רולנד דשיין, האקדוחן

 

סטיבן קינג, "המגדל האפל"

 

מבוא 

בסיפורו של רולנד דשיין הגלעדי ניתן למצוא רבים מהאלמנטים של מודל הגיבור המיתולוגי של קמבל, אבל האם הם מספיק מובחנים כדי שניתן יהיה לבנות מודל מסודר?

 

המיתוס שלפני המיתוס 

המגדל האפל הוא מבנה בעל כוח אינסופי השולט במספר כמעט אינסופי של יקומים מקבילים, או הרב-יקום, ומהווה את אבן היסוד והחוט המקשר בין כולם. לא ברור מי בדיוק בנה אותו ומתי.

בכל אחד מהיקומים המרכיבים את הרב-יקום יש למגדל התגלמות אחרת. ביקום שלנו (המציאות של כדור הארץ, המציאות שאנו חיים בה), התגלמות זו היא ורד בר אדום הצומח במגרש ריק במנהטן.

האמונה הרווחת היא שאם המגדל אפל ייהרס, יקרוס הרב-יקום כולו וישתרר תוהו ובוהו.

על רקע זה מתנהל המאבק בין כוחות הטוב (הלבנים), המיוצגים ע"י תאגיד טט בראשותו של רולנד דשיין, לבין כוחות הרע (האדומים), המיוצגים ע"י תאגיד סומברה בבעלות מלך הארגמן. מלך הארגמן מבקש להשמיד את היקום שלנו או לשלוט בו ע"י תפיסת חזקה על המגרש הריק ורמיסת הוורד ואילו משימתו של רולנד דשיין היא לרכוש את המגרש הריק ולמנוע את רמיסת הוורד. זהו רק השלב הראשון במאבק על השליטה ברב-יקום כולו.

כפי שכבר ציינתי בפרק על "מלחמת הכוכבים", השילוב בין ז'אנר המערבון לז'אנר הפנטסיה או המד"ב איננו אירוע יוצא דופן, כיוון שיש דימיון רב בין החוקים של שני הז'אנרים, והתייחסתי גם להשפעה הברורה של מערבוני הספגטי (בעיקר טרילוגיית "האיש ללא שם" של סרג'יו ליאונה בכיכובו של קלינט איסטווד) על "המגדל האפל".

וחוקי המערבון היו מאז ומתמיד בעצם פשוטים מאוד - ה"טוב" מגיע לעיר, נתקל ב"רע", חוטף ממנו מכות, נלחם בו, מנצח אותו, זוכה בנערה ורוכב אל השקיעה (או במקרה שלנו, ליקום אחר) - עם הנערה או בלעדיה...

את תרחישי המערבונים ניתן לחלק בקיצור נמרץ לשלושה סוגים:

"הטוב, הרע והנערה" (לא, לא השלישייה הזכורה לטוב של הדודאים וג'וזי כץ); שניים נלחמים על אישה (או על מטרה אחרת), ואישה ניצבת ביניהם);

"הטוב, הרע והמכוער"; שניים נלחמים ושלישי נדרש לבחור צד;

"הטוב, הרע והלא נורא"; שניים (או יותר) יוצאים יחד להשיג מטרה משותפת.

לאיזה סוג שייך "המגדל האפל"? עוד נראה…

 

הדרך אל הגבורה 

א. שני עולמות (רגיל ומיוחד) 

 

 

העולם הרגיל - רקע משפחתי 

.

 

1. שלב היציאה לדרך 

רולנד הגלעדי, האקדוחן האחרון, יוצא למרדף אחרי "האיש בשחור". בהמשך יתברר כי יעדו הסופי של רולנד איננו האיש בשחור אלא המגדל האפל.

תהליך ההתארגנות והיציאה לדרך של החבורה והגיבור העומד בראשה מזכיר בקטעים מסוימים את "שר הטבעות", ובקטעים אחרים דווקא את "הקוסם מארץ עוץ", והוא שלב הכרחי בכל עלילה מיתולוגית.

 

ב. הקריאה להרפתקה 

 

 

ג. הסירוב להיענות לקריאה

"מי, אני?" "למה אני?" 

 

 

ד. עזרה ממקור על-טבעי

 

שלב איסוף החברים (=העוזרים) מתחיל בספר השני.

במסעו אל המגדל האפל פוגש רולנד במספר רב של הן ידידים והם אויבים.

הקא-טט הראשון של רולנד (הקא-טט של 1991) כלל את קאתברט אולגוד, ג'יימי דה קארי ואלן ג'ונס.

הקא-טט של 1999, שמלווה את רולנד לאורך רוב הדרך, מכולל את ג'ייק צ'יימברס, אדי דין, סוזנה דין ואוי (בהמשך מצטרף אליהם האב דונלד קלהאן).

האויבים - מלך הארגמן והאיש בשחור

 

2. חציית הסף הראשון 

 

 

2. א. פגישה עם שומר הסף 

בספר "ארצות השממה", החבורה עולה על בליין, רכבת חד-פסית על-קולית, בעלת תכונות אנושיות, העוינת אותם. בליין אוהב חידות וחידודים, וחד להם חידה מתמטית שעליהם לפתור על מנת לעלות לרכבת. תכניתו היא להתאבד ולהרוג אותם אתו, אבל הוא מסכים להשאיר אותם בחיים ולעצור בטופיקה, התחנה הסופית של הקו, אם יספרו לו חידה שלא יוכל לענות עליה.

 

2. ב. חציית הסף 

 

 

2. שלב החניכה 

 

 

א. דרך הייסורים/המבחנים;

התגברות על שומר/י הסף ומעבר בשלום

קרב עם אח;

קרב עם דרקון (מפלצת);

תבוסה ראשונה לשומרי/י הסף

ביתור; צליבה;

דרכים שונות לחצות את הסף

חטיפה;

הפלגה לילית;

מסע מופלא; 

לכל גיבור מיתולוגי שמכבד את עצמו יש נבל טוב, בבחינת "הצד האחר של המטבע" (ראה "שליט האופל").

בסידרת "המגדל האפל" (כמו בספרים "אינסומניה" ו"בית שחור") מלך הארגמן (המכונה גם לוס או ראם אבאללה) מתואר כ"הצד המטורף של גאן", השליט האולטימטיבי של האדומים, והתגלמות האבטיפוס של הרוע ברב-יקום. מטרתו היא להפיל את המגדל האפל המשמש כעוגן הזמן והמרחב, ולהרוס את היקומים הסובבים אותו, כדי שיוכל לשלוט בכאוס הקדמוני שישתרר.

קינג שאב את השראה למלך הארגמן מהשיר והאלבום משנת 1969 "בחצרו של מלך הארגמן" של להקת הרוק המתקדם הבריטית "מלך ארגמן". שם האלבום מופיע ב"אינסומניה" כמסמל את כניסתו של הגיבור לממלכתו של מלך הארגמן.

המסע לטופיקה, קנזס ברכבת חד-פסית בליין.

ב. "בטן הלוויתן":

 

 

 

ג. הקושי העילאי 

 

 

ג.1. הפגישה עם האלילה 

רולנד מציל את אודטה/דטה/סוזנה, אבל היא הופכת לאהובתו של אדי. לאורך הסידרה היו לרולנד עוד אהובות, וביניהן אלי ("האקדוחן"). אהובתו של רולנד היא סוזן דלגאדו. חלק גדול מ"המכשף והבדולח" מוקדש לסיפור פגישתם ואהבתם הטראגית של רולנד וסוזן, שהחל כאשר שניהם היו בני 15-16 (האם אני שומעת "רומיאו ויוליה"?)

 

 

ג.2 הפיתוי 

 

 

ג.3. התפייסות עם דמות האב 

 

 

ג.4. הפיכה לאל-למחצה 

 

 

ג.5. גניבת השיקוי 

 

 

3. שלב החזרה 

 

 

1. הבריחה 

 

 

2. הדרך חזרה 

 

 

2. א. חזרה 

 

 

2. ב. תחייה 

האיש בשחור מרדים את רולנד (איך?) לאחר הלילה הארוך (10 שנים) מתעורר רולנד ומגלה שהעולם התקדם והאיש בשחור כבר הפך לשלד.

 

2. ג. הצלה (עזרה ממקור חיצוני) 

 

 

2. ד. מאבק על הסף; 

 

 

הסירוב לחזור; 

 

 

3. א. חזרה עם השיקוי 

 

 

3. ב. "החופש לחיות"  

 

 

3. ג. "אדון שני העולמות"  

האם רולנד הגיע אל המגדל האפל?

 

אלמנטים מיתולוגיים 

 

 

המורה הרוחני 

 

 

האוראקל (או נביא, או סמכות רוחנית עליונה) 

 

 

הנבואה 

אם המגדל האפל יושמד, הרב-יקום כולו יושמד

 

הגיבור שסרח 

 

 

"התעטפות בעור האויב" 

 

 

משנה צורה (הגיבור אינו בטוח שהוא יכול לבטוח בדמות זו) 

 

 

התגלמות בדמות חיה (=לא אנושית)  

אוי

 

ירידה למערה או לתהום 

 

 

רדיפה אחרי חיה בודדת ביער קסום;  

 

חפצים קסומים/מורשת מדמות האב או מתנה מהאוראקל 

 

 

הפיכה לאל למחצה  

 

 

סיכום 

האם תם ונשלם סיפורו של רולנד דשיין?

כזכור, יש כמה סיומים אפשריים למסעו של הגיבור המיתולוגי:

עלייה בסערה השמימה

חזרה אל "העולם האפור"

הפיכה לאל (למחצה)

פרישה ופינוי מקום ל"מלך בשר ודם"

דבר אחד ברור – כל עוד קינג חי, הוא יכול להוסיף כיד הדימיון הטובה עליו על סיפורו של רולנד. גם אחרי פטירתו לא תהיה כל מניעה להוציא מעזבונו העשיר ביותר עוד פרטים על המגדל האפל בכלל ועל מסעו של רולנד בפרט.

לוויקי-המגדל-האפל שלי הקישו כאן.