רביעיית "הנוסע השמיני"
מבוא
הגיבורה הנשיית הבולטת והחזקה ביותר (לפחות לדעתי) במד"ב, שלא הייתה כמוה לפניה בקולנוע או בטלוויזיה (ונדמה לי שעד היום אין), היא הקצינה אלן ריפלי, גיבורת סרטי "הנוסע השמיני", השייכים באופן מובהק לז'אנר המד"ב.
האם ניתן בכלל ליישם את המודל של קמבל על דמותה של ריפלי?
בעיה אחת היא שלפי התסריט המקורי של או'באנון ושוסט, הדמות של ריפלי הייתה אמורה בכלל להיות גבר, מה שמעיד על כך שהגבורה לא חייבת להיות תלויה במין. נסו רק לדמיין את שוורצנגר בתפקיד. נכון שזה פשוט לא היה עובד? ואגב, גם כאשר הוחלט לשנות את המין לאישה, המועמדת הראשונה לתפקיד לא הייתה סיגורני ויוור, אלא דווקא ורוניקה קרטרייט ("למברט").
בעיה שנייה היא שהמידע על ריפלי נאסף מארבעה סרטים שנעשו ע"י במאים שונים ונכתבו ע"י תסריטאים שונים, ולכן הוא לא עקבי בהכרח. מה שמסבך את המצב עוד יותר הוא מיעוט החומר הכתוב על הדמות שאינו חורג מתחום הביקורת על הסרטים עצמם, מה גם שארבעת הסרטים הם למעשה סרט אחד שחוזר על עצמו (למעט הפרט הקטן וחסר המשמעות שריפלי "מתה" בסוף הסרט השלישי, והתפנית בסוף הסרט הרביעי). אנסה להדגים בקצרה (המספרים הם כמובן מספרי הסרטים לפי הסדר):
1 = הנוסע השמיני, 1979
2 = שובו של הנוסע השמיני, 1986
3 = הנוסע השמיני 3, 1992
4 = הנוסע השמיני: התחייה, 1997
ריפלי מתעוררת מתרדמה, מוצאת את עצמה ב"מקום טוב באמצע" החבורה
1. קצינה שלישית (ורק מקום שני בקרדיטס)
2. פועלת פשוטה על מעמיס ידני
3. אישה יחידה במושבת אסירים
4. חבורת שכירי חרב שמובילה בני אדם לשימוש כפונדקאים למפלצת
ריפלי מגלה סימנים לנוכחותה של המפלצת, מנסה לגייס עזרה
1. מזהירה מפני הכנסת הנפגעים לספינה ללא הסגר, נציגי החברה לא שומעים לה
2. מגלה שמתיישבים נשלחו לכוכב הלכת של המפלצת, מסכימה לצאת לעזור רק אחרי שנציג החברה מבטיח להשמיד את המפלצת
3. מגלה שהחברה ידעה כל הזמן שהמפלצת אתה בספינה, מזהירה שהמפלצת הגיעה אתה, מנהל הכלא מנסה לחפות (עד שגם הוא נרצח)
4. שוב החברה ידעה ולא הזהירה...
רק חלק מהחבורה משתכנע, עד שההרג מתחיל
1. הרובוט אש
2. היקס ובישופ
3. רק קצין הרפואה ו"קצין הדת" מקבלים אותה
4. רק חלק מהחבורה מקבל אותה
ריפלי תופסת הנהגה על הניצולים ויצאת לקרב
1.
2.
3.
4.
ריפלי נשארת ניצולה יחידה (כמעט...)
1. עם חתול
2. עם ילדה
3. "עם תינוק"
4. עם הרובוטית
ריפלי מגיעה לספינת המילוט עם...
1. החתול
2. ניוט
3. השלד של בישופ
4. וינונה
המיתוס שלפני המיתוס
אז מה בעצם אנו יודעים על אלן ריפלי?
לפי המידע שהצלחתי ללקט, אלן ריפלי נולדה בשנת 2092 באולימפיה שבלונה. לא ברור אם הייתה נשואה, אבל מסתבר שהייתה לה בת אחת, אמנדה ריפלי מקלארן. היא אישה רגילה, לא יפה מדי, לא מכוערת מדי, לא קצינה בכירה מדי (רק קצת גבוהה מדי...) – בניגוד לחיילת המאצ'ואיסטית מיחידת הנחתים בסרט השני, שמזכירה גירסה גסה ומעוותת של "ג'י איי ג'יין". ריפלי עובדת בשירות תאגיד ויילאנד-יוטאני כאחת משבעת אנשי הצוות של הספינה "נוסטרומו", העוסקת בהובלת עפרות גולמיות לארץ. אה, כן, היא אוהבת בעלי חיים וילדות קטנות ויש לה יצר אימהי מפותח, וזה פחות או יותר הכול…
אשר ל"נוסטרומו" עצמה, איננו יודעים הרבה על נסיבות יציאתה למסע הגורלי. בתחילה נדמה שמדובר במסע שיגרתי ורגיל, אבל מטרתו האמיתית מתבררת עד מהרה…
הדרך אל הגבורה א. שני עולמות (רגיל ומיוחד)
1. הארץ לעומת החלל
2. הארץ לעומת החלל
3. הארץ לעומת החלל
4. הארץ לעומת החלל העולם הרגיל - רקע משפחתי
1.
2.
3. במושבת האסירים
4. ריפלי היא שיבוט מס' 8, 200 שנה אחרי, על סיפונה של ספינת מעבדה העוסקת בגידול שיבוטים ונמצאת בדרך לארץ שלב היציאה לדרך
1.
2.
3.
4. ב. הקריאה להרפתקה
1. מחשב הספינה מעיר את הצוות השרוי בתרדמה כיוון שהוא מגלה סימני חיים תבוניים. מתגלים סימנים ראשונים לנוכחותה של המפלצת; ריפלי מזהירה אבל לא שועים לאזהרותיה
2.
3.
4. ג. הסירוב להיענות לקריאה "מי, אני?" "למה אני?"
1. ריפלי לא ששה לתפוס את הפיקוד על הניצולים ולהנהיג את המלחמה במפלצת ועושה זאת רק בלית בררה. רק כאשר נציג החברה התורן מתעלם מאזהרותיה של ריפלי בנוגע למפלצת ומסכל את מאמציה להיאבק בה, ריפלי הופכת למנהיגת החבורה
2.
3. ריפלי נענית להצעה לצאת למושבה רק אחרי שאיש החברה מבטיח לה שמטרת המשימה היא להשמיד את המפלצת ושהיא עצמה תשמש רק כיועצת ולא תיאלץ להילחם.
4. ריפלי משמידה את כל השיבוטים שלה. ד. עזרה ממקור על-טבעי
1.
2.
3.
4. חציית הסף הראשון
1.
2.
3.
4. א. פגישה עם שומר הסף
1.
2.
3.
4. ב. חציית הסף
1.
2.
3.
4. שלב החניכה
1. בכל הסרטים - ההתוודעות אל המפלצת, הרגלי הרבייה והאכילה שלה והתכניות של החברה לגביה.
2.
3.
4. א. דרך הייסורים/המבחנים; התגברות על שומר/י הסף ומעבר בשלום קרב עם אח; קרב עם דרקון (מפלצת); תבוסה ראשונה לשומרי/י הסף ביתור; צליבה; דרכים שונות לחצות את הסף חטיפה; הפלגה לילית; מסע מופלא;
1. בכל הסרטים - או נציג החברה או בכיר מקומי או איש צוות
בכל הסרטים - חשיפת המזימה התורנית של החברה; העימות עם האחד בחבורה שאינו שומע בקולה של ריפלי וממריד את האחרים נגדה עד שהוא עומד על טעותו; בינתיים המפלצת מחסלת את אנשי הצוות בזה אחר זה בקצב שגובר ביחס ישר למאמציה של ריפלי להעמיד את הניצולים על חומרת המצב.
בכל הסרטים - המסע בתרדמה
2.
3.
4. שימו לב לדיאלוג הבא מהסרט (תרגום שלי):
פרוויס: מה זה בתוכי?
ריפלי: יש בחזך מפלצת. האנשים האלה חטפו את הספינה שלך, ומכרו את תא ההקפאה שלך ל... יצור האנושי הזה, והוא הכניס לתוכך חייזר, ובעוד כמה שעות תמות. יש שאלות? ב. "בטן הלוויתן":
פרוויס: מי את?
ריפלי: אני האימא של המפלצת.
1. בכל הסרטים - הקרב על מקום המחבוא של המפלצת (או מטמון הביצים שלה)
2.
3.
4. ג. הקושי העילאי
1.
2.
3.
4. ג.הפגישה עם האלילה
1. בכל הסרטים - הנקבה המטילה ביצים; שמו לב שמי שיוצר כאן את יצור הכלאיים הוא האדם ולא החייזר, אבל המטרה זהה - ליצור גזע של חיילי-על ופועלי-על.
2. ריפלי וניוט חסרות אונים וזקוקות לעזרתו של היקס
3.
4. "אני האימא של המפלצת". ג.2 הפיתוי
1.
2.
3.
4. ג.התפייסות עם דמות האב
1.
2.
3. שימו לב לסמליות של גילוח השיער אצל אישה (עוד אזכור ל"ג'י איי ג'יין")....
כדי להתגבר על המפלצת חייבת ריפלי להשמיד חלק מנשיותה (="לבצע הפלה"), מה שמאוד לא מצא חן בעיני הפמיניסטיות; היא חייבת להרוג במו ידיה את "בנה" המפלצתי, שאפילו מזהה אותה כאמו...
4. הבת האבודה/המאומצת נמצאה
השלמה עם דמות
האב (ובמקרה שלנו "האם") - "הבת היא אמה"; ג.הפיכה לאל-למחצה
1. ריפלי היא הניצולה היחידה מה"נוסטרומו"
2. שמה של ריפלי הולך לפניה כמי שהתמודדה עם המפלצת ושרדה (קצת מזכיר את אנדר, מבחינת היחסיות של המסע במהירות על-אורית)
3.
4. ג.5. גניבת השיקוי
1.
2.
3.
4. שלב החזרה
1.
2.
3.
4. הבריחה
1. בכל הסרטים - הבריחה מפני המפלצת התורנית
2.
3.
4. הדרך חזרה
1.
2.
3.
4. א. חזרה
1.
2.
3.
4. ב. תחייה
1.
2.
3.
4. שימו לב לדיאלוג הבא מהסרט (תרגום שלי):
דיסטפנו: חשבתי שאת מתה.
ריפלי: כן, אני שומעת את זה לעתים קרובות. ג. הצלה (עזרה ממקור חיצוני)
1. תמיד יש מישהו שזורק לה את הנשק ברגע הנכון (ראה הערה על כך במבוא **לינק**).
2.
3. ריפלי מצילה את היקס, היקס מציל אותה.
4. ד. מאבק על הסף;
1. בכל הסרטים - הקרב האחרון עם המפלצת בדרך לתא המילוט.
2.
3.
4. הסירוב לחזור;
1.
2.
3. ריפלי משליכה את עצמה לכבשן הלוהט שנייה לפני (ואולי לא) שהיצור פורץ מתוכה.
4. א. חזרה עם השיקוי
1. הבריחה בתא המילוט עם החתול
2. הבריחה בתא המילוט עם ניוט
3. הבריחה בתא המילוט
4. הבריחה בתא המילוט עם הרובוטית ב. "החופש לחיות"
1. ריפלי מוצאת את עצמה שקועה בתרדמה בספינת מילוט שטסה בדרך אל הלא נודע
2. ריפלי מוצאת את עצמה שקועה בתרדמה בספינת מילוט שטסה בדרך אל הלא נודע
3. האם אפשר לראות בקפיצה לכבשן (וראה להבדיל שוורצנגר בסוף "שליחות קטלנית" 2) חציית נהר או "עלייה בסערה השמימה"?
4. ריפלי, ערה לחלוטין, מוצאת את עצמה (יחד עם והרובוטית) בחללית שטסה לכדור הארץ ג. "אדון שני העולמות"
1.
2.
3.
4. זהו השלב היחידי שמתרחש רק בסוף הסרט הרביעי . ריפלי רואה את הארץ (המובטחת) מבעד לחלון החללית; החזרה לכדור הארץ אלמנטים מיתולוגיים
1.
2.
3.
4. המורה הרוחני
1. אש, הרובוט שמתגלה כאיש החברה
בישופ, הרובוט, מצהיר כי הוא מציית לחוקי הרובוטיקה של אסימוב, וליתר דיוק לחוק הראשון - שימו לב לציטוט הבא מפיו (תרגום שלי):
"זה לעולם לא יכול לקרות עכשיו, עם בלמי ההתנהגות החדשים שלנו. בלתי אפשרי שאפגע, או שעל ידי אי-עשייה, ארשה שייפגע אדם."
3. בישופ, הרובוט, מגיע חצוי לסרט השלישי (ריפלי משקמת אותו);
4. בישופ מופיע שוב, הפעם בתור האדם ששימש כדוגמן לרובוט (איך? גם הוא משובט? ראה גם AVP) האוראקל (או נביא, או סמכות רוחנית עליונה)
1.
2.
3.
4. הנבואה
1. ריפלי היא היחידה שלחמה במפלצת ושרדה
2.
3.
4. הגיבור שסרח
1. נציג החברה או הממסד
2.
3.
4. "התעטפות בעור האויב"
1. ריפלי היא "אמה של המפלצת"
2.
3.
4. משנה צורה (הגיבור אינו בטוח שהוא יכול לבטוח בדמות זו)
1. הרובוטים, נציגי "החברה"
2.
3.
4. התגלמות בדמות חיה (=לא אנושית)
1.
2.
3.
4. ירידה למערה או לתהום
1. הירידה למקום המחבוא של המפלצת (או מטמון הביצים שלה)
2.
3.
4. רדיפה אחרי חיה בודדת ביער קסום;
1. רדיפה אחרי מפלצת "קטנה" מובילה בדרך כלל למלכודת של האחרות, הגדולות ממנה
2.
3.
4. חפצים קסומים/מורשת מדמות האב או מתנה מהאוראקל
1.
2.
3.
4. הפיכה לאל למחצה
1.
2.
3.
4.
סיכום
בסוף הסרט הרביעי סוף סוף יש תקווה לריפלי (ואולי גם לאנושות כולה...) אחרי מאות שנות נדודים בחלל היא חוזרת עם וינונה הרובוט הביתה, לכדור הארץ, אל האלמוניות המבורכת (=הגיבור שנעלם ומפנה את מקומו למלך בשר ודם?). האם זאת אומרת שלא נזכה לראות את "הנוסע השמיני 5"? ואולי בעצם כבר ראינו אותו? אני מדברת כמובן על שני סרטי "הנוסע השמיני נגד הטורף", אולי הסרטים הכי מיותרים שנעשו אי פעם, שהם למעשה קדימונים לרביעיית "הנוסע השמיני". דמיינו לרגע לנגד עיניכם את ארני ואת סיגורני יחד. נכון שיכול היה להיות מעניין?
אמנם לסיגורני וייוור לא הייתה התנגדות עקרונית לחזור לתפקיד ריפלי, אבל שני סרטי AVP הובילו את הסידרה לקו עלילה שונה, שבו דמותה של ריפלי כבר איננה במרכז.
ובכל זאת נעשו ניסיונות לתאר את המשך עלילותיה של ריפלי, בחוברות קומיקס וובספרים, ורובם מציגים כרונולוגיה הנמשכת מסוף הסרט השני ומתעלמת ממותה כביכול בסוף הסרט השלישי. למשל, חברת Dark Horse הוציאה את "הנוסע השמיני נגד הטורף נגד המחסל", שבו מופעלת על ריפלי סחיטה כדי לאלץ אותה לחקור ניסיון של המדען ד"ר טולנברג ליפתי יצור כלאיים שישמש כחייל-על, והיא מגלה שהמשימה היא גם חלק מה"תכנית להחייאת סקיינט". אחרי הבסת "סקיינט" ע"י המחתרת בהנהגת ג'ון קונור, נוצר דור חדש של מחסלים. השיבוט של ריפלי כורת ברית עם הטורפים, המחסלים מושמדים, והיא שוב מקריבה את עצמה כדי להשמיד בפיצוץ את האבטיפוס של חיילי-העל…
ואם כבר ארני וסיגורני, האם שמתם לב ששניהם מנסים להשמיד את המפלצת (כל אחד את זו שלו, כמובן) ע"י השלכתה לכבשן לוהט, ושניהם משליכים את עצמם לאותו כבשן לוהט בדיוק, מתוך הקרבה עצמית הרואית, כדי למנוע כל אפשרות שהמפלצת תחזור? אה, כן, ושניהם נכשלים.
ושימו לב שבאף אחד מהסרטים אין שום הסבר לעובדה שמפלצת שמטילה ביצים זקוקה לפונדקאים אנושיים כדי להתרבות. מה היא עשתה לפני שנתקלה בפעם הראשונה בבני אדם? אולי ניתן למצוא את התשובה בשני סרטי AVP; מסתבר שמדובר ביצור די מסכן, שאינו מסוגל להתרבות אלא בעזרת מינים אחרים...