגאן, ואת חבריהם האנט ויינורסקי וג'נט קנינגהאם לעזוב. לצד הארבעה, עוד קבוצת אנשים יוצאת מהאיצטדיון, כועסים על ניק שקלקל להם את הצפייה במירוץ.

לאחר ששמע בחדשות על מותם של שניים מהניצולים, נודע לניק על האסונות שהתרחשו בשלושת הסרטים הקודמים והוא מבין שהמוות בעקבותיו.

הניצולים מתחילים שוב למות באכזריות בתאונות משונות, חוץ מג'נט שניצלה תודות לחזיונותיו של ניק. הניצולים האחרים סבורים שהצליחו להביס את המוות, עד שלניק יש חיזיון נוסף, שלפיו לורי וג'נט ימותו בזמן שהן צופות בסרט בקולנוע שבקניון, לאחר פיצוץ בחדר שליד הקולנוע. ניק מצליח למנוע את האסון הזה, אבל כעבור שבועיים הוא, לורי וג'נט נהרגים מפגיעת משאית בבית קפה.

ראה: יעד סופי 4

יעד סופי 5

Steven Quale, 2011

סאם לוטון נוסע עם חבריו לעבודה לסוף שבוע עסקי, וחוזה שהגשר עליו נוסע האוטובוס שלהם יתמוטט, והוא וכל חבריו, חוץ מחברתו לשעבר, מולי, ימותו. הוא מצליח לגרור אתו כמה מחבריו לעבודה, והם ניצלים. אחרי התאונה, הניצולים מתחילים למות בזה אחר זה. סאם מוזהר שהדרך היחידה לשרוד היא להרוג מישהו אחר ו"לקחת" את תוחלת החיים שלו, וכמה מחבריו מנסים לנצל את דרך המילוט הזו.

כעבור שבועיים, סאם ומולי עולים לטיסה 180 לפריס, שם הם פוגשים את אלכס. הם לא מצליחים לרדת מהמטוס לפני התרסקותו, וכן הנחיתה שלו מתרסק על הבר שבו יושב נייתן, ניצול אחר.

ראה: יעד סופי 5

יעד סופי 6

לא ידוע, לא ידוע

ראה: יעד סופי 6

יעד סופי 7

לא ידוע, לא ידוע

ראה: יעד סופי 7

יום שישי ה-13

מבוא

קצת טריוויה:

הסיכויים שיום שישי בשבוע יהיה 13 בחודש גבוהים מעט מסיכויי שאר הימים;

המספר הרב ביותר של פעמים בשנה שבהן יחול 13 בחודש ביום שישי הוא 3 (כפי שאירע ב-1988);

בשנה רגילה (28 ימים בפברואר) יחול יום שישי ה-13 באחד מצירופי החודשים הבאים;

ינואר, אוקטובר;

פברואר, מארס, נובמבר;

אפריל, יולי;

מאי;

יוני;

אוגוסט;

ספטמבר, דצמבר;

בשנה "מעוברת" (29 ימים בפברואר) יחול יום שישי ה-13 באחד מצירופי החודשים הבאים;

ינואר, אפריל, יולי;

פברואר, אוגוסט;

מארס, נובמבר;

ספטמבר, דצמבר;

מאי;

יוני;

אוקטובר;

לא מאמינים? נסו ותיווכחו! יודעי המתמטיקה שביניכם לא יתקשו לפתח נוסחה שתחזה בדייקנות באילו חודשים יחול ה-13 בחודש ביום שישי בשנים הבאות.

רוצים לדעת איך זה עובד? הקישו כאן.

רוצים לדעת למה יצא ליום שישי ה-13 שם רע כל כך? הקישו כאן.

העלילה

ג'ייסון וורהיס, ילד שטבע באגם חוזר כעבור שנים לנקום באחראים למותו

הדמות המרכזית

שחקנים שונים (כאילו שזה משנה, ממילא לא רואים פנים מתחת למסכות). אגב, אף אחד מהם לא הפך לכוכב.

הבמאים

במאים שונים, כותבים שונים

הסרטים/הספרים

יום שישי ה-13

וס קרייוון, 1984

ראה: יום שישי ה-13

יום שישי ה-13: חלק 2

Sean S. Cunningham,1985

ראה: יום שישי ה-13: חלק 2

יום שישי ה-13: חלק 3

Chuck Russell,1987

ראה: יום שישי ה-13: חלק 3

יום שישי ה-13: חלק 4: פרק הסיום

רני הארלין, 1988

ראה: יום שישי ה-13: חלק 4: פרק הסיום

יום שישי ה-13: חלק 9

Adam Marcus,1993

ראה: יום שישי ה-13: חלק 9

יום שישי ה-13: חלק 6

Tom McLoughlin, 1986

ראה: יום שישי ה-13: חלק 6

יום שישי ה-13: חלק 7

Samuel Bayer, 2010

ראה: יום שישי ה-13: חלק 7

יום שישי ה-13: חלק 8

Rob Hedden, 1989

ראה: יום שישי ה-13: חלק 8

Friday the 13th: No Man's Land

David Hastings, 2010

ראה: Friday the 13th: No Man's Land

יום שישי ה-13: שובו של ג'ייסון

Ewan Bourne, 2011

ראה: Friday the 13th: Return of Jason

יום שישי ה-13: ילד החלומות

Stephen Hopkins,1989

ראה: יום שישי ה-13: ילד החלומות

ליל המסכות

מבוא

HALOWEEN, או "חג כל הקדושים", חל ב-31 באוקטובר והוא חג המתים. שורשיו כנראה בחג הקלטי הקדום Samhain (שם שאחד מפירושיו הוא פשוט "סוף הקיץ"), אך יש הטוענים יש לו גם שורשים נוצריים.

מסממני החג – פשיטות של חבורות ילדים מחופשים על בתי השכונה ובקשת "פרס או קנס" (או אם תרצו, "ממתק או תעלול"), גילןף פנסים מדלעות, הדלקת מדורות, ביקור באתרים הנחשבים לרדופים, סיפור סיפורים מפחידים וצפייה בסרטי אימים.

אין כל ספק שחלק מהאלמנטים האלה באים לידי ביטוי גם בחג הפורים שלנו, אבל לא זה המקום לדון בשורשיו הפגניים של החג (התחפושות, משלוח המנות, "הפור נפל" וכו').

העלילה

מייקל (אודרי) מאיירס, רוצח פסיכופאת שאושפז בילדותו, נמלט ויוצא למסע רציחות כשרופאו בעקבותיו.

הדמות המרכזית

שחקנים שונים (גילמו את הדמות יותר מפעם טוני מוראן וג'ורג' וילבור)

דונלד פלזנס הופיע בסרטי הסידרה בתפקיד ד"ר סאם לומיס עד פטירתו ב-1995.

ג'יימי לי קרטיס עשתה קריירה מגילום דמותה של לורי סטראוד, אחותו של מייקל מאיירס (עד שנת 2002)

הבמאים

בדרך כלל אותו במאי (ג'ון קרפנטר) ואותו תסריטאי (דברה היל)

הסרטים/הספרים

ליל המסכות

John Carpenter, 1978

בשנת 1957 טבע ג'ייסון וורהיס הצעיר באגם בעת שהותו במחנה קיץ, אחרי שהילדים האחרים התעללו בו ודחפו אותו למים, בזמן ששני המדריכים האחראים היו עסוקים בקיום יחסי מין. גופתו לא נתגלתה מעולם. אמו, פמלה וורהיס, רצחה את שני המדריכים כעבור שנה, דבר שהוביל לסגירתו של המחנה. כעבור שלושים שנה המחנה נפתח מחדש, ופמלה יוצאת לרצוח את המדריכים החדשים שבהם היא רואה את ממשיכיהם של המדריכים חסרי האחריות שגרמו למות בנה. אליס הארדי, גיבורת הסרט והניצולה האחרונה, מצליחה להרוג את פמלה. בסוף הסרט מופיעה גופתו של ג'ייסון הילד בסיוט של אליס כאשר הוא גורר אותה למים.

ראה: ליל המסכות

ליל המסכות

Rob Zombie,2007

ראה: ליל המסכות

ליל המסכות 4

Dwight H. Little,1988

ג'ייסון מובס סופית על ידי טריש ג'ארוויס ואחיה, טומי.

ראה: ליל המסכות 4

ליל המסכות 5

Dominique Othenin-Girard, 1989

ראה: ליל המסכות 5

ליל המסכות - 20 שנה אחרי

Steve Miner, 1998

לורי סטראוד, כעת דיקנית בבית ספר פרטי בצפון קליפורניה החיה בשם בדוי, חייבת לצאת לקרב אחרון נגד המפלצת, והפעם חיי בנה מוטלים על הכף.

ראה: ליל המסכות - 20 שנה אחרי

ליל המסכות 2

Rick Rosenthal,1981

ג'ייסון מתגלה כרוצח רק מהפרק השני בסידרה. לכאורההוא ניצל מטביעה, אך המשיך להסתתר ביערות סביב האגם ולחיות חיי פרא. בסופו של דבר ג'ייסון מגלה שאמו נהרגה על ידי אליס. הוא פולש לביתה של אליס ורוצח אותה שם. את ראשה של אמו הוא מניח בצריף ביער, אותו הפך למקדש לכבודה ושם הוא נוהג לשים את גופותיהם של קורבנותיו. כשג'ייסון מגלה שנפתח מחנה קיץ חדש ליד האגם, הוא מחליט להגן על שטחו ורוצח את כל המדריכים חוץ מג'יני, שמצליחה להביס אותו בפעם הראשונה. בסרט הזה הוא מסתובב עם מסיכת שק יוטה על ראשו.

ראה: ליל המסכות 2

ליל המסכות 2

Rob Zombie,2009

ראה: ליל המסכות 2

ליל המסכות 3

Tommy Lee Wallace, 1982

ג'ייסון משיג את מסיכת ההוקי הראשונה שלו משלי, הבדחן של החבורה. בסוף הסרט כריס, הניצולה ההיחידה, תוקעת גרזן בראשו של ג'ייסון. מאז יש במסכתו של ג'ייסון סדק במקום בו הגרזן ננעץ בראשו.

ראה: ליל המסכות 3

ליל המסכות - תחיית המתים

Rick Rosenthal, 2002

ראה: ליל המסכות - תחיית המתים

ליל המסכות 6

Joe Chappelle,1995

בעוד שבפרקי הסידרה הראשונים מופיע ג'ייסון כאדם "רגיל" (אם כי מעוות מאוד) שיכול למעוד, להיפצע ולמות ככל האדם, לאחר שהוא מוחזר לחיים בטעות בפרק הזה, הוא הופך למעין זומבי שאינו יכול למות לעולם.

בנוסף מפתח ג'ייסון תכונות מיסטיות כגון יכולת לעבור ממקום למקום כהרף עין, להתגנב בשקט מוחלט למרות גודלו ומשקלו, כוח פיזי עצום, וכמובן היכולת לספוג מהלומות, יריות ופגיעות מבלי למות.

ראה: ליל המסכות 6

סיוט ברחוב אלם

מבוא

פרדריק צ'רלס קרוגר נולד בשנת 1947, כתוצאה מאונס שחוותה אמו הנזירה, אמנדה קרוגר, בידי כמאה אסירים שאנסו אותה באכזריות במוסד שבו עבדה, בעת שהיא ננעלה בו בערב חג המולד. ביום שלמחרת, אמנדה נמצאה הרה ופצועה. לאחר המקרה, המוסד נסגר ושמו שונה. מספר חודשים מאוחר יותר, אמנדה ילדה את פרדי. לאחר הלידה, פרדי נמסר לאימוץ, והופקד אצל מר אנדרווד, אלכוהוליסט שהתעלל בו פיזית ומילולית. מיום היוולדו ועד 1960 החל פרדי להפגין התנהגות פסיכופטית (הריגת חיות קטנות, הריגת אביו המאמץ). לאחר אירועים אלה, פרדי התחתן עם אישה בשם לורטה, והתגורר עמה בבית ילדותו ברחוב אלם. בשנת 1961, נולדה בתו היחידה – קת'רין קרוגר.

מיום הולדת בתו ועד 1965 פרדי החל להרוג את ילדי רחוב אלם, ולהחביא את גופותיהם בתחנת הכוח, שם עבד. בשנת 1966 נמצאות ראיות למעורבתו של קרוגר ברציחות, בין היתר – אפר הגופות או חפצים אישיים של הילדים, והוא נעצר. בשנת 1968, שנתיים לאחר מעצרו, פרדי שוחרר מהכלא מפני שצו החיפוש שהוצא לביתו לא נחתם כשורה. הוריהם של הקרבנות מחליטים לעשות דין לעצמם, כאשר הם רודפים אחר פרדי אל תחנת הכוח, ושם שורפים אותו בעודו בחיים. לאחר מותו, מקבל פרדי כוחות על טבעיים משדי החלומות, שמאפשרים לו לחדור לחלומות של ילדי רחוב אלם ולרצוח אותם בשנתם.

העלילה

פרדי קרוגר נוהג להיכנס לחלומותיהם של קרבנותיו ולהרוג אותם לפני שהם מתעוררים, נותן פרשנות מוחשית לאמירה "חלמתי שאני מת וכשהתעוררתי ראיתי שזה נכון".

הדמות המרכזית

שחקן אחד, רוברט אנגלונד, שקנה את עולמו בתפקיד הזה ונראה אף בסידרה V (ללא מסכה). האמת? במציאות הוא נראה די לפלפי...

החל משנת 2010 מגלם את הדמות השחקן ג'קי ארל היילי.

הבמאים

בדרך כלל אותו במאי, אותו כותב (וס קרייוון)

אפילו במאים מכובדים כמו רייצ'ל טלאלי ורני הארלין שלחו ידם במעל.

הסרטים/הספרים

סיוט ברחוב אלם

וס קרייוון, 1984

ראה: סיוט ברחוב אלם

סיוט ברחוב אלם (2010)

Samuel Bayer, 2010

ראה: סיוט ברחוב אלם (2010)

סיוט ברחוב אלם 2: נקמתו של פרדי

Jack Sholder,1985

ראה: סיוט ברחוב אלם 2: נקמתו של פרדי

סיוט ברחוב אלם 3

Chuck Russell,1987

ראה: סיוט ברחוב אלם 3

סיוט ברחוב אלם 4

רני הארלין,1988

ראה: סיוט ברחוב אלם 4

סיוט ברחוב אלם 5

Stephen Hopkins,1989

ראה: סיוט ברחוב אלם 5

סיוט ברחוב אלם 6* הסיוט האחרון

Rachel Talalay,1991

ראה: סיוט ברחוב אלם 6 * הסיוט האחרון

סיוט ברחוב אלם 7* סיוט חדש

וס קרייוון,1994

ראה: סיוט ברחוב אלם 7 * סיוט חדש

סיוט ברחוב אלם 8

Ronny Yu,2003

וס קרייוון (יוצרו של פרדי קרוגר) ודייוויד ס' גויר (יוצרו של "בלייד") משתפים פעולה, ושניים מהגיבורים הידועים ביותר של סרטי האימים- פרדי קרוגר וג'ייסון וורהיס- קמים לתחייה באותו סרט. למה? לתסריטאים הפתרונים...

שימו לב למשפט שאומר פרדי קרוגר (בדמות אמו של ג'ייסון):

ראה: סיוט ברחוב אלם 8

אויב שבפנים, ה

מבוא

מבוסס על סידרת משחקי הווידאו היפנית ביוהזארד Biohazard שהושק ב-1996 והוליד חוברות קומיקס, ספרים וסרטים.

העלילה

דמות מקורית עיקרית אחת (אליס) נוצרה לצורך סידרת הסרטים ולא הופיעה במשחקים. דמות אחרת (ג'יל) עברה מהמשחקים לסרטים, אך לא הופיעה בכולם ולא תמיד גולמה ע"י אותה שחקנית. מעניין, אגב, לראות סירת סרטי אימים שבה שתי הדמויות העיקריות הן של נשים.

הדמות המרכזית

מילה ג'ובוביץ'

הבמאים

במאים שונים, בעיקר פול ו' ס' אנדרסון, תסריטאי אחד

הסרטים/הספרים

אויב שבפנים, ה

פול ו' ס' אנדרסון, 2002

לוקח אלמנטים משני המשחקים הראשונים בסידרה.

ראה: אויב שבפנים, ה

אויב שבפנים 6, ה

לא ידוע, לא ידוע

ראה: אויב שבפנים 6, ה

אויב שבפנים: החיים שאחרי, ה

פול ו' ס' אנדרסון, 2004

לוקח אלמנטים מהמשחק החמישי

ראה: אויב שבפנים: החיים שאחרי, ה

אויב שבפנים: אפוקליפסה (נמסיס), ה

Alexander Witt, 2007

לוקח אלמנטים מהמשחקים Nemesis ו-Code: Veronica

ראה: אויב שבפנים: אפוקליפסה (נמסיס), ה

אויב שבפנים: הכחדה, ה

Russell Mulcahy, 2010

לוקח אלמנטים מהמשחק Code: Veronica.

ראה: אויב שבפנים: הכחדה, ה

אויב שבפנים: גמול, ה

פול ו' ס' אנדרסון, 2012

ראה: אויב שבפנים: גמול, ה

מסור, ה

מבוא

העלילה

רוצח סידרתי המכונה "ג'יגסו"

הדמות המרכזית

טובין בל (בכל הסרטים חוץ מהראשון?)

הבמאים

במאי: דארן לי בוסמן

כותב: פטריק מלטון

הסרטים/הספרים

מסור, ה

Director: James Wan

Writers: Leigh Whannell, James Wan, 2004

ראה: מסור, ה

מסור תלת-ממד, ה

Director: Kevin Greutert

Writer: Patrick Melton, 2010

ראה: מסור תלת-ממד, ה

מסור 2, ה

Darren Lynn Bousman, 2005

ראה: מסור 2, ה

מסור 3, ה

Director: Darren Lynn Bousman

Writers: Leigh Whannell (story), James Wan, 2006

ראה: מסור 3, ה

מסור 4, ה

Darren Lynn Bousman, 2007

ראה: מסור 4, ה

מסור 5, ה

Director: David Hackl

Writer: Patrick Melton, 2008

ראה: מסור 5, ה

מסור 6, ה

Director: Kevin Greutert

Writers: Patrick Melton, 2009

ראה: מסור 6, ה

צעקה

מבוא

בסידרה יש כמה בדיחות פנימיות ופרודיות על סרטי אימים אחרים.

שתיים מההתייחסויות הנפוצות ביותר הן ל"סיוט ברחוב אלם" ולבמאי וס קרייוון. קרייוון, המגלם בסרט השני שרת ושמו פרד, לובש תלבושת הדומה לזו של פרדי קרוגר. מאוחר יותר בסרט, טייטום אומרת לסידני כי היא "מתחילה להישמע כמו איזו גיבורה בסרט של וס קרפנטר", שם בדיוני שנוצר מהרכבת שמותיהם של וס קרייון ושל ג'ון קרפנטר (הבמאי של "ליל המסכות").

נוסף על שם הבמאי, יש ל"ליל המסכות" אזכורים נוספים רבים. שם משפחתו של בילי, לומיס, זהה לשם הדמות שמגלם דונלד פלזנס ב"ליל המסכות" (1978), ובתורו היה שם מאהבה של מריון קריין ב"פסיכו". באופן דומה למריון קריין (ג'נט לי), הכוכבת (דרו בארימור) מתה בתחילת הסרט.

נוסף על הזכרת כמה סרטי אימים לאורך כל הסרט, דמויות משנה רבות גולמו על ידי שחקנים שעבדו עם וס קרייבן בעבר וגם הופיעו בסרטי אימים בולטים. לינדה בלייר, שגילמה את רייגן ב"מגרש השדים", מגלמת גם כתבת מרגיזה שניגשת לסידני כשהיא חוזרת לראשונה לבית הספר לאחר שהותקפה על ידי הרוצח. ג'וזף ויפ, המגלם את שריף ברק ב"צעקה", גילם גם סגן שריף ב"סיוט ברחוב אלם".

העלילה

הרוצח גוסטפייס, מסכה שהשתמשו בה מספר רוצחים סידרתיים. הדרך היחידה להביס אותו היא להפגין בקיאות בסרטי אימים ולהשיב נכונה על שאלותיו.

הדמות המרכזית

אותן דמויות עיקריות, אותם שחקנים – ניב קמבל, קורטני קוקס, דייוויד ארקט

הבמאים

בדרך כלל אותו במאי (וס קרייוון), אותו כותב (קווין ויליאמסון)

הסרטים/הספרים

צעקה

Wes Craven, 1996

קייסי בקר, תלמידת תיכון, מקבלת שיחת טלפון מאדם זר. השיחה מתנהלת בתחילה באופן ידידותי ואפילו פלרטטני והשניים דנים בסרטי אימים. השיחה מקבלת תפנית כשקייסי מבינה שהזר מעבר לקו צופה בה ולכן היא מנתקת, אך הוא מתקשר שוב ומאז השיחה הופכת למאיימת. אחרי כמה איומים ועינויים פסיכולוגיים היא מגלה שהחבר שלה, סטיבן "סטיב" אורת', מוחזק כבן ערובה בחצר ביתה, חבול, קשור לכיסא ופיו סתום. הזר אומר לקייסי שהדרך היחידה להציל את חיים של שניהם היא לענות נכונה על שאלות טריווה מסרטי אימים. קייסי אינה מצליחה לענות נכונה וסטיב נרצח באכזריות לנגד עיניה. לאחר מכן קייסי מפסיקה לשתף פעולה עם הרוצח ולכן גם היא מותקפת ונרצחת. כשהוריה של קייסי חוזרים הביתה הם מגלים את גופתו של סטיב על הכיסא ואת גופתה של קייסי תלויה על עץ.

קייסי וסטיבן הם חבריה לכיתה של סידני פרסקוט. העיתוי של הטרגדיה קשה לסידני, המנסה להתמודד עם יום השנה לרצח אמה, מורין פרסקוט. בלילה הבא, הרוצח שרצח את קייסי וסטיב, מתקשר אליה ומתגרה בה בטלפון ולאחר מכן תוקף אותה בביתה. סידני בורחת מפניו, נועלת את עצמה בחדרה ומזעיקה את המשטרה. כשהרוצח נעלם החבר שלה, בילי לומיס, נכנס לחדר דרך החלון בטענה ששמע אותה צורחת. מיד לאחר מכן נופל טלפון נייד מכיס המעיל שלו וסידני חושדת שהוא הרוצח. ובנוסף המשטרה מוצאת את מסכת הגוסטפייס (המשמשת את הרוצח להסתרת פניו) מחוץ לביתה של סידני. בתגובה לכך סידני מאשימה את בילי ברצח והוא נלקח למעצר על ידי דיואי ריילי, אחיה השוטר של טייטום ריילי, החברה הטובה ביותר של סידני.

כשסידני, טייטום ודיואי עוזבים את תחנת המשטרה סידני פוגשת את כתבת הצהובונים גייל וות'רס והצלם שלה קני ג'ונס. גייל כתבה ספר המטהר את שמו של קוטון וירי, רוצח אמה של סידני, וקוראת לסידני שקרנית כיוון שהאשימה את קוטון ברצח. גייל מתגרה בסידני וכתוצאה מכך סידני מחזירה לה סטירה.

ניל פרסקוט, אביה של סידני, נמצא בנסיעת עסקים ולכן סידני מבלה את הלילה עם טייטום, דיואי ואמם. באותו ערב, היא מקבלת שיחת טלפון מתגרה נוספת מהרוצח, המגלה לסידני שהיא "הצביעה על האדם הלא נכון... שוב..." ממנה משתמע כי קוטון וירי אכן חף מפשע. שיחת הטלפון הזאת מנקה את בילי, שנמצא עדיין בכלא. בינתיים שריף העיירה, שריף ברק, מגלה שאביה של סידני לא הגיע למלון אליו היה אמור להגיע בלילה הקודם וכרגע הוא מוגדר כנעדר, ויתר על כן, המספר שממנו הרוצח התקשר אל סידני הוא מספר הנייד שלו, לכן החשד נופל עליו.

כאשר מתפשטת השמועה שהרוצח עדיין חופשי, בית הספר נסגר כאמצעי זהירות. למרות הסגירה, המנהל, ארתור הימברי, נרצח בבית הספר. לא, החבר של טייטום, סטו מאקר, שאינו מודע לגורלו של המנהל, מארגן מסיבה; בין האורחים בילי, סידני, טייטום, וחבר ילדות של סידני, רנדי מיקס, המסביר לשאר אורחי המסיבה את החוקים איך לשרוד בסרט אימים. בינתיים, טייטום הולכת למוסך כדי להביא עוד בירה למסיבה, שם היא פוגשת את הרוצח, וחושבת שזהו רנדי שמנסה להפחידה, אך במהרה היא מגלה שהוא הרוצח, ואחרי מאבק קצר הוא מצליח לרצוח את טייטום.

דיואי וגייל נכנסים למסיבה כדי להודיע לסידני שאביה נעדר, וכאיש אינו שם לב, גייל שותלת מצלמה קטנה על אחת השידות. לאחר מכן דיואי מקבל הודעה שמכונית נמצאה ביער הסמוך, והוא וגייל הולכים לחקור. רנדי מקבל הודעה טלפונית על מותו של המנהל. רוב אורחי המסיבה נוסעים לבית הספר. סידני, רנדי, גייל, דיואי, קני, סטו ובילי הם היחידים שנשארים מאחור.כשסידני ובילי נמצאים לבדם בחדר של הוריו של סטו, הרוצח מפתיע אותם ורוצח את בילי, ולאחר מכן מתחיל לרדוף אחרי סידני אשר בורחת למכוניתה של גייל, שם היא פוגשת את קני שנרצח כעבור זמן קצר. בנשימתו האחרונה מראה קני הוא לסידני דלת סתרים במכונית, מה שמאפשר לסידני לברוח. בינתיים, דיואי וגייל מגיעים למכונית, דיואי מזהה שזו מכוניתו של מר פרסקוט והשניים ממהרים לבית. דיואי נכנס לבית בעוד גייל מחכה בחוץ. מיד לאחר מכן גייל מבחינה שהיא עומדת בשלולית של דם והיא נכנסת למכוניתה ומתחילה לנסוע. גופתו של קני נופלת על השמשה וגייל כמעט מאבדת שליטה על המכונית. לאחר שגופתו של קני נופלת, גייל כמעט דורסת את סידני ולכן היא סוטה מהכביש, מתנגשת בעץ ומאבדת את הכרתה.

סידני חוזרת לבית ומגלה שדיואי נרצח, מיד לאחר מכן הרוצח מגיע וסידני נועלת את עצמה בניידת. כשהרוצח נעלם, סידני חוזרת לבית ונתקלת בסטו וברנדי, המאשימים זה את זה ברציחות. סידני לוקחת את האקדח של דיואי ונועלת אותם מחוץ לבית.

בילי, שנשאר בחיים, נופל במורד המדרגות, ומאפשר לרנדי להיכנס לתוך הבית. רנדי טוען כי סטו השתגע, ובילי משיב כי "כולנו יוצאים קצת מדעתנו לפעמים" (מצטט שורה של נורמן בייטס מ"פסיכו") ויורה ברנדי. סטו נכנס לבית והוא ובילי מספרים לסידני ששניהם הרוצחים, ושהם השתמשו במכשיר משנה קול כדי שיישמעו כמו אדם אחד בטלפון. הם גם מגלים כי הם רצחו את אמה של סידני בשנה הקודמת והפלילו את קוטון וירי בפשעים. המניע של בילי הוא שמורין, אמה של סידני, ניהלה רומן סודי עם אביו, מה שגרם לגירושי הוריו ולעזיבתה של אמו האהובה. השניים מגלים לסידני שאביה מוחזק כבן ערובה והם מתכננים להפליל אותו במסע הרציחות שלהם על ידי שתילת ראיות על גופו. לאחר מכן הם דוקרים זה את זה כדי ליצור את האשליה שהותקפו על ידי אביה של סידני, ובילי בוגד בסטו הגוסס.

גייל מתגלה כחיה ומנסה להציל את סידני ואת אביה. כיוון שאינה מצליחה לשחרר את נצרת האקדח, בילי מצליח לתקוף אותה ולגרום לה לאבד הכרה שוב. עם זאת, התערבותה של גייל משמשת כהסחה המאפשרת לסידני לברוח. היא מתגרה בבילי ובסטו ותוקפת אותם; היא מפילה על סטו מקלט טלוויזיה שמחשמל אותו למוות ופוצעת קשות את בילי. רנדי חוזר להכרתו לאחר ששרד את פצע הירייה, אבל בילי מכריע אותו. בדיוק כשבילי עומד להרוג את סידני, גייל מתעוררת ויורה בבילי, ובכך מצילה את חייה של סידני. סידני, רנדי וגייל מעיפים מבט אחרון בגופתו של בילי. בילי קם לתחייה עוד פעם אחת, אבל סידני תוקעת לו כדור בראש.

בסוף הסרט, דיואי מתגלה כחי ומפונה על אלונקה, וגייל מעבירה דיווח חדשות מאולתר על אירועי הלילה הקודם.

ראה: צעקה

צעקה 2

Wes Craven, 1997

שני סטודנטים הלומדים במכללת וינדזור באוהיו, מורין אוונס ופיל סטיבנס, הולכים להקרנת בכורה של הסרט "דקירה", סרט המבוסס על ספר שכתבה גייל וות'רס על הרציחות בוודסבורו שנה קודם לכן. לכבוד הקרנת הבכורה של הסרט כל צופה מקבל ערכה הכוללת מסיכת גוסטפייס ופגיון מזויף הזוהר בחושך. פיל הולך לשירותים ושם הוא נרצח על ידי גוסטפייס חדש. הרוצח לובש את בגדיו של פיל, שם את המסכה ומתיישב ליד מורין. בסצינת הרצח הצופים יוצאים מכלל שליטה ומתחילים "לדקור" זה זה. הרוצח מנצל זאת ודוקר את מורין שוב ושוב. הקהל חושב שמדובר בפעלול פרסומי ושמורין מביימת רצח. אך כשהם מבינים שמורין נרצחה באמת, כבר מאוחר מדי.

יום למחרת סידני פרסקוט, רנדי מיקס, דרק פלדמן (החבר החדש של סידני), מיקי אלטירי (חברו הטוב של דרק) והאלי מקדניאל (השותפה לחדר של סידני) שומעים על הרצח וסידני מבינה שיש רוצח חדש הוא וכנראה מעוניין במותה. דיואי ריילי, ששרד את הפציעה מהסרט הקודם חוזר למכללה כדי להגן על סידני, רנדי, חבריהם ושאר הסטודנטים. במקביל גייל נוסעת למכללה כדי לסקר את הרצח של פיל ומורין ואתה מגיעים ג'ואל ג'ונס, הצלם החדש שלה ודבי סולט, השותפה של גייל לעבודה. ובנוסף, קוטון וירי, האיש שהופלל על ידי בילי לומיס וסטו מאקר ברצח מורין פרסקוט, מגיע ללמוד משחק.

בערב מתקיימת מסיבה בבית האחווה "אלפא, ביטא, זיטא" וכל הסטודנטים הולכים לשם למעט סיסי קופר, סטודנטית שלומדת קולנוע יחד עם רנדי ומיקי, שנשארת בבית האחווה השני "אומגה, ביטה, זיטא" למקרה שמישהו יהיה שיכור מדי ויזדקק להסעה. סיסי מקבלת שיחת טלפון מתגרה מהרוצח ולאחר מכן היא מותקפת ונרצחת. כשכל הסטודנטים שומעים על הרצח הם ממהרים ל"אומגה, ביטה, זיטא", ורק סידני ודרק נשארים ב"אלפא, ביטא, זיטא", שם סידני מקבלת שיחת טלפון מתגרה מהרוצח שתוקף אותה ואת דרק. סידני מצליחה לברוח ואילו דרק נפצע באופן קל וחייו ניצלים על ידי דיואי, שמגיע בזמן ומבריח את הרוצח. סידני חושדת שקוטון הוא הרוצח שבא להתנקם בה על שהאשימה אותו ברצח אמה וכמעט גרמה להוצאתו להורג.

למחרת, רנדי, גייל, דיואי וג'ואל דנים ברצח בחצר המכללה ושמים לב ששמות הקרבנות דומים לשמות שלושת הקרבנות הראשונים של הרציחות בוודסבורו. שם משפחתו של פיל סטיבנס דומה לשמו הפרטי של סטיבן אורת', שמה הפרטי של מורין אוונס זהה לשמה הפרטי של מורין פרסקוט, ואילו שמה המלא של סיסי הוא קייסי, שמה של קייסי בקר. כשג'ואל שומע ששם משפחתו זהה לשם משפחתו של קני ג'ונס הוא מתפטר ועוזב מחשש לחייו. רנדי מקבל שיחת טלפון מתגרה מהרוצח המודיע לו שהוא צופה בהם. גייל ודיואי הולכים לחפש סטונדטים המדברים בטלפון במחשבה שאחד מהם הוא הרוצח בזמן, שרנדי מנסה למשוך את השיחה. כשהוא מתקרב למכוניתה של גייל הרוצח, שנמצא בפנים, מושך את רנדי ורוצח אותו. גייל ודיואי חוזרים לרכב ומוצאים את גופתו של רנדי. דיואי מבין שהרוצח עוקב אחרי סידני ומציב שני שוטרים, ריצ'רדס ואנדרוז, כדי לשמור על סידני ולהוביל אותה למקום בטוח.

דיואי וגייל הולכים לבית הקולנוע שבו נרצחו פיל ומורין כדי לבדוק את מצלמות האבטחה ולחפש רמזים לגבי זהות הרוצח, ושם הם מגלים שהרוצח צילם את שיחות הטלפון של סיסי ורנדי. הרוצח תוקף את השניים ומתחיל לרדוף אחרי גייל, שנועלת את עצמה בחדר הקלטה. דיואי מגיע לצדו האחר של חדר ההקלטה, וחלון זכוכית קשיחה מפריד בין השניים. הרוצח מופיע מאחורי דיואי ודוקר אותו, אך אינו מצליח לפרוץ את הזכוכית וגייל נשארת לכודה.

כשהשוטרים מסיעים את סידני והאלי למקום בטוח הם הרב נתקע והרוצח מנצל זאת ורוצח את אנדרוז. ריצ'רדס יוצא מהרכב ומנסה לירות ברוצח אשר מתחיל לנסוע, מתנגש באתר בנייה ומוט ברזל משפד את ראשו של ריצ'רדס והרוצח מאבד הכרה. סידני והאלי יוצאות מהמכונית אך סידני חוזרת כדי לגלות את זהות הרוצח אשר נעלם ומיד לאחר מכן מופיע מאחורי האלי ודוקר אותה למוות.

סידני בורחת ומגיעה אל התיאטרון של המכללה, שם היא מגלה את דרק קשור לאביזר במה. כשסידני מנסה לשחרר את דרק, הרוצח מופיע וחושף את זהותו: מיקי. מיקי מסביר שהמניע שלו הוא להיתפס על הרציחות ולזכות בפרסום. יתר על כן, הוא רוצה להטיל אשמה בסרטי אימים הגורמים לאלימות (הוא העלה טענה זו מוקדם יותר בסרט בכיתת הקולנוע ורנדי וסיסי יצאו התנגדו לו). הוא מגלה שהוא שותף לרצח, וגם הרוצח השני נכנס לאולם וחושף את עצמו – דבי סולט, המחזיקה בגייל כבת ערובה. דבי מספרת ששם משפחתה האמיתי הוא לומיס, וכך מסתבר שהיא אמו של בילי. היא מימנה את שכר הלימוד של מיקי על מנת שיעזור לה במסע הרצח כדי להתנקם בסידני על הריגתו של בילי בסרט הקודם. כדי להסיר איום פוטנציאלי, דבי יורה למוות במיקי, והוא יורה בטעות בגייל שנופלת מהבמה.

סידני מתמודדת כעת לבדה מול דבי ומתחיל מרדף ארוך ברחבי התיאטרון, המסתיים במאבק. כשנראה שידה של דבי על העליונה, מגיע לפתע קוטון ויורה בדבי. גייל מתגלה כחיה והיא נעזרת בקוטון וסידני כדי לעלות על הבמה. כשהשלושה מתכננים ללכת, מיקי מתגלה כחי אך נורה מיד למוות על ידי סידני וגייל, ולאחר מכן סידני יורה פעם נוספת בראשה של דבי.

מתגלה שדיואי שרד את הדקירה. הוא וגייל מובלים באמבולנס לבית החולים. בבית החולים, צוות חדשות מגיע ומנסה לשמוע את סיפורה שסידני. למרות שסידני היא הגיבורה, היא אומרת להם שקוטון הוא האיש שצריך לראיין. צוות החדשות פונה אל קוטון, שאומר להם ש"יש מקום וזמן" לריאיון, ו"זה יהיה סרט מגניב". לאחר מכן סידני נראית כשהיא עוזבת את הקמפוס, אחרי ששרדה שוב מסע רציחות.

ראה: צעקה 2

צעקה 3

Wes Craven, 2000

קוטון וירי, מנחה תכנית טלוויזיה שהפך לשחקן ועומד לשחק בסרט "דקירה 3: חזרה לוודסבורו", מקבל שיחת טלפון מאיימת מגוסטפייס, המודיע לו כי הוא מרגל אחרי חברתו, כריסטין המילטון (אף היא שחקנית ב"דקירה 3") ומתכנן לרצוח אותה אם קוטון לא יגלה את מיקומה של סידני פרסקוט. קוטון מסרב ממהר הביתה, וכשהוא מגיע כריסטין תוקפת אותו במחבט גולף, בהיותה משוכנעת שהוא הרוצח. הרוצח האמיתי מופיע מאחוריה אך קוטון אינו מצליח להזהיר אותה ולכן היא נרצחת, וכעבור שניות ספורות, גם קוטון.

הבלש מארק קינקייד מודיע לגייל על רצח וירי, היא נוסעת ללוס אנג'לס ושם היא מוצאת את דיואי ריילי עובד כיועץ בסרט "דקירה 3: חזרה לוודסבורו". אחרי ששניים משחקני הסרט, שרה דרלינג וסטיוון סטון, נרצחים, דיואי וגייל מבינים כי הרוצח הורג אנשים לפי הסדר שבו הם מתים בתסריט. בינתיים, סידני, שהתרחקה מעין הציבור ומחבריה אחרי האירועים שקרו בקולג' וינדזור, מוטרדת על ידי הרוצח שמתקשר אליה הביתה, ומצטרפת אל דיואי וגייל כדי לעזור להם בחקירה.

בלילה, השחקנים הנותרים, אנג'לינה טיילר, טייסון פוקס, טום פרינז וג'ניפר ג'ולי, מוזמנים למסיבה באחוזתו של המפיק ג'ון מילטון. כן נמצאים שם גם דיואי וגייל ובמאי הסרט, רומן ברידג'ר. כשהאורחים מתפצלים כדי לחקור את הבית, דיואי וגייל מוצאים את התלבושת של הרוצח וכן מכשיר משנה קול. הם מבינים כי הרוצח שיכפל את הקולות של כולם ורימה אותם כדי להביאם לבית, והם מנסים לכנס את השחקנים ולהימלט. הרוצח מופיע בבית ורוצח את כולם; רומן, טום, אנג'לינה, טייסון ולבסוף ג'ניפר, חוץ מדיואי וגייל.

בתחנת המשטרה, הרוצח מתקשר לסידני ומודיע לה שתפס את דיואי וגייל, ואם היא רוצה לדעת מי הרג את אמה, עליה לבוא לאחוזה. כשהיא מגיעה, סידני מרמה את הרוצח ויורה בו, אבל לפני שהיא מצליחה לשחרר את דיואי וגייל, גופתו נעלמת. קינקייד מגיע למקום ואף שבתחילה החשד נופל עליו, הוא למעשה מציל את סידני מהתקפת הרוצח על ידו, אבל קינקייד נדקר ונאבד את הכרתו.

לאחר מכן סידני נרדפת אל חדר שבו הרוצח לוכד אותה. הוא מספר לסידני על החיפוש שלו אחר אמו, רינה ריינולדס, אותה היא מזהה כמורין פרסקוט, אשר נטשה אותו למען קריירה של שחקנית. לאחר מכן מתגלה שהרוצח הוא רומן (שביים את מותו). הוא מספר לסידני שהוא אחיה למחצה; תוצאה מאונס שמורין עברה בעבר. כן הוא מספר לסידני שהוא גרם לכך שבילי לומיס יפתח במסע הרציחות בוודסבורו, אחרי שהראה לו סרטון וידאו שבו אביו ומורין מתנשקים. רומן זועם על סידני, ורוצה לסיים את הכול בכך שיהרוג אותה ויטען כי הוא הניצול היחיד של מסע הרציחות שלה. אחרי התמודדות עם רוצחים סדרתיים מטורפים רבים מדי בחייה, סידני נוזפת ברומן שממציא תירוצים כדי להסוות את תאורת הרצח שלו, ומתפתח מאבק אלים. אחרי שסידני כמעט נהרגת, סידני מצליחה להביס את רומן. דיואי וגייל נכנסים לחדר כשרומן גוסס. הם וסידני עומדים, לעזוב אבל אז רומן קם. הוא עומד לפגוע בסידני, אבל דיואי מצליח לירות בו בראשו, והורג אותו.

למחרת, בבית המבודד של סידני, דיואי מפתיע את גייל בהצעת נישואין, והיא מסכימה. קינקייד, שעדיין מחלים מפציעותיו, מזמין את סידני להצטרף אליו, אל דיואי ואל גייל לצפייה בסרט אימים. סידני סוגרת את דלת הכניסה שלה, אבל זו נפתחת כעבור כמה רגעים. סידני מתרחקת כשהיא מבינה שהפחדים הקדומים שלה שככו והיא מצאה חופש, משוכנעת שהכול נגמר והרציחות הסתיימו.

ראה: צעקה 3

צעקה 4

Wes Craven, 2011

ביום השנה ה-15 לרציחות וודסבורו, תלמידות התיכון ג'ני רנדל ומארני קופר מותקפות ונרצחות ע"י רוצח גוסטפייס חדש.

למחרת, סידני פרסקוט חוזרת לוודסבורו כדי לקדם את הספר החדש שלה עם אשת יחסי הציבור שלה רבקה וולטרס. סידני הופכת להיות חשודה ברציחות, לאחר שראיה נמצא במכונית השכורה שלה, והיא חייבת להישאר בעיר עד שהרציחות יפוענחו. בת דודתה, ג'יל, המוטרדת מבגידתו של החבר שלה לשעבר, טרבור שלדון, מקבלת שיחת טלפון מאיימת מגוסטפייס, וכן גם חברתה אוליביה מוריס. ג'יל ואוליביה, לצד חברתן קירבי ריד, נחקרות על ידי דיואי ריילי, שהוא כעת השריף של העיירה, ואחת מסגניו, ג'ודי היקס. בינתיים, אשתו של דיואי, גייל וות'רס ריילי, נאבקת במחסום כתיבה, ומחליטה להתמקד בפענות הרצח.

סידני לנה אצל דודתה, קייט רוברטס. מאוחר יותר באותו לילה, אוליביה, שכנתן של ג'יל וקייט, מותקפת ונרצחת על ידי גוסטפייס כשסידני, ג'יל וקירבי צופות באימה. סידני וג'יל נפצעות בניסיונן להציל את אוליביה ונלקחות לבית החולים, שם נרצחת רבקה בחניון. גייל, המנסה לפענח את הרציחות, מגייסת את עזרתם של שני תלמידי תיכון חובבי קולנוע, צ'רלי ווקר ורובי מרסר, שמסבירים כי הרוצח פועל לפי כללי הגירסאות המחודשות לסרטים. צ'רלי סבור שהרוצח עתיד לתקוף במסיבה המתקיימת באותו לילה.

גייל הולכת למסיבה כדי לחקור, גוסטפייס פוצע אותה ונמלט כשדיואי מגיע. הוא לוקח אותה לבית החולים, וזמן קצר לאחר מכן, בביתה של ג'יל, השוטרים פרקינס והוס נמצאים מתים. סידני מגלה שג'יל עזבה והלכה לביתה של קירבי. סידני יורדת לספר קייט, אבל הרוצח מגיע ורודף אחריהן, וקייט נהרגת. אחרי שהסגנית ג'ודי היקס מגיעה, סידני ממהרת לביתה של קירבי להציל ג'יל בכוחות עצמה.

ג'יל, קירבי, צ'רלי, רובי וטרוור נמצאים בביתה של קירבי כאשר גוסטפייס מופיע ורוצח את רובי השיכור. סידני מגיעה לבית. קירבי נאלצת לענות על שאלות בנושא סרטי אימים כדי להציל את צ'רלי, הקשור בחוץ. סידני עולה למעלה כדי למצוא ג'יל ומבטיחה לחזור לקירבי. קירבי מאמינה שהיא ניצחה במשחק של גוסטפייס ויוצאת להתיר את צ'רלי, אבל הוא דוקר אותה בבטן ומגלה את עצמו כגוסטפייס. סידני מתעמתת מול צ'רלי ועוד גוסטפייס, בדמותה של ג'יל. ג'יל מסבירה שהיא רוצה את תשומת הלב שסידני קיבלה, ובני הזוג רוצים לזכות בפרסום כניצולי הרציחות, ומתכוונים להפליל את טרוור כגוסטפייס; היא מוציאה את טרבור מהארון ויורה בו בראש. לאחר מכן ג'יל בוגדת בצ'רלי והורגת גם אותו כדי להציג אותו כשותפו של טרבור, מה שיהפוך אותה לניצולה האחרונה. ג'יל דוקרת את סידני בבטנה פעמיים ופוצעת את עצמה כדי שייראה כאילו טרוור תקף אותה, בעוד דיואי, ג'ודי, ושאר השוטרים מגיעים.

לאחר מכן ג'יל נלקחת לבית החולים. אחרי שגילתה כי סידני שרדה, היא ניגשת לחדר של סידני ומנסה לחסל אותה. בדיוק בזמן, דיואי, גייל, וג'ודי מתערבים, שפרט מסוים שג'יל ידעה על הפציעה מעורר את חשדם. ג'יל מכניעה אותם, אך סידני יורה בה בחזה והורגת אותה. דיואי מזעיק את המשטרה, כשכתבים בחוץ מאשרים שג'יל היא "הניצולה היחידה".

ראה: צעקה 4

בלייד

מבוא

העלילה

בלייד, בגילומו של וסלי סנייפס, הוא ערפד למחצה ואנושי למחצה, בן זמננו, ואין לו בעיה לנהל קיום כפול, שהרי הוא ניזון מתחליף דם (גם זה לא חידוש, הניסיון לרפא ערפדים מערפדיותם ע"י מציאת תחליף לדם הוא נושא ידוע בספרות הערפדים). הוא החל את דרכו כדמות משנית בסידרת קומיקס אחרת (על דראקולה, אלא מה?) והפך לגיבור בזכות עצמו. משימתו בחיים היא להשמיד את הערפדים שרצחו את אמו ולהגן על האנושות מפניהם.

הדמות המרכזית

בלייד

הבמאים

דייוויד גויר

הסרטים/הספרים

בלייד

Stephen Norrington, 1998

וסלי סנייפס בתור חצי-אדם חצי-ערפד שנוקם את מות אמו (ועושה בלגאן בדרך)

ראה: בלייד

בלייד 2

Guillermo del Toro, 2002

המשך עלילותיו של בלייד, שנחלץ הפעם דווקא לעזרת הערפדים. לא למי שלא אהב את החלק הראשון.

ראה: בלייד 2

בלייד טריניטי

דייויד ס’ גויר,2004

ראה: בלייד טריניטי

מגדל האפל, ה

מבוא

ערפדים ממלאים תפקיד לא מבוטל גם בסאגת "המגדל האפל", אם כי לא מרכזי כמו ב"סיילמ'ס לוט". לפי "המגדל האפל", קיימים שלושה סוגים של ערפדים:

ערפדים מסוג 1

ערפדים מסוג 1 הם "שדים פחותים", השרידים האחרונים של ה"פרים" (יצורים קסומים שקדמו לבריאה והתמוטטו כשגאן ברא את הרב-יקום). למרות שהם דמויי אדם בצורתם, הם מעוותים ביותר, כחושים למראה; בעלי שיניים ענקיות, באורך 3 ס"מ מונעות מהם לסגור את הפה; ומספר גדול גידולים, שיער גוף, ומומים גופניים אחרים. גופם מותאם לחיפוש דם ולצריכתו: אפיהם מכוונים להריח אפילו שרידי דם ממרחקים ארוכים, שיניהם בנויות לניקוב העור ולניקוזו, בטנם יכולה להרחיב ולהכיל עד מחצית ממשקל גופם דם, ולשונם ארוכה וגמישה, ויכולה לייצר נוגדי קרישה לשימוש על פצעי הנשיכה.

לערפדים מסוג 1 יש תוחלת חיים של אלפי שנים, והם יכולים לבלות מאות שנים בתרדמת חורף. כמו כן הם גם מוקפים הילות בגוון כחול או אינדיגו. אלה מייצגות את אנרגית החיים שלהם, וכאשר ההילה דועכת, ערפדים מסוג 1 מתחילים כמעט מיד להירקב לשלוליות צהובות מסריחות. ערפדים מסוג 1 פגיעים במיוחד לצלבים, שגורמים להם לעלות באש.

ערפדים מסוג 1 ידועים גם בשם "סבים", והסימן לנוכחותם הוא כמעט תמיד נוכחות של "פרעושי סבא". "פרעושי סבא" הם חרקים גדולים, מרושעים, שלא רק שותים דם, אלא גם אוכלים בשר ומטילים ביצים בפגרים. "פרעושי סבא" מתחילים בדרך כלל להופיע לפני הגעתו של ערפד מסוג 1. רקונונים (כמו אוי), יצורים ילידי הרב-יקום, מיומנים במיוחד בהריגת "פרעושי סבא" ולעתים קרובות מאומנים לכך.

ערפדים מסוג 2

ערפדים מסוג 2 הם בני אדם לשעבר שננשכו ע"י ערפד מסוג 1. ערפדים מסוג 2 הם גם בעלי תבונה מוגבלת וגם כמעט חסרי רצון חופשי, ומשרתים כמעט לחלוטין כשלוחה של הערפד מסוג 1 שנשך אותם. ערפדים מסוג 2 יש "צימאון כביר" לדם, אך הם אלרגיים ביותר לאור על-סגול, מה שגורם לכך שהם נמצעים מאור היום ומעדיפים פעילות לילית.

ידוע גם שערפדים מסוג 1 יכולים ליצור עבדים שישמשו להם כעבדים ומוציאים לפועל. ההנחה היא שאלה אינם ערפדים מסוג 2; ריצ'רד תרוקט סטרייקר, עבדו של הערפד מסוג 1 קורט בארלו, הפגין מידה ניכרת של תבונה ועצמאות, נע באור שמש, ולא גילה כל אהבה לדם.

ערפדים מסוג 3

ערפדים מסוג 3 הם בני אדם שננשכו על ידי ערפדים מסוג 2. ערפדים מסוג 3 יכולים להתחזות לבני אדם רגילים, כיוון שהם מסוגלים לנוע באור שמש, להתקיים ממזון רגיל במקום אך ורק מדם, והם בעלי רמה גבוהה יותר של תבונה ואישיות מערפדים מסוג 2 . נוסף על כך, נשיכותיהם מכילות אנזים הגורם לקורבנותיהם לאובדן זיכרון זמני וחוסר התמצאות, מה שמאפשר להם מרחב פעולה רב יותר באכילה. עם זאת, ערפדים מסוג 3 אינם יכולים להעביר ערפדיות לאלה שהם נושכים. ערפדים מסוג 3 מייצרים גם גירסה קלושה של ההילה של סוג 1, יחד עם ריח כגון בצל שרוף או מתכת חמה, שבעלי כוחות נפשיים יכולים לגלות. ערפדים מסוג 3 ניתן להרוג בנשק רגיל, וכשהם מתים גופם (פרט לשיניהם ולשיערם) מתמוסס.

העלילה

הערפדים אינם דמויות מרכזיות בסידרה הזאת

הדמות המרכזית

קורט בארלו

הבמאים

סטיוון קינג

הסרטים/הספרים

אקדוחן (1982)

שליפת השלושה (1987)

ארצות השממה (1991)

המכשף והבדולח (1997)

זאבי הקאלה (2003)

שירתה של סוזנה (2004)

המגדל האפל (2004)

הרוח מבעד לחור המנעול (2012)

רעב, ה

מבוא

העלילה

הדמות המרכזית

הבמאים

טוני סקוט

הסרטים/הספרים

רעב, ה

Tony Scott (Director)

Whitley Strieber (Novel), 1983

ג'ון ומרים בליילוק הם ערפדים מסוג אחר – הם חסרי מלתעות ומשתמשים בתליונים מצריים עתיקים כדי לפתוח את עורקי הצוואר של קרבנותיהם. מרים היא בת אלמוות שמסוגלת להעביר את כוחותיה העל-טבעיים לבני תמותה נבחרים שהופכים למאהביה, אך לא לאורך זמן. כשמגיע תורו של ג'ון, מרים לא מצליחה להציל אותו.

ראה: רעב, ה

סיילם'ס לוט

מבוא

באחד מסיפורי הערפדים הטובים ביותר שנכתבו אי פעם, אולי להוציא את אלה של אן רייס, קורט בארלו הוא התגלמות הרוע המוחלט, האפל, החזק מכולנו. אין בו שום דבר חוץ מרוע, שאיפתו היחידה היא להרוג כדי לשרוד. אי אפשר להשמידו, אפשר רק להחליף אותו ברוע אחר, כי הרי הרוע תמיד קיים סביבנו ובכולנו. ומי כסטיוון קינג מיטיב לתאר אותו בספריו. לא אחת אמרתי שאצל קינג, הערפדים ושאר המפלצות אינם אלא התגלמויות מוחשיות של רוע זה, ועל כן רק מי שמודע לכך ומבין מנין בא הרוע הפנימי יכול להביס את המפלצת, ובמילים אחרות, הרוע הפנימי מפחיד הרבה יותר מהרוע כשהוא מתגלם בדמות המפלצת.

העלילה

קורט בארלו הוא ערפד אחד מסוג 1 שמטיל טרור על העיירה סיילמ'ס לוט, מיין, לפני שנהרגו על ידי בן מירס ומארק פטרי. מעניין לציין שב"המגדל האפל" (ראה**), מצוין בהתחלה כי ערפדים מסוג 1 (כגון בארלו) הם יצורים מעוותים להחריד, דמויי מוטאנטים ששיניהם צומחות בפראות כזאת עד שאינם מסוגלים לסגור את פיהם.

קורט בארלו הטלוויזיוני היה שונה משמעותית ממקבילו ברומן; בעוד בארלו ברומן נראה כאדם רגיל, במיני-סידרה מ-1979 הוא מתואר כבעל הופעה מפלצתית (דמוי נוספראטו).

לגירסה זו של בארלו יש מגוון של כוחות על טבעיים, כגון טלקינזיס; הוא פותח דלת תא נעול בהינף ידו, מניע את ארונו יחד עם הארגז הפנימי (שהוא קר למגע באופן בלתי טבעי), וגורם לביתה של משפחת פיטרי לרעוד לפני כניסתו. בניגוד לערפדים אחרים, הוא מסוגל להיכנס לביתו של אדם ללא הזמנה. כמו הרוזן דראקולה, נראה שלבארלו יש יכולת להיות פעיל בשעות היום; הוא הופך את סוזן נורטון לערפדית אחרי שסטרייקר הביא אותה אליו בשעת השינה היומית שלו, אם כי הדבר קרה במרתף הבית ונעשה לא לעיני הצופים.

הדמות המרכזית

קורט בארלו

הבמאים

סטיוון קינג, Tobe Hooper

הסרטים/הספרים

חזרה לסיילמ'ס לוט

Larry Cohen, 1987

מבוסס על הרומן של סטיוון קינג, אבל לא קשור לסרט המקורי.

ראה: חזרה לסיילמ'ס לוט

צל הרשע* סיילמ'ס לוט

Tobe Hooper, 1979

סיילם (קיצור של ירושלים) שבמיין היא העיר שבה מתרחש אחד מטובי סיפורי הערפדים שנכתבו אי פעם (אולי להוציא את אלה של אן רייס). ובו אנו לומדים, על משקל הקלישאה הידועה, שערפדים לא מתים, הם רק מתחלפים. במיני-סידרה כיכב דייוויד סול, שקנה את עולמו בתור האץ' הבלונדיני ב"סטארסקי והאץ'" ומאז הקריירה שלו רק הידרדרה.

ראה: צל הרשע* סיילמ'ס לוט

סיילמ'ס לוט (2004)

Mikael Salomon, 2004

ראה: סיילמ'ס לוט (2004)

דמדומים

מבוא

בשנים האחרונות, כפי שכבר ציינתי, מקובל מאוד החיבור בין סרטי נעורים לבין סרטי ערפדים, בעיקר בטלוויזיה, וב"דמדומים", לפחות בפרק הראשון בסידרה, הערפדיות של אדוארד קאלן איננה אלא דרך לתת ערך מוסף לסיפור שיגרתי של "נער פוגש נערה".

הערפדים של סטפני מאייר מתחלקים לשני סוגים – צמחוניים שניזונים מבעלי חיים (מיוצגים ע"י משפחת קאלן, ובראשם אדוארד), וטורפים שניזונים מדם אדם. שני הסוגים מהירים מאוד, חזקים מאוד ובעלי עור קר במיוחד. לשתי הקבוצות יש אויב משותף – אנשי-הזאב. זהו דווקא אלמנט לא חדש במיתולוגיה הערפדית, אלא שבסיפור שלנו אנשי-הזאב הם אינדיאנים (מה שמקובל לכנות בשם התקין פוליטית נייטיב אמריקן).

אבל בעוד הערפדים מהסוג הראשון מנסים להשתלב בסביבה ולחיות בדו קיום עם בני האדם (עד כדי הקרבה עצמית), האחרים הם ציידים חסרי מעצורים. כמו כן, נשיכה של הערפדים מהסוג הראשון איננה הופכת את הקרבן לערפד באופן אוטומטי, ואף איננה קטלנית בהכרח, כיוון שהם מסוגלים לשלוט בתהליך ההתערפדות ואינם כופים אותו על הקרבן.

העלילה

הדמות המרכזית

בלה סוואן (קריסטן סטוארט), אדוארד קאלן (רוברט פטינסון)

הבמאים

Catherine Hardwicke

הסרטים/הספרים

דמדומים 4: שחר מפציע, חלק 1

ביל קונדון,2011

ראה: דמדומים 4: שחר מפציע, חלק 1

דמדומים 5: שחר מפציע, חלק 2

ביל קונדון,2012

ראה: דמדומים 5: שחר מפציע, חלק 2

דמדומים 3: ליקוי חמה

David Slade, 2010

ראה: דמדומים 3: ליקוי חמה

דמדומים 2: ירח חדש

Chris Weitz, 2009

ראה: דמדומים 2 : ירח חדש

דמדומים: דמדומים

Catherine Hardwicke, 2008

נער פוגש נערה, היא חדשה בעיר שעברה להתגורר עם אביה אחרי שנים של ניתוק, הוא בן למשפחה מתבודדת שחיה מחוץ לעיר, מה שהופך את שניהם לחריגים חברתיים. הם מוצאים זה את זו (ואת האהבה) בסביבה זרה ועוינת, על אף התנגדות משפחותיהם, ונאלצים להיאבק על הזכות לממש את אהבתם. ממש רומיאו ויוליה, לא?

קודם כל תשכחו מכל מה שאתם יודעים על ערפדים ממיתוסים בנוסח דראקולה, בלייד וכו'. הערפדים של סטפני מאייר מתחלקים לשני סוגים – צמחוניים שניזונים מבעלי חיים, וטורפים שניזונים מדם אדם, שני הסוגים מהירים מאוד, חזקים מאוד ובעלי עור קר במיוחד. לשתי הקבוצות יש אויב משותף – אנשי-הזאב. זהו דווקא אלמנט לא חדש במיתולוגיה הערפדית, אלא שבסיפור שלנו אנשי-הזאב הם אינדיאנים (מה שמקובל לכנות בשם התקין פוליטית נייטיב אמריקן).

אבל בעוד הערפדים מהסוג הראשון מנסים להשתלב בסביבה ולחיות בדו קיום עם בני האדם (עד כדי הקרבה עצמית), האחרים הם ציידים חסרי מעצורים. כמו כן, נשיכה של הערפדים מהסוג הראשון איננה הופכת את הקרבן לערפד באופן אוטומטי, ואף איננה קטלנית בהכרח, כיוון שהם מסוגלים לשלוט בתהליך ההתערפדות ואינם כופים אותו על הקרבן.

ותשכחו גם משום, יתדות עץ, צלבים ומים קדושים – אף אחד מאלה לא יעזור; הדרך היחידה להרוג ערפד (לפחות מהסוג השני) היא לבתר את גופתו ולשרוף אותה.

אז זהו, שלהגדיר את "דמדומים" כ"סרט ערפדים" זו טעות, בדיוק כפי ש"אשתו של הנוסע בזמן" הוא לא סרט על מסע בזמן. אבל בשנים האחרונות מקובל מאוד החיבור בין סרטי נעורים לבין סרטי ערפדים – זה התחיל כנראה עם "באפי", ומשום מה החיבור הזה עובד ואף צובר תאוצה בימינו (ראה גם הסידרה הישראלית "חצויה"). ב"דמדומים", לפחות בפרק הראשון בסידרה, הערפדיות של אדוארד קאלן איננה אלא דרך לתת ערך מוסף לסיפור שיגרתי של "נער פוגש נערה", ואני בהחלט הופתעתי לטובה מהתוצאה, כיוון שמדובר בסרט מעניין ומותח שאפילו מצליח להפתיע בכמה מקומות.

אז מה יהיה על אהבתם של בלה סוואן ואדוארד קאלן? האם הסיכוי היחיד שלהם הוא שגם בלה תהפוך לערפדית (מרצונה החופשי, כמובן)? מי שקרא את הספרים כבר יודע את התשובות. מי שלא, שיחכה לסרט האחרון בסידרה...

ראה: דמדומים: דמדומים

מלחמת האופל

מבוא

סידרת סרטים העוסקת במאבק עתיק היומין בין הערפדים לבין אנשי הזאב (כאמור, אלמנט לא חדש במיתולוגיה הערפדית).

העלילה

הדמות המרכזית

סלינה הערפדית (קייט בקינסייל), מייקל איש הזאב (סקוט ספידמן)

הבמאים

לן וייסמן

הסרטים/הספרים

מלחמת האופל

לן וייסמן, 2003

סלינה הערפדית (קייט בקינסייל) ומייקל איש הזאב (סקוט ספידמן)

ראה: מלחמת האופל

מלחמת האופל: התעוררות

Mוns Mוrlind

Bjצrn Stein (Writers: Len Wiseman), 2012

סלינה הערפדית (קייט בקינסייל)

ראה: מלחמת האופל: התעוררות

מלחמת האופל 2

לן וייסמן,2006

סלינה הערפדית (קייט בקינסייל) ומייקל איש הזאב (סקוט ספידמן)

ראה: מלחמת האופל 2

Vampire Chronicles, the

מבוא

סטינג כתב את אחד משיריו היפים ביותר לדעתי, "ירח מעל רחוב בורבון", שהופיע באלבומו "חלום הצבים הכחולים", בהשראת "ריאיון עם הערפד".

העלילה

לסטט הוא ערפד מתייסר, מתלבט, מחפש את עצמו, מנסה נואשות להבין כיצד הגיע למצבו ולהפיג את בדידותו. שאיפתו היא לחזור אל האנושיות, אבל מאמציו חסרי תכלית, והדבר היחיד שהוא יכול לעשות הוא, כדבריו לעיתונאי המראיין, "לתת לך את הבררה שמעולם לא הייתה לי", כלומר, למות עכשיו או לזכות בחיי נצח כערפד. מה עדיף? תחליטו בעצמכם...

הדמות המרכזית

טום קרוז/לסטט

הבמאים

ניל ג'ורדן

הסרטים/הספרים

ריאיון עם הערפד

ניל ג'ורדן, 1994

ראה: ריאיון עם הערפד

מלכת הארורים

Michael Rymer,2002

ראה: מלכת הארורים