אנדרו אנדר ויגין

אורסון סקוט קארד, רביעיית (למעשה שישיית...) אנדר, "המשחק של אנדר", "הדובר למתים", "קסנוסייד", "ילדי המחשבה", "מלחמת המתנות" (מתרחש במקביל ל"המשחק של אנדר" ו"צלו של אנדר"), "אנדר בגולה" (יצא ב-2008 אך מתרחש בין "המשחק של אנדר" לבין "הדובר למתים"), 1985-2008  

מבוא 

אורסון סקוט קארד, שכידוע בא מרקע של חינוך, מקדיש בסידרת "אנדר" מקום רב לתיאור העולם מנקודת מבטם של ילדים (ובוגרים צעירים), ומסתבר שהתמונה איננה ורודה כלל וכלל.

אנדרו אנדר ויגין לא היה בדיוק בראש רשימת הגיבורים שחשבתי שישתלבו במודל של קמבל. וכי מה לילד בן 6 שחי בעולם וירטואלי ולגיבור המיתולוגי? ובכן, מסתבר שאפילו אנדר כן מתאים למודל, ובצורה אלגנטית הרבה יותר משחשבתי. רוב האלמנטים של המודל קיימים גם בסיפורו - צריך רק להתאמץ קצת יותר כדי למצוא אותם, כיוון שקארד התאמץ יותר מג'ורג' לוקאס או מטולקיין, למשל, להסתיר אותם. אני מקווה שהצלחתי. והעובדה שאכן הצלחתי רק תוכיח את היעילות של המודל ואת התאמתו לעולם המד"ב. 

המיתוס שלפני המיתוס 

קיצור תולדות מלחמת הבאגים

מה אנחנו יודעים על מלחמת הבאגים? לא הרבה.

הפלישה הראשונה

הייתה רק למטרות גישוש

הפלישה השנייה

מאזר רקהאם השתתף במלחמה הראשונה וניצח, אבל כמעט במקרה; ליד שבתאי הוא הצליח להשמיד את מלכת הבאגים. כיוון שהבאגים הם בעלי תודעת כוורת, מוות למלכה פירושו מוות לכולם. התמרון ההחלטי הבלתי צפוי של מאזר רקהאם נתן לארץ את הזמן הדרוש להתאוששות אחרי הקרב הארוך והמתיש ולהתארגנות לקראת הפלישה השלישית.

הפלישה השלישית

אחרי סיומה הפתאומי של הפלישה השנייה, הכוח הבינ"ל שולח צי לתקוף את הבאגים. תודות לשכלולים במהירויות התקשורת והטיסה, יש לארץ 50 שנה למצוא קבוצה של מפקדים גאונים לפלישה השלישית. הם מקימים את בית הספר ללחימה, שבו מכשירים ילדים גאונים בני 6 להיות גנרלים מצטיינים. את המפקד הבכיר אמור לחנוך רקהאם עצמו. כדי להשאירו בחיים עד אז, הוא נשלח למסע יחסותי בחלל, עד שמגיעה שעתו לחזור ולהיות חונכו מורהו הרוחני של אנדר. בחמישים שנות המסע, אגב, הוא יזדקן ב-8 שנים בלבד...

מה אנחנו יודעים על מלחמת הבאגים הראשונה? לא הרבה.

אחרי שמאזר רקהאם הגשים את ייעודו והעביר את השרביט לאנדר…

מאז נוסע אנדר מכוכב לכת לכוכב לכת במהירות האור. הזמן שעובר עליו במסע קצר, אבל בכוכבי הלכת שהוא מגיע אליהם כבר עברו מאות ואלפי שנים, ועל כן המסר שהוא מביא אליהם כבר הפך מזמן למיתולוגיה מעורפלת, אבל כל זה אינו גורע מנחישותו ודבקותו במשימה; הוא בוחר במודע לחיות את חייו במסע נצחי בין הכוכבים, בדיוק כמו מאזר רקהאם לפניו, כדי שיוכל להביא את מסר השלום והאחווה שלו לעולמות רבים ככל האפשר. הספרים שכתב על מלכת הכוורת וההגמון, ואחר כך על חיי אדם, כבר הפכו מזמן למיתולוגיה ואף לדת בעולמות רבים.

אגב, זהו אלמנט ידוע במיתולוגיה - כאשר הגיבור נקרא אל הדגל, הוא בדרך כלל שומע על מישהו שניסה את זה לפניו ונכשל…

להרחבה הקש כאן **לינק לאנדר במיתולוגיה**.

 

הדרך אל הגבורה 

מדרש שם - על חשיבות השם בפנטסיה כבר הרחבתי את הדיבור 

שם פרטי- אנדרו, סתמי ורגיל

שם משפחה - ויגין, לא ברור

הכינוי - "אנדר", "האחרון" 

הגיבור 

אנדר הוא מנהיג בלתי מעורער מהרגע הראשון ועד הסוף 

הגיל ההתחלתי 

הקשר בין העולם שבחוץ לבין העולם שבפנים; המלחמה שבחוץ לעומת המלחמה שבפנים 

מלחמות שפורצות בגלל טעויות, אי הבנות וקצרים בתקשורת;

החשש ממלחמה כנבואה שמגשימה את עצמה;

אחרי המלחמה - היקום כולו;

על האיום החיצוני כגורם מאחד ראה כמובן "שר הטבעות" 

הבית 

 

 

הרקע המשפחתי 

שני הורים, אח ואחות, אין תקשורת עם ההורים, ששמחו להיפטר ממנו כשנלקח לביה"ס ללחימה, האח שונא אותו, היחידה שהוא קשור אליה היא האחות 

בית הספר 

ביה"ס ללחימה של כדור הארץ

הסוג

פנימייה מקצועית

מעורב עם עדיפות ברורה לבנים

גיל התחלתי

6

משך הלימודים

אין הגבלת זמן

המורים

רובם וירטואליים (לימוד עצמי באמצעות מחשבים)

הערכים המונחלים

ניצחון בכל מחיר, אינדיבידואליזם

פעילות מחוץ לשעות הלימודים

כמעט שאין

חופשות

פעם בשלוש שנים 

היחסים עם המבוגרים 

לפניכם שני ציטוטים לדוגמא מיומנו של מייקל ב' דאף (תרגום שלי):

 

"אני מעדיף את אופן הטיפול במבוגרים בספרי הארי פוטר. הארי וידידיו הם לוחמים צעירים ומוכשרים, אבל אם בכל זאת עושים טעויות של ילדים, והמבוגרים, לרוב, מצוידים בחוכמה ובבגרות שזכו בהן.

 

"הארי וידידיו לומדים מהמבוגרים בחייהם והופכים לטובים יותר. אנדר פשוט מוכרז לגאון, והעומדים עומדים אחוזי מורא מפניו בכל פנייה." 

 

  

לאיזו קטגוריה שייכים המבוגרים?

1 - לא קיימים

2 - מפריעים

3 - תומכים 

1, 2, 3 

החברים 

אין (אולי חוץ מבין ופטרה, ובהמשך ג'יין) 

האויבים 

הבאגרס, החזרזירים, פיטר 

הכישורים המיוחדים 

כישורי לחימה ומנהיגות שהובילו לטווח הארוך להפיכתו ללא פחות ולא יותר מאשר אל  

השאיפה בחיים (יש לזכור שכל שאיפה בחיים מאבדת את כל חשיבותה ומשמעותה ברגע שמצליחים להגשים אותה, וזה נכון לא רק במד"ב) 

לכפר על השמדת הגזע 

הערכה כללית 

ילד שאולץ להתבגר מהר מדי  

מס' הספרים (מעודכן לשעת כתיבת שורות אלה…) 

4 (בסידרה הראשית) 

א. שני עולמות (רגיל ומיוחד) 

הארץ לעומת החלל, העולם האמיתי לעומת העולם הווירטואלי 

העולם הרגיל - רקע משפחתי 

כאשר אנחנו פוגשים בראשונה את אנדרו ויגין, אנחנו מבינים מיד את טיבה הבלתי רגיל של לידתו - הוא "שלישי", ילד שלישי בחברה שמותרים בה רק שניים. מה שחריג עוד יותר, הוא נולד בפקודת הממשלה, מה שחולל גלים של אשמה באביו הקתולי שסרח ובאמו המורמונית שסרחה. הם רואים באנדר לא רק הפרה של נדריהם לא להביא יותר משני ילדים, אלא גם ביטוי פיסי של הצורח הרוחני העמוק שלהם לפרות ולרבות ולמלא את הארץ. הוא הופך להאשמה קבועה בכישלון אמונתם; מההתחלה הוא שונה, נבדל.

 

1. שלב היציאה לדרך 

 

 

ב. הקריאה להרפתקה 

היראם גראף בא לקחת את אנדר בית הספר ללחימה. 

ג. הסירוב להיענות לקריאה

"מי, אני?" "למה אני?" 

אנדר שמח להתרחק מפיטר, אבל מתקשה להיפרד מהוריו ובעיקר מאחותו האהובה ולנטיין.

 

 

ד. עזרה ממקור על-טבעי 

אמנם אין כאן התערבות של "כוח על טבעי", אבל מאזר רקהאם ממשיך לפקוח עין על אנדר מרחוק, וגם הוא לעולם אינו מופיע כאשר אנדר חושב שהוא זקוק לו, וגם כאן המטרה המוצהרת היא לגרום לאנדר ללמוד להסתדר לבד, ומהר.

אגב, זהו אלמנט ידוע במיתולוגיה - כאשר הגיבור נקרא אל הדגל, הוא בדרך כלל שומע על מישהו שניסה את זה לפניו ונכשל. 

2. חציית הסף הראשון

 

העלייה למעבורת בדרך לבית הספר ללחימה 

2. א. פגישה עם שומר הסף

 

היראם גראף 

2. ב. חציית הסף 

ההגעה לבית הספר ללחימה 

2. שלב החניכה 

התחלת האימונים בבית הספר ללחימה, המשחקים. 

א. דרך הייסורים/המבחנים;

התגברות על שומר/י הסף ומעבר בשלום

קרב עם אח; קרב עם דרקון (מפלצת);

תבוסה ראשונה לשומרי/י הסף

ביתור; צליבה;

דרכים שונות לחצות את הסף

חטיפה;

הפלגה לילית;

מסע מופלא; 

פיטר

הקטטה בבית הספר, הקטטה במעבורת.

גראף "חוטף" את אנדר

המסע לבית הספר ללחימה; אנדר מבין שגראף "סימן" אותו בפני חבורת הבריונים של בית הספר ללחימה לא כדי שיזכה בהערצתם, אלא כדי למנוע כל סיכוי לכך שיוכל לרכוש לעצמו בעל ברית מביניהם; הוא יודע שעליו להיות טוב יותר מכל חבריו כדי לרכוש את אמונם והערכתם

 

ב. "בטן הלוויתן":

  

משחק הפנטסיה, שאנדר משחק בו כאשר נדמה לו שאיש אינו רואה, והוא מתקדם בו שלב אחרי שלב עד שהוא מגיע לשלב האחרון, סמל לניצחונו. 

ג. הקושי העילאי 

זהו לדעתי הקרב הסופי של אנדר נגד הבאגים, שרק לאחריו הוא מגלה שכלל לא היה מדובר במשחק. וזאת למרות שלכאורה אנדר עצמו לא היה נתון בכל סכנה ממשית ומיידית במהלך ה"קרב", ואויבו העיקרי היה הלחץ האדיר שהופעל עליו לנצח. 

ג.1. הפגישה עם האלילה 

ארבע דמויות נשיות עיקריות עתיד אנדר לפגוש בחייו (חוץ מאמו, שתפקידה זניח מאוד), והן:

ולנטיין אחותו האהובה,

פטרה, הראשונה שמקבלת אותו לצבאה (מתוך אחוות מנודים),

נוביניה שעתידה להפוך לאשתו,

וג'יין, היישות וירטואלית.

כל אחת מארבע דמויות אלה נותנת לאנדר דבר אחר שהוא זקוק לו נואשות - ולנטיין, תמיכה ואהבה של אחות גדולה, נוביניה, אהבת אישה ושותפות בשליחות ובגורל, וג'יין, ה"דאוס אקס מאכינה" של אנדר, שיכולה לתת (ונותנת) לו הכול, חוץ ממגע אנושי. שלא מתמיד מופיעה כשהוא זקוק לה אבל תמיד נמצאת שם, בסייבר ספייס, נכונה למלא את תפקידה במשחק של אנדר.  

ג.2 הפיתוי 

 

 

ג.3. התפייסות עם דמות האב

 

  

"הפרדת הכוחות" בינו לבין פיטר - פיטר הופך ל"הגמון";

על ההורים – חשיבותם בחייו של אנדר כמעט אפסית

 

ג.4. הפיכה לאל-למחצה 

איך להפוך מילד בן 6 לאלוהים בעשרה שיעורים קלים (או פחות):

1 מילד לשחקן

אנדר מצטרף בגיל שש מצטרף לביה"ס הגבוה ללחימה של כדור הארץ. תפקידו של בית ספר זה הוא להכין את דור המצביאים הבא של צבא כדור הארץ למלחמה נגד גזע חרקים המאיים להשמיד את האנושות.

2 .משחקן למשמיד

3.ממשמיד לדובר

כדי למנוע הישנות מצבים של אי הבנה שעלולים להוביל להשמדת גזע, ולנטיין ויגין (שכתבה כזכור בשם "דמוסתנס") פיתחה בהשראתו של אחיה את הירארכיית הזרות, שנועדה להקל על המגעים בין האנושות לבין מינים אחרים (במקרה של תרחישי "מגע ראשון"?).

4. מדובר לאל

(הספר השלישי והספר הרביעי הם למעשה ספר אחד שפוצל שניים)

אחרי ששמו של אנדר הפך למילה נרדפת ל" ניצחון צבאי", מאמציו להשיג ניצחון שני, גדול יותר, זיכו אותו בהכרה כ"מושיע, נביא או לפחות קרוש מעונה" (מתוך הספר), כאשר הספרים שכתב על מלכת הכוורת וההגמון, ואחר כך על חיי אדם, הפכו למיתולוגיה ואף לדת בעולמות רבים. 

ג.5. גניבת השיקוי 

 

 

3. שלב החזרה 

 

 

1. הבריחה

 

 

 

2. הדרך חזרה 

רקהאם בא לברך אל אנדר על ניצחונו שלו, ומודיע לו כי הקרבות המדומים לא היו סימולציות. אנדר השמיד זה עתה את עולם הבית של הבאגים, ששבו נמצאו כל המלכות (ועל כן המוח כולו) של הבאגים. מטרת התרמית לזכות ברפלקסים ובצירתיות של אנדר בלי צער, וההססנות, הכרוכים בשליחת גברים ונשים אמיתיים אל מותם. אנדר, שהוכה בהלם פתאומי, נותר מחוסר הכרה במשך חמישה ימים.

 

2. א. חזרה 

 

 

2. ב. תחייה 

 

2. ג. הצלה (עזרה ממקור חיצוני) 

 

בספר הראשון - ולנטיין מזהירה את אנדר לבל יחזור לכדור הארץ, שכן פיטר עלול להרוג אותו. 

2. ד. מאבק על הסף; 

המרד נגד השלטון המרכזי שמאיים לשלוח ספינה להשמיד את לוזיטניה; 

הסירוב לחזור; 

בתום הקרב עם הבאגים, אנדר אכול מוסר הכליות והחרטה הופך להיות "דובר המתים", גם כדי לכפר על השמדת הגזע שגרם לה וגם כדי למנוע הישנות של אסון כזה. 

3. א. חזרה עם השיקוי 

 

 

3. ב. "החופש לחיות"  

 

 

3. ג. "אדון שני העולמות"  

כאמור אנדר בחר במודע לחיות את חייו במסע נצחי בין הכוכבים, בדיוק כמו מאזר רקהאם לפניו, כדי שיוכל להביא את מסר השלום והאחווה שלו לעולמות רבים ככל האפשר. הזמן שעובר עליו במסע קצר, אבל בכוכבי הלכת שהוא מגיע אליהם כבר עברו מאות ואלפי שנים, ועל כן המסר שהוא מביא אליהם כבר הפך מזמן למיתולוגיה מעורפלת, והספרים שכתב על מלכת הכוורת וההגמון, ואחר כך על חיי אדם, כבר הפכו אף הם למיתולוגיה ואף לדת בעולמות רבים.

החלטתו להפסיק לנדוד ולהשתקע בלוזיטניה היא למעשה החלטה של בחירה בחיים נורמליים, שבסופם גם המוות הבלתי נמנע.

 

אלמנטים מיתולוגיים 

 

 

המורה הרוחני 

היראם גראף; מאזר רקהאם 

האוראקל (או נביא, או סמכות רוחנית עליונה) 

בית הספר ללחימה 

הנבואה 

אנדר הוא הגאון הצבאי שיוביל את האנושות לניצחון במלחמה נגד הבאגים 

הגיבור שסרח 

פיטר 

"התעטפות בעור האויב" 

 

 

משנה צורה (הגיבור אינו בטוח שהוא יכול לבטוח בדמות זו) 

ג'יין 

 

 

התגלמות בדמות חיה (=לא אנושית)  

ירידה למערה או לתהום 

 

 

רדיפה אחרי חיה בודדת ביער קסום;

 

 

 

חפצים קסומים/מורשת מדמות האב או מתנה מהאוראקל 

הפיכה לאל למחצה  

אנדר הוא ילד בן 6, שהפך למשמיד הבאגים בגיל 11, ל"דובר למתים" בגיל 20, ולקשיש בן 3000 תודות ליחסיות של הטיסה החלל במהירות האור (בספר השלישי גילו ה"טבעי" הוא 60; לשם השוואה, לטו אטריידס, הקיסר-האל של חולית, הגיע לגיל 5000(.

אנדר הוא מצד אחד גיבור מיתולוגי של האנושות, ומצד שני הוא "משמיד הזרים", והוא לעולם לא יסלח לעצמו על חטאיו ויקדיש את חייו לכפרה עליהם.

בסוף הספר השלישי/תחילת הרביעי הוא מחליט להצטרף עם אשתו למסדר דתי, בבחינת "פרישה מהציבור ומנוחה על זרי הדפנה" (לכך התייחסתי במבוא וזה בהחלט כן מתאים למודל), אבל אנדר הוא לא סתם "אל למחצה" אלא אל במשרה מלאה. בחייו הקצרים-ארוכים הוא הספיק לגלם את כל ההיבטים שבדמותו של אל מונותיאיסטי - המשמיד, המושיע, האוהב, הבורא והקדוש. לזכותו ניתן לזקוף השמדת גזע אחד, הצלת כוכב לכת אחר, השכנת שלום ויצירת מיזוג רוחני בין שלושת הגזעים המאכלסים את לוזיטניה - הבאגים, החזרזירים ובני האדם, כתיבת שלושה ספרים שהפכו לכתבי קודש של דת חדשה, ואת בריאתם מחדש של אחיו ואחותו שמתו מזמן ("ילדי המחשבה"), וכן מתן גוף אנושי לג'יין, היישות הוירטואלית. בספר הרביעי הוא מת וקם לתחייה בגוף אחר, גוף שהוא-עצמו ברא. ואם כל זה לא מספיק, אנדר גם זוכה לכפרת עוונות סופית; מסתבר שטכנית, הוא בכל זאת לא השמיד גזע שלם, שהרי מלכת כוורת אחת שרדה.

קארד עצמו אמר בכנס איקון שנערך בתל אביב באוקטובר 2003 כי "דיבור למתים" הופך להיות תופעה מקובלת בהלוויות, כתחליף להספד פשוט, וכדרך לכבד את המת ע"י אמירת האמת על חייו.

אגב, מי שזוכה בתואר הרשמי של אלה (בסוף הספר השלישי) היא צ'ינג גאו, במעין "הפוך על הפוך", מה שדי מבהיר את דעתו של קארד עצמו על עניין האלוהות. 

סיכום 

האם תם ונשלם סיפורו של אנדר ויגין?

כפי שכבר ציינתי, אנדר הגיע לשלב ה"אל למחצה" מהר יותר מכל הגיבורים האחרים שסקרתי, וגם נשאר בו זמן רב הרבה יותר. כל הספרים האחרים בסידרה, כולל הסיפור המקביל על בין, בן כיתתו של אנדר, מתרחשים כשאנדר עצמו כבר נמצא בשלב האלוהות. אבל מצד שני, סיום הסאגה בחתונה כפולה (ג'יין-מירו ופיטר-וונג מו) הוא קלישאי מאין כמוהו וגם אופטימי מאוד. אם ירצה אורסון סקוט קארד ואם יחליט שהסיפור טרם מיצה את עצמו, אין כל ספק בכך שיוכל להוסיף עוד פרק לעלילותיו של אנדר.

אגב, מה שלא מובן לי הוא למה חברה שמתכוננת למלחמה מנהיגה הגבלות ילודה חמורות כל כך, ולאו דווקא מטעמים של מניעת פיצוץ אוכלוסין, עד שנדרש אישור מיוחד להביא ילד שלישי לעולם. לכאורה הייתה מתבקשת מדיניות הפוכה בדיוק של עידוד ילודה נמרץ, אלא אם כן יוצאים מנקודת ההנחה שהמלחמה ממילא מתנהלת בכלים וירטואליים וטכנולוגיים ועל כן אין צורך בבני אדם שישמשו כחיילים, אלא רק ביחידי הסגולה שיוכלו להפעיל את כלי המלחמה...

והסרט?

זמן רב הסתובבו שמועות על כוונות להסריט את "אנדר", אבל בינתיים לא נעשה דבר. בביקורו של קארד בארץ לרגל כנס "אייקון" באוקטובר 2003 לא שמענו על התקדמות ממשית בנושא זה. תאריך היעד האחרון היה 2008, במאי כבר היה (וולפגנג פיטרסן), אבל שחקנים ותסריט עדיין לא. קארד התעקש על כך שהילד שייבחר לגלם את אנדר יהיה קרוב ככל האפשר בגילו לגילו של אנדר בספר. לפי המידע המעודכן באתר של IMDB, כבר נבחר כוכב חדש לסרט, נבחר במאי חדש (גאווין הוד), ונקבע תאריך יציאה חדש לסרט – 2013. נקווה שהפעם זה אכן יקרה.

למאמר של אלי הרשטיין

דוגמאות לשימושים צבאיים עדכניים בתורת הלחימה לפי אנדר ראו כאן.