דורותי גייל

 

פרנק ל' באום, "הקוסם מארץ עוץ", 1900, והמשכיו 

מבוא 

היה היה עיתונאי, פרנק ל' באום, שהתפרנס בין היתר מדיווח על מיצגים לחלונות ראווה שהוכנו לקראת חג המולד. סקרנותם של הילדים לנוכח מה שמניע את המיצגים ושל המבוגרים לנוכח מה שמסתתר (אולי) מאחוריהם העירה בו את חיידק הכתיבה, שהגיע לשיאו ב-1900, אחרי שעבר להתגורר בעיירה הולנד שבמישיגן ופרסם יחד עם שותפו, ו' דנסלו, את "הקוסם מארץ עוץ". וגם כאן, כל השאר שייך להיסטוריה...

דורותי מתגוררת בבית קטן בערבה עם הדוד הנרי והדודה אם וכלבה האהוב טוטו. הדוד והדודה מתוארים בספר כאנשים קשי יום ששכחו מה זה לצחוק (בניגוד לאימא ואבא אינגלס מ"בית קטן בערבה"), וחייהם אפורים בכמה וכמה מובנים. יום אחד מעיפה סופת ציקלון אדירה את הבית, יחד עם דורותי, שהתעכבה כדי להציל את כלבה האהוב טוטו ולא הספיקה להיכנס למרתף הסופה...

 

המיתוס שלפני המיתוס 

 

 

הדרך אל הגבורה 

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור 

אין 

הגיבור 

דורותי 

הגיל ההתחלתי 

13-14 

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים 

"ילדים צריכים להיראות ולא להישמע"  

הבית 

 

 

הרקע המשפחתי 

לא ידוע הרבה על עברה של דורותי לפני שהגיעה אל דודה אם 

בית הספר 

ל"י 

היחסים עם המבוגרים 

דודה אם

 

המכשפה הטובה

 

המכשפה הרעה

 

שימו לב שדורותי היא שמנהיגה את החבורה במלחמה נגד "כוחות הרשע" (המכשפה, עוץ) למרות שהאריה, הדחליל ואיש הפח כולם בחזקת "מבוגרים". היא מתפקדת כמבוגרת אחראית והיא זו שחושפת את פרצופו האמיתי של הקוסם ("המלך הוא עירום").

  

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים 

1, 2, 3 

החברים 

האריה, איש הפח והדחליל, המכשפה הטובה (שימו לב להקבלה המדהימה לחבורת "מלחמת הכוכבים"...) 

האויבים 

המכשפה הרעה 

הכישורים המיוחדים 

מנהיגות 

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב) 

לחזור הביתה (רצוי בשלום...) 

הערכה כללית 

"פראיירית"

 

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…) 

?

 

סיכום 

כל אחד מחפש את מה שאין לו (או לפחות כך נדמה לו);

הדחליל את המוח

איש הפח את הלב

האריה את האומץ

ודורותי בסך הכול רוצה לחזור הביתה (רצוי בשלום).

1. לפי הסרט:

יש לנו המחשה יפה למעבר בין ה"עולם הרגיל" ל"עולם ההרפתקה" - הראשון שחור-לבן והשני צבעוני.

נקודות המפגש בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים-

א. המכשפות הרעות (מהמזרח ומהמערב) הן התגלמות של מיס גאלץ' המרשעת (או להיפך), שאיננה מופיעה בספר

ב. כל חבריה של דורותי למסע שייכים גם לעולם ה"שחור-לבן"

2. פרשנות אלגורית

3. פרשנות פוליטית

אלמנטים מיתולוגיים:

גם בספר הזה מככבת מראה, אלא שמאחוריה אין דבר (ראה "Smoke and Mirrors"...)