פרנק הרברט, חולית, 1965, משיח חולית, 1969, ילדי חולית, 1976, הקיסר-האל של חולית, 1981
מבוא
הראשית היא הזמן שיש לנקוט בו זהירות יתרה לאיזונם הנכון של כל קו ומשקולת. את זאת יודעת כל אחות במסדר בנות גשרית. בהחילכם ללמוד את חיי מוּאַד'דיבּ ראו-נא אפוא תחילה להציבו בזמנו שלו: הוא נולד בשנת 57 לקיסר הפּאַדישח, שאדם הרביעי. וזהירות יתרה עוד יותר יש לנקוט בהציבכם את מואד'דיב במקומו. כוכב-הלכת אַראקיס. אל-נא תניחו לעובדה שהוא נולד בקלדן ועשה שם את חמש-עשרה השנים הראשונות לחייו להוליככם שולל. אראקיס, כוכב-הלכת הידוע בכינויו חוֹלית, הוא מקומו לעד.
מתוך "מואד'דיב – ספר עזר" מאת הנסיכה אירולן
(הפתיח לספר "חולית", תרגום: עמנואל לוטם)
פול אטריידס בן ה-15 הוא בנו היחיד ויורשו של הדוכס לטו אטריידס, צאצאו של המצביא היווני המהולל אגממנון (מלחמת טרויה, זוכרים?). הדוכס נשלח מטעם הקיסר לשלוט באראקיס, היא "חולית", עולם בלתי מוכר הנחשב לעוין ומסוכן. זו תקופה שבה הקיסרות רוחשת תככים ומזימות, שמעורבים בהם כמה בתי אצולה חשובים, ובעיקר בית הארקונן, שהעומד בראשו, הברון ולדימיר הארקונן, זומם להשמיד את בית אטריידס ולהעלות אחד מקרוביו על כס הקיסר. כל זאת על רקע זיכרונות הג'יהאד הבטלריאני, שעודם טריים במוחותיהן של הנפשות הפועלות.
המיתוס שלפני המיתוס
הגי'האד הבטלריאני
"הנסיכה אירולן כותבת:
כל חוקר ראוי לשמו מבין בוודאי כי אין להיסטוריה התחלה. יחל הסיפור באשר יחל, תמיד יש גיבורים קודמים וטרגדיות קודמות.
קודם שניתן להבין את מואד'דיב או את הג'יהאד הנוכחי שאירע בעקבות הדחתו של אבי, הקיסר שאדאם הרביעי, יש להבין כנגד מה אנחנו לוחמים. אשר על כן, הביטו נא אל עברנו, למרחק העולה על עשרת אלפים שנה, עשרת אלפים שנה לפני הולדתו של פול אטריידס.
בדברים הללו ימצא את יסודותיה של הקיסרות: כיצד עלה הקיסר מאפרו של קרב קורין ואיחד את שרידיה המוכים של האנושות. אנחנו נעמיק אל המסמכים הקדומים ביותר, למיתוסים הקיומיים של חולית, לימי המרד הגדול, המוכר יותר בכינויו הג'יהאד הבטלריאני.
המלחמה הנוראה ההיא כנגד מכונות החשיבה הייתה ראשיתו של היקום המסחרי-פוליטי. וכעת הקשיבו, בעת שאגולל את סיפורם של בני-האדם החופשיים שהתקוממו כנגד שליטתם של הרובוטים, המחשבים והמכקים. עיינו נא בבסיסו של אותו מעשה בגידה עצום שהפך את בית אטריידס ובית הארקונן לאויבים בנפש, ונוצר סכסוך דמים הנמשך עד עצם היום הזה. יתבררו לכם השורשים מהם התפתחו המסדר של בנות גשרית, גילדת החלל על נווטיה, וכן המדרשה של אמני הסיף ששכנה בגינאז, המדרשה הרפואית של הסוק ובית-הספר של המנטאטים. תתוודעו לחייהם של הנודדים הזנסונים המושפלים והנדכאים שברחו אל עולם המדבר של אראקיס, שם הם נעשו לחיילינו הכבירים ביותר, הדררים.
האירועים הללו הובילו להולדתו ולחייו של מואד'דיב."
ראה: "חולית - הג'יהאד הבטלריאני" מאת בריאן הרברט וקווין אנדרסון, בתרגומו של ליאור בן דב. את הפרק הראשון בעברית ניתן לקרוא כאן.
ב"מילון האימפריום", אוצר המילים של "חולית", נתן פרנק הרברט את ההגדרה הבאה:
ג'יהאד, בטלריאני (ראה גם "המרד הגדול") – מסע הצלב נגד המחשבים, המכונות החושבות, והרובוטים בעלי התודעה, התחיל בשנת 201 לפני הג'יהאד והסתיים בשנת 108 לפני הג'יהאד. מצוותו העיקרית מנוסחת בתנ"ך הקתולי של אוראנג' בלשון "לא תעשה לך מכונה בצלם מוח אדם".
הרברט התייחס לג'יהאד פעמים רבות ביצירותיו המאוחרות בסידרת חולית, אך לא מסר פרטים רבים על האופן שבו דימיין את הסכסוך בפועל. עם זאת, הוא הדגים את השלכותיו העמוקות וארוכות הטווח הרבות על ההתפתחות החברתית, הפוליטית והטכנולוגית של האנושות ברחבי הגלקסיה. היקום הידוע טוהר מכל צורה של מכונות חושבות, והתוצאה הייתה לא רק איסור על יצירה מחדש של מתקנים דומים (אשר נשאר בתוקף בכל התקופות המתוארות בששת הרומנים המקוריים של חולית), אלא גם מהפך טכנולוגי גדול לאנושות.
מבין הדמויות העיקריות הקשורות לג'יהאד אזכיר בקצרה רק שלוש:
הרובוט ארסמוס, פילוסוף ורוצח סדרתי, שרצח את בנה הצעיר של סרינה באטלר;
סרינה באטלר הצעירה, שהעזה להרים יד על רובוט, מעשה מדהים שעורר את התקוממות עבדיו האנושיים של אראסמוס (בהנהגת איבליס ג'ינגו) נגד נגד שלטון המכונות;
והמלומד טיו הולצמן, ממציא וחלוץ טכנולוגיה.
הג'יהאד הבאטלריאני הוביל גם לעלייה של אימפריה גלקטית פיאודאלית חדשה, שהתקיימה במשך 10,000 שנה, עד עלייתו של הקיסר-האל לטו אטריידס ה-2 לשלטון בשנת 10,217 לג'יהאד. אימפריה זו, או "אימפריום", כללה את בנות גשרית, גילדת החלל, והבתים הגדולים, כגון בית קורינו, בית אטריידס ובית הארקונן. עם זאת, כעבור מאות שנים, גם חברות שוליים כגון האיקסיאנים ובני טליילאקס החלו להתמקד בפיתוח טכנולוגיה שאמנם לא הפרה בפועל את מצוות הג'יהאד, אך לפחות הייתה קרובה לכך ביותר. דגש זה על טכנולוגיה הוליד את הכוחות הטכנולוגיים של האיקסיאנים ובני טליילאקס; הראשונים היו ידועים בטכנולוגיה המכנית החדשנית שלהם, ואילו האחרונים זכו לתהילה בשל הדגש שלהם על טכנולוגיה ביולוגית.
הדרך אל הגבורה העולם הרגיל - רקע משפחתי
ב"עולם הרגיל" שלו, פול מנהל אורח חיים של נסיך מפונק, עד שיום אחד האם הנערצה של מסדר בנות גשרית באה לבחון את הנער על מנת לקבוע אם הוא אכן "קפיצת הדרך" שייחלו לה בנות גשרית (אגב, את הביטוי הזה אנו שומעים בראשונה עוד לפני שאנו פוגשים בכלל את פול עצמו)…
אנו למדים שאמו של פול, שאיננה נשואה לאביו, הצטוותה ללדת בת כחלק מתכנית זיווגים מסתורית ועתיקת יומין של המסדר, שנועדה להביא לעולם את "קפיצת הדרך", בן זכר בעל כוחות מופלאים ונסתרים, אך המרתה את פי המסדר וילדה לדוכס בן מתוך כוונה לזרז את התהליך (אל דאגה, היא עוד תלד גם את הבת). 1. שלב היציאה לדרך
ב. הקריאה להרפתקה
"בשבוע שלפני צאתם לאראקיס, עת הגיעה ההתרוצצות הסופית לדרגת קדחתנות בלתי נסבלת כמעט, באה אישה זקנה לבקר אצל אמו של הנער, פול." (המשפט הראשון של הספר, תרגום שלי)
"אולי אתה קפיצת הדרך"
ג. הסירוב להיענות לקריאה
"מי, אני?" "למה אני?"
פול מעז להתעמת עם האם הנערצה גאיוס הלן מוהיאם;
אביו מודיע לו שהוא מועמד להיות מנטאט; הוא מתנגד ד. עזרה ממקור על-טבעי
גורני האלק 2. חציית הסף הראשון
פול עובר את מבחן התיבה השחורה (אגב, גם ג'סיקה עוברת מבחן - מבחן סכין הקריס) 2. א. פגישה עם שומר הסף
לפול יש מורים שונים, וכל אחד מהם, בתורו ובתחומו, מכין אותו לנסיעהלאראקיס - ללא קשר לעמדתם האישית ביחס לנסיעה:
דאנקן איידהו (המכונה גם איש המוסר או הסייף), יקריב את חייו למען פול, יחזור מהמתים ככלי שנועד להשמידו, אך יחזור אל השורשים;
גורני האלק (המכונה הלוחם הטרובדור או איש האומץ);
תופיר חוואט, המנטאט של בית אטריידס;
ד"ר וולינגטון יואה, הרופא שעבר התנייה קיסרית, בגד בדוכס אך הציל את פול ואמו;
סטילגאר, מנהיג הדררים;
וכמובן, ולא אחרון אחרון חביב, הדוכס לטו, אביו של פול. 2. ב. חציית הסף
הטיסה הראשונה לאראקיס 2. שלב החניכה
שלב החניכה של פול מתחיל למעשה כבר בפגישתו הראשונה עם האם הנערצה, אפילו לפני מבחן התיבה השחורה, כאשר היא מזהירה אותו מפני העתיד לבוא:
"לא תעשה לך מכונה בצלם מוח אדם", ציטט פול.
"ישר מהג'יהאד הבטלריאני ומהתנ"ך הקתולי של אוראנג'", היא אמרה, "אך בתק"א צריך היה להיות כתוב, "לא תעשה לך מכונה שתזייף את מוח האדם." (תרגום שלי).
ונמשך באראקיס, שם הוא לובש בפעם הראשונה חליפת זקק, נתקל בפעם הראשונה בעקלתון, רוכב בפעם ראשונה על עקלתון, ולומד את כל שאר הדברים החיוניים להישרדות.
שימו לב ששלב ה"נדודים במדבר" מקובל מאוד כדרך להגיע להארה ולהתגלות וכחלק מתהליך החניכה של מנהיג לעתיד והדוגמאות לכך רבות (ראה משה רבנו). א. דרך הייסורים/המבחנים; התגברות על שומר/י הסף ומעבר בשלום קרב עם אח; קרב עם דרקון (מפלצת); תבוסה ראשונה לשומרי/י הסף ביתור; צליבה; דרכים שונות לחצות את הסף חטיפה; הפלגה לילית; מסע מופלא;
דרך הייסורים והמבחנים של פול מתחילה אחרי רצח אביו ב. "בטן הלוויתן":
בשבי ההארקונן ג. הקושי העילאי
ג.1. הפגישה עם האלילה
האם הנערצה גאיוס הלן מוהיאם
צ'אני (שיולדת לו ילדים אבל על אף שהם מממשים את אהבתם, איננה יכולה להיות שלו, כי הוא חייב לשאת לאישה את הנסיכה אירולן)
ג.2 הפיתוי
הברון הארקונן זומם לפתות את לטו להאמין שג'סיקה בוגדת בו ולשכנע בכך גם את חוואט. הדוכס מודע למזימה ומזהיר את בנו מפניה.
פול מבטא את חששו מפני העלייה על דרך הג'יהאד המסוכנת במילים "ראיתי ידיד הופך למאמין. " ג.3. התפייסות עם דמות האב
על האב:
"קרוב לוודאי אין רגע נורא יותר של הארה מזה שבו אתה מגלה כי אביך הוא אדם בשר ודם."
מתוך "אוסף אמרות מואד'דיב" מאת הנסיכה אירולן (תרגום שלי).
נכון שהנסיכה אירולן מצטטת כאן את פול, אבל היא לא מחדשת שום דבר והדברים הם וריאציה על רעיון ידוע בפסיכולוגיה. פול אוהב את אביו הדוכס ומעריץ אותו, והערצתו הולכת וגוברת ככל שמודעותו של פול לסכנה הנשקפת לאביו גוברת.
על האם:
בחייו של פול יש חשיבות דומה, ואולי אף רבה יותר, לדמותה של האם, ג'סיקה, וכפי שכבר אמרתי, יחסיו של פול עם אמו מורכבים ביותר. מחד, הוא אוהב אותה, והיה רוצה לראותה נשואה לאביו הדוכס וזוכה בכבוד הראוי לאשת דוכס, והוא עושה הכול כדי להגן עליה ולהציל את חייה שוב ושוב, כשבכך, אגב, הוא ממלא את משאלתו האחרונה של אביו. מאידך, הוא מתקשה לסלוח לה על שלושה דברים - על חלקה בתכניתן של בנות גשרית להביא לעולם את "קפיצת הדרך", על היותה בתו של הברון הארקונן, ועל מה שעוללה לאחותו כאשר המירה את מי החיים בעוד התינוקת ברחמה.
ומה אומר על כך פול עצמו?
"אחד הרגעים הנוראים ביותר בחיי נער," אמר פול, "הוא כשהוא מגלה שאביו ואמו הם יצורי אנוש שחולקים אהבה שהוא לעולם לא יוכל לחוש בטעמה. זה אובדן, התעוררות לעובדה שהעולם קיים ואנו נמצאים בו לבדנו. ברגע טמונה אמת משלו, אי אפשר לחמוק ממנה. שמעתי את אבי כשדיבר על אמי, היא לא הבוגדת, גורני." (תרגום שלי).
זו, אגב, עוד דוגמה לקשר הסימביוטי בין טוב לרע שכבר התייחסתי אליו פעמים רבות.
ובספר השני אנו למדים שג'סיקה התנערה מדרך הג'יהאד של בנה והתנגדה לה עד כדי כך שסירבה לשוב ולהציג את כף רגלה באראקיס.
ג.4. הפיכה לאל-למחצה
זהו תהליך הדרגתי שמתחיל בהכרה במעמדו של פול כדוכס גם בקרב הדררים וגם בקרב אנשי הקיסרות, אחר כך בהפיכה למואד'דיב (על מקומה של החלפת שם בטקס מעבר אין טעם להרחיב כאן, זהו אלמנט מיתולוגי ואף אנתרופולוגי נפוץ וידוע); כדי להפוך ל"קפיצת הדרך" ולנביא, פול חייב לעבור את המבחן הסופי - רכיבת סולו על יוצר והמרת המים. רק אז הוא זוכה להכרה מלאה וסופית במעמדו החדש. תם שלב החניכה (וגם החלק הראשון של הספר הראשון). ג.5. גניבת השיקוי
פול חושף את סודה של הגילדה, ואת הסיבות לכך שעל אף סימנים ברורים להימצאות מים באראקיס, נותר כוכב הלכת מדבר עקר וצחיח.
3. שלב החזרה
פול, שנכנס למדבר כבנו המפונק של הדוכס, יוצא ממנו כמואד'דיב, מנהיגם הבלתי מעורער של הדררים, ופותח במסע שיוביל אותו אל כס הקיסרות.
1. הבריחה
בריחה רגלית מהעקלתון שבמהלכה מפגין פול מיומנות מק'גייוורית בחילוץ התרמיל מהחול. 2. הדרך חזרה
לפני שהוא יכול לזכות בהכרה במעמדו כשליט אראקיס, חייב פול לרכוש את אמונו ואת תמיכתו של סטילגאר, מנהיג הדררים. 2. א. חזרה
2. ב. תחייה
פול נקלע לתרדמת בעקבות המרת המים. כשהוא "קם לתחייה", הוא כבר נביא ו"קפיצת הדרך". 2. ג. הצלה (עזרה ממקור חיצוני)
פול ואמו נאספים ע"י סטילגאר
אביו של קיינס מתגלה אליו במדבר וההתגלות משכנעת אותו שעליו לעזור לפול ולאמו. 2. ד. מאבק על הסף;
הקרב האחרון בין הדררים להארקונן; מתחילים "חזיונות ג'יהאד" שהולכים ומתעצמים. הסירוב לחזור;
3. א. חזרה עם השיקוי
העימות הסופי עם הקיסר שבמהלכו מושג ההסכם על השבת הדוכסות לפול ועל נישואיו לנסיכה אירולן (מאוד פיאודאלי, אגב) 3. ב. "החופש לחיות"
הדררים ניצחו את ההארקונן ואראקיס שוחררה 3. ג. "אדון שני העולמות"
אלמנטים מיתולוגיים
המורה הרוחני
ראה רשימת המורים בסעיף "פגישה עם שומר הסף" האוראקל (או נביא, או סמכות רוחנית עליונה)
מסדר בנות גשרית הנבואה
נבואות רבות מוזכרות בספר, ורובן עוסקות ב"קפיצת הדרך", הזכר בעל הכוחות המופלאים שיכול להגיע למקומות שאפילו המיומנות בבנות גשרית אינן מסוגלות להגיע אליהם. הן מחפשות אותו אלפי שנים, וידוע לנו לפחות על שניים שהוזכרו כמועמדים אפשריים - פנרינג וחוואט.
גם לגבי ג'סיקה יש נבואה בקרב הדררים - שהיא תהיה "סיאדתנה", אם נערצה. אגב, גם הנבואה הזאת מתגשמת (או ליתר דיוק, מגשימה את עצמה). הגיבור שסרח
ד"ר יואה (שלמרות הכול ניסה להציל את פול ואמו כאשר דאג שיגיעו אל דאנקן איידהו). "התעטפות בעור האויב"
פול לומד לחיות במדבר עם הדררים והופך להיות אחד מהם (כולל מחזור נוזלים) משנה צורה (הגיבור אינו בטוח שהוא יכול לבטוח בדמות זו)
יש רבים כאלה בסיפורו של פול.
העקלתון-היוצר התגלמות בדמות חיה (=לא אנושית) ירידה למערה או לתהום
רדיפה אחרי חיה בודדת ביער קסום;
חפצים קסומים/מורשת מדמות האב או מתנה מהאוראקל
"הקול" של בנות גשרית
"החרב הקסומה" - לג'סיקה יש חרב משלה, סכין הקריס, שלפי האגדה של הדררים רק לנבחרת מותר להחזיק בה.
הפיכה לאל למחצה
פול אטריידס ניהל לאורך שני הספרים הראשונים של סידרת "חולית" מאבק בלתי פוסק באלוהות שנכפתה עליו, מאבק שהתחיל למעשה ברגע שראה את חזיונות הג'יהאד הראשונים שלו. לכן הוא בוחר במודע להיעלם מהזירה ולפנות את מקומו, תוך ציות למנהגי הדררים. בין יורשיו (כל אחד בדרכו) ניתן למצוא את עאליה (שהתמנתה לעוצרת במקומו) ודאנקן איידהו, ג'סיקה (שחזרה לשורות מסדר בנות גשרית, אבל ממשיכה לבחוש בקדירה מאחורי הקלעים), סטילגאר, וכמובן, התאומים לטו וגאנימה.
סיכום
האם תם ונשלם סיפורו של פול?
נראה שכן. למיטב ידיעתי, ממשיכי דרכו של פרנק הרברט כתבו בינתיים רק "קדימונים" לסידרת חולית, ולא ניסו לחזור לסיפורו של פול ולנסות להשיב על השאלה מה עלה בגורלו אחרי שנעלם במדבר.
בספר השני בסידרה, "משיח חולית", כבר יש לפול תפקיד משני יותר, שכן הספר עוסק בעיקר בקשר המתרקם נגדו ובמעלליו ובמניעיו של כל אחד מהקושרים, במאבקו הבלתי פוסק של פול באלוהות ובמשיחיות ובחזיונות הג'יהאד שאינם חדלים לרדוף אותו. סיפור משני הוא סיפור הרומן בין עאליה לבין דאנקן איידהו, שחזר מן המתים ומצא מחדש את אנושיותו. פול מצליח לסכל את הקשר ואף להציל את שני ילדיו מידי המתנקש שנשלח להרגם, אך בסוף הוא חוזר אל המדבר כלעומת שבא, גולה, חסר כל, ועיוור.
הספר השלישי בסידרה, "ילדי חולית", הוא כבר סיפורם של לטו וגאנימה, ילדיהם התאומים של פול וצ'אני, דור שלישי לשושלת אטריידס. כיוון שהם נולדו עם זיכרון גנטי כמו דודתם עאליה, הם צפויים כמוה להיות מוקעים כתועבה, והם נאבקים על מקומם ומעמדם בחברה נגד הכוחות השונים שמבקשים להשתלט עליהם או לחסל אותם. את העניינים מסבכת הופעתו של המטיף העיוור המסתורי שמשמיע נבואות של חורבן ואבדון. האמנם המטיף העיוור איננו אלא פול? מי שקרא את הספר כבר יודע.
שימו לב שלטו הצעיר עובר מסלול כמעט זהה לזה של אביו - כולל המאבק במורשת האלוהות ובחזיונות, הבריחה למדבר, הנפילה בשבי, הנדודים במדבר, החלפת השם, העימות עם דמות האב, ובסוף הדרך, ברית עם האויב - הפעם נצר לבית קורינו, הבית החשוב השלישי ביקום של חולית - שנועדה להביא סוף סוף שלום לאראקיס. האמנם?...