"להרוג את ביל", 1+2
(קומיקס/מנגה/אנימה)
מבוא
על חשיבותו של הסרט הזה (הרביעי במספר בלבד של טרנטינו כבמאי, אני מתייחסת אליו בלשון יחיד כי אין לי כל כוונה לנסות להפריד בין שני החלקים) אין עוררין. על מידת שייכותו לז'אנר המד"ב ו/או הפנטסיה אפשר להתווכח. נכון שהוא אינו מוגדר במובהק כסרט מד"ב או פנטסיה, אבל לדעתי יש בו מספיק אלמנטים פנטסטיים, שאדון בהם בהמשך, ועל כן החלטתי לקחת את "הכלה" ולנסות להלביש גם עליה את המודל של קמבל. כיוון שסדר הפרקים איננו תואם בהכרח את הסדר הכרונולוגי של ההתרחשויות, אבנה את המודל פחות או יותר לפי הסדר הכרונולוגי אבל תוך ציון מספרי הפרקים בסרט. התוצאה? תשפטו בעצמכם…
המיתוס שלפני המיתוס
הדרך אל הגבורה
שני עולמות (רגיל ומיוחד)
העולם האמיתי ו"עולם הקולנוע"
העולם הרגיל - רקע משפחתי
1. שלב היציאה לדרך
פרק שישי ובו יסופר על ההכנות לחתונה בכנסייה. הכלה לא הזמינה איש - אין לה קרובי משפחה. ביל, מצויד בחליל, מגיע לחזרה לחתונה ומזמין את עצמו גם לחתונה. הכלה המופתעת מציגה אותו בפני החתן והמוזמנים כאביה האובד, ואז חוליית החיסול נכנסת ורוצחת את כולם. מדוע? לא כל כך ברור. שימו לב שבקטע הזה, בכל פעם שאומרים את שמה האמיתי של הכלה יש צפצוף...
פרק שני ובו יסופר על הטבח בכנסייה באל פאסו, בסביבה שמזכירה מאוד את מערבוני הספגטי (כלומר אלה שצולמו באיטליה אבל התרחשו כביכול בדרום-מערב ארה"ב), ביום החתונה. הכלה היא הניצולה היחידה מהטבח. אל דרייבר מנסה לחסל אותה בבית החולים, אבל ברגע האחרון מקבלת הוראה מביל לסגת.
ב. הקריאה להרפתקה
ג. הסירוב להיענות לקריאה
"מי, אני?" "למה אני?"
ד. עזרה ממקור על-טבעי
2. חציית הסף הראשון
הכלה מתעוררת אחרי 4 שנים של תרדמת, בנסיבות בלתי ברורות, ומגלה ששמו לה פלטה בראש ושאיבדה את התינוקת, ואם זה לא מספיק, מסתבר שאחד הסניטרים מכניס לבית החולים תמורת כסף גברים שישכבו אתה.
2. א. פגישה עם שומר הסף
2. ב. חציית הסף
היא מחסלת גם את הגבר וגם את הסניטר ונמלטת מבית החולים במכוניתו של הסניטר, Pussy Wagon.
2. שלב החניכה
פרק רביעי ובו יסופר כיצד טסה הכלה לאוקינאווה ללמוד אצל המאסטר לאמנויות לחימה ובסופו של מסלולי ייסורים ארוך הוא מסכים לתת לה חרב, כתעודת סיום בהצטיינות (עוד חרב שרק בעל הכישורים המתאימים יכול להחזיק בה, ראה "אקסקאליבר", "הגורל הירוק"...). אמנויות הלחימה הן סיניות, המאסטר הוא יפני.
פרק שמיני ובו יסופר הסיפור הידוע (והאמיתי, ששימש מקור לאלפי סרטי אמנויות לחימה סיניים) על הטבח במקדש השאולין. דייוויד קארדיין (ביל) הביא את הסיפור (ואת החליל) היישר מהסידרה "קונג פו", שם גילם כזכור תפקיד שהיה מיועד במקור לברוס לי ז"ל. כן יסופר על שנות חניכותה של הכלה אצל המאסטר ועל האימונים בסגנון פאט נוריטה וראלף מאצ'יו מ"קרטה קיד".
א. דרך הייסורים/המבחנים;
התגברות על שומר/י הסף ומעבר בשלום
קרב עם אח;
קרב עם דרקון (מפלצת);
תבוסה ראשונה לשומרי/י הסף
ביתור; צליבה;
דרכים שונות לחצות את הסף
חטיפה;
הפלגה לילית;
מסע מופלא;
פרק ראשון ובו יסופר על המטרה הראשונה ברשימת החיסול, ורניטה גרין. הכלה נוטה לחוס עליה כשהיא מגלה שהיא הפכה לאשת משפחה למופת ויש לה ילדה, אבל ממהרת לשנות את דעתה כשהאישה למופת תוקפת אותה ומנסה לחסלה. מובן שהיא יוצאת כשידה על העליונה ולא שוכחת להתנצל בפני הילדה שאת אמה הרגה. הילדה, מיותר לציין, מגלה מידה מפתיעה של הבנה.
פרק שלישי ובו יסופר (בסגנון מנגה יפני) על אורן אישיי שהוריה נרצחו ע"י בוס ביקוזה והיא ניצלה כיוון שהתחבאה מתחת למיטה. בגיל 11 היא מצליחה לחסל את הבוס הרצחני (בתוספת נתזי דם מוגזמים), בגיל 20 היא הופכת למתנקשת בכירה ביאקוזה היפנית ובגיל 25 היא משתתפת בטבח בכנסייה באל פאסו (איך הגיעה ממרום מעמדה הבכיר ביאקוזה לצוות החיסול של ביל? לא ברור).
פרק חמישי ובו המשך סיפורה של אורן אישיי, בת חסותו של ביל ושליטת העולם התחתון של טוקיו, ושומרת ראשה הרצחנית בת ה-17, והדרך הרצופה בנתזי דם מוגזמים שעשתה אל הצמרת. הכלה טסה לטוקיו (לצלילי "זמזום הדבורה"), תוקפת את השיירה של אורן ומחסלת בזה אחר זה את שומרי הראש שלה, כולל הילדה הרצחנית, בכל מיני כלי נשק שונים ומשונים.
פרק תשיעי ובו יסופר כיצד מגיעה אל לקנות את החרב מבאד. במזוודת הכסף היא מטמינה נחש ארסי ביותר וכך מחוסל באד, אבל אל מספרת לביל (שהוא כמסתבר אחיו של באד) שהכלה היא זו שרצחה אותו (וקוראת לה בשם ביאטריקס קידו). בקרב לחיים ולמוות בין אל לבין הכלה מתוודה אל שהיא רצחה את המאסטר, והכלה מוציאה לה את העין (הטובה).
ב. "בטן הלוויתן":
ג. הקושי העילאי
ג.1. הפגישה עם האלילה
ג.2 הפיתוי
ג.3. התפייסות עם דמות האב
ג.4. הפיכה לאל-למחצה
ג.5. גניבת השיקוי
3. שלב החזרה
1. הבריחה
2. הדרך חזרה
2. א. חזרה
2. ב. תחייה
2. ג. הצלה (עזרה ממקור חיצוני)
2. ד. מאבק על הסף;
הסירוב לחזור;
3. א. חזרה עם השיקוי
3. ב. "החופש לחיות"
3. ג. "אדון שני העולמות"
אלמנטים מיתולוגיים
המורה הרוחני
האוראקל (או נביא, או סמכות רוחנית עליונה)
הנבואה
הגיבור שסרח
"התעטפות בעור האויב"
משנה צורה (הגיבור אינו בטוח שהוא יכול לבטוח בדמות זו)
התגלמות בדמות חיה (=לא אנושית)
ירידה למערה או לתהום
רדיפה אחרי חיה בודדת ביער קסום;
חפצים קסומים/מורשת מדמות האב או מתנה מהאוראקל
הפיכה לאל למחצה
סיכום
בסוף הסרט השני, כאמור, הכלה מצאה את בתה האובדת וחזרה אתה אל "העולם האפור". האם זאת אומרת שתמו עלילותיה של הכלה? האם היא תזכה לחיי שלווה עם בתה, או שמא אנו צפויים ל"להרוג את בתו של ביל חלק 3" או ל"נקמתה של בת הכלה"? לטרנטינו הפתרונים...
אגב, לסיפור הזה קיימת גירסה מוקדמת יותר ופשוטה הרבה יותר, "הכלה לבשה שחורים" של פרנסואה טריפו משנת 1968, בכיכובה של ז'אן מורו, שאף הוא מספר על מסע נקמה עקוב מדם של כלה שאיבדה את חתנה ביום החתונה. טרנטינו עצמו הכחיש שקיים קשר בין הדברים.