האם אפשר ללמוד משגיאות העתיד: מייקל ג'יי סטראזינסקי והיקום של בבילון 5

מבוא

1. הרקע

2. מיתולוגיה והיסטוריה

א. "המיתוס שלפני המיתוס" - מלחמת הצללים הראשונה ו"האחד שהיה"

3. חברה

א. הצוותים כמיקרוקוסמוס של החברה

ב. מעמד האישה

ג. היחס לחריג החברתי

ד. הומוסקסואליות ולסביות

ה. יחסים בין-גזעיים

4. צורות המשטר

א. רפובליקות/דמוקרטיות/פדרציות לסוגיהן

ב. משטרים דיקטטוריים

ג. אוטופיות/דיסטופיות

ד. צורות אחרות לסוגיהן

5. פוליטיקה ויחסים בינלאומיים

א. סקירה כללית

ב. אמנות והסכמים

6. חוק וסדר בחלל ובזמן

א. דרכים קדומות ליישוב סכסוכים משפטיים ולהגעה לפסק דין

ב. על מערכת המשפט בת זמננו

ג. דוגמאות לדילמות משפטיות בימינו

שמירה על הפרטיות

גנטיקה/שיבוט

חופש המידע

ד. על מערכת המשפט העתידנית

הצו העליון

מסע בזמן ובניית מכונות זמן

פיקוח על הילודה

הנדסה גנטית

השימוש ביכולת טלפאתית/ טלקינטית

משפט פלילי

נאנוטכנולוגיה

קריוניקה

הגדרת חיים תבוניים וזכויותיהם

חוקי הרובוטיקה

דיני תאגידים

אינטרנט ושליטה במידע

בחירות, החוק והנוהל

7. טכנולוגיה

סיכום

האם אפשר ללמוד משגיאות העתיד: מייקל ג'יי סטראזינסקי והיקום של בבילון 5

 

מבוא

 

הסידרה "בבילון 5" נועדה מלכתחילה להיות מוגבלת בזמן (חמש עונות). היא בנויה על קו עלילה מרכזי אחד מההתחלה ועד הסוף, שיש לו המון תפניות ופיתולים בדרך.

 

 

1. הרקע

 

לא במקרה קראו לתחנה "בבילון" (בבל), כי היא הוקמה כמגדל בבל, וגם חרבה כמגדל בבל, אבל למה 5? כי היו ארבע לפניה (הגיוני, לא?) שלוש הראשונות התפוצצו בזו אחר זו; על הרביעית ידוע שג'פרי סינקלייר, מפקדה הראשון של בבילון 5, לקח אותה לאחור בזמן והגיע לעבר בדיוק ברגע הנכון כדי להציל את המינבארים במלחמת הצללים הראשונה, או כפי שנאמר (תרגום שלי):

"לפי דוח שהודלף, בבילון 4 הופיעה מחדש במיקומה המקורי בגיזרה 14 בשנת 2258, 4 שנים אחרי היעלמותה. הצוות חולץ, ואז היא נעלמה שוב. מאז הוכרזה גיזרה 14 מחוץ לתחום. יש שמועות עקשניות שבבילון 4 נעלמה בקרע בזמן-חלל, ונמשכה בזמן ע"י יישות בלתי ידועה המכונה 'האחד' לשימוש במלחמה גדולה."

 

2. מיתולוגיה והיסטוריה

 

א. "המיתוס שלפני המיתוס" - מלחמת הצללים הראשונה ו"האחד שהיה"

 

לפי המיתולוגיה של "בבילון 5", בשנת 1260 כרתו המינבארים והוורלונים (שמזכירים מאוד במראם האמיתי את הוואלאר של "שר הטבעות") בפעם הראשונה ברית במלחמה נגד הצללים. מנהיג המינבארים באותה תקופה היה ואלן, המינבארי שאינו מינבארי מלידה, שארגן מחדש את החברה המינבארית, הקים את המועצה האפורה ואת יחידת הריינג'רס, וכיוון שייצג במידה שווה את שלושת המעמדות של החברה המינבארית, הדתי, הצבאי והפועלים, זכה לכבוד מצד כולם. הוא הפך לקדוש, נביא, כוכב מנחה וחצי אל של המינבארים, ונודע בכינויו "האחד", או "האחד שהיה". נבואותיו של ואלן השפיעו על המינבארים אלף שנים, וגם אחרי סיומן, הוא המשיך להיות נערץ.

ואלן ומשפחתו נעלמו אחרי המלחמה. כמה מצאצאיו חזרו למינבאר, אך הוא עצמו נעלם, ולא נודע אם מת וכיצד...

אלף שנים לאחר מכן, בשנת 2260, לקח ג'פרי סינקלייר את תחנת החלל "בבילון 4" לאחור בזמן. הוא השתמש במכונה שמשנה את הדנ"א שלו והופכת אותו למינבארי למחצה, כמו ארנדל של שר הטבעות (דלן, צאצאיתו, השתמשה מאוחר יותר באותה מכונה כדי להפוך את עצמה לבת כלאיים אנושית/מינבארית במאמץ להשכין שלום בין המינים).

בשנת 2245 פרצה מלחמה אחרי שספינות מינבאריות התקרבו אל ספינות כדור הארץ כשפתחי הנשק שלהן פתוחים לאות כבוד. המחווה התפרשה ע"י מפקד אנושי כתוקפנית והוא הורה לפתוח באש על הספינות המינבאריות. בהתקפה נהרג מנהיג מינבארי נערץ (דוקאט - נשמע מוכר?) וכתוצאה מכך הכריזו המינבארים על מלחמת קודש עקובה מדם שנמשכה שנתיים. במלחמה הצטיין ג'ון שרידן, שהצליח להשמיד את ספינת הדגל המינבארית.

שיא המלחמה היה "הקרב על הקו", שבמהלכו נפל ג'פרי סינקלייר בשבי המינבארים. כוונתו הייתה לבצע משימת התאבדות, אך דלן, חברת "המועצה האפורה", בחרה באותו רגע לקחת אותו בשבי במקום להרוג אותו. כאשר התגלה שלא זאת בלבד שהוא נושא דנ"א מינבארי, אלא שהוא ואלן האובד, ניתנה הוראה מיידית להפסיק את המלחמה. דלן, שהייתה מהתומכות הנלהבות ביותר במלחמה, הייתה הראשונה שעמדה על כך שסינקלייר הוא אכן ואלן האובד, ועל כן עשתה כל שביכולתה כדי לשים קץ למלחמה, אבל זיכרונותיו של סינקלייר מהמפגש עמה נמחקו, וכתוצאה מכך הפכה השאלה למה הפסיקו המינבארים את המלחמה דווקא על סף הניצחון הסופי לתעלומה גדולה, עד כדי כך שגנרל מינבארי בכיר התאבד לאות מחאה, והוויכוח גרם לפרוץ מלחמת אזרחים במינבאר.

בסוף המלחמה וכתוצאה מלקחיה הוקמה לבסוף תחנת בבילון שקיבלה את המספר 5, כתקווה האחרונה של העולם לשלום.

בשנת 2260 הפך סינקלייר לשגריר במינבאר והיה לאנושי הראשון שקיבל אישור להתגורר במינבאר. בתפקידו זה הוא תרם רבות להידוק הקשרים בין המינבארים לארץ (בין היתר ע"י שילוב בני אדם בכוחות הריינג'רס), לקראת מלחמת הצללים השנייה שתולדותיה כבר מפורטות במהלך הסידרה.

ב. על מקורות ההשראה

אחד ממקורות ההשראה העיקריים של סטראזינסקי היה ללא ספק "שר הטבעות", והוא עצמו אינו מכחיש זאת (כאילו שזה היה עוזר לו לו ניסה), כפי שמצטטים מפיו (תרגום שלי),

"מובן שקראתי את טולקיין ונהניתי ממנו, אבל כפי שאמרתי, אין לי כל עניין לעשות את "שר הטבעות" עם מספרים סידוריים משויפים."

להלן כמה דוגמאות בולטות:

1. המינבארים מזכירים מאוד את האלפים של טולקיין, וזה ניכר במיוחד בסרט "שיבת המלך", ובעיקר בקטע הסיום בו האלפים עומדים ומחכים לפרודו ובילבו שיעלו לאוניה;

2. הנארנים דומים לגמדים;

3. סינקלייר והריינג'רס מזכירים מאוד את "הפסען" ושומרי היערות של טולקיין;

4. דלן מוותרת על חיי הנצח שלה כדי להיות עם אהובה שרידן כפי שארוון ויתרה על חיי הנצח שלה כדי להיות עם אהובה אראגורן;

5. שני הגזעים העתיקים, הוורלונים והצללים, שרידי ה"ראשונים", מזכירים את הוולאר והמאיאר (ב"סטארגייט", אגב, היו ארבעה גזעים עתיקים, וגם שם לאחד מהם קראו "הראשונים" ...);

6. זאהדום היא קזאד-דום;

 

3. חברה

 

היקום של "בבילון 5" הוא יקום של מלחמות ותככים בין כמה קבוצות, עמים וגזעים עיקריים, וביניהם שלושה חשובים ביותר:

וראה גם כאן:

וורלונים

מינבארים

נארנים

סנטאורים

צללים

ובאנגלית:

מינבארים

נארנים

סנטאורים

 

א. הצוותים כמיקרוקוסמוס של החברה

 

תחנת חלל בינלאומית שצוותה אנושי ברובו אך מתגוררים בה בני מינים רבים. המפקדים הם אנשי צבא הכפופים לברית הארץ (לפחות עד המרד והפרישה). הצוות הקבוע מורכב ברובו על טהרת האנושיות, המפקד הוא גבר לבן...

הצוות של "קרוסייד" מורכב בין היתר מאישה, גבר ממוצא אסיאתי, וטכנומאג. המפקד הוא אמריקני לבן.

 

ב. מעמד האישה

 

אנו רואים מההתחלה דמויות של נשים חזקות בדרגי הביניים של הפיקוד (איבנובה, טקשימה, ליטה, לוקלי, ולא רק אצל בני האדם - דלן), אבל גם שם הסתובבו כל מיני אדמירליות ומפקדות בכירות שנבראו רק כדי שהמפקדים הגברים בשטח יצפצפו על פקודותיהן... אגב, גם אחת מהנבלים הידועים ביותר לשימצה של הסידרה הייתה אישה (Deathwalker).

שתי הנשים בצוות של ה"קרוסייד" הן גנבת (אחרונה מבני מינה?) ורופאה...

 

ג. היחס לחריג החברתי

 

 

 

ד. הומוסקסואליות ולסביות

 

איבנובה - גם יהודייה ממוצא רוסי, גם בעלת נטיות לסביות, אבל מעניין שאף אחת משתי תכונות אלה איננה מחריגה אותה.

 

ה. יחסים בין-גזעיים

 

מספר מערכות היחסים הבין-גזעיות קטן מאוד. הדוגמה הבולטת ביותר, כמובן, היא הרומן בין דלן לשרידן; כזכור, דלן נאלצה לוותר על חלק מהמינבאריות שלה כדי לממש את אהבתה לשרידן (כפי שארוון האלפית ויתרה על חיי נצח כדי לממש את אהבתה לאראגורן ב"שר הטבעות").

 

4. צורות המשטר

 

אילוצי המבנה של הסידרה (הגבלה מראש ל-5 עונות) השפיעו גם על העיסוק בנושאים חברתיים ופוליטיים, אך גם בתקופה קצרה כזאת הצליחו היוצרים לדחוס תהפוכות חברתיות, מדיניות ופוליטיות מרובות.

 

א. רפובליקות/דמוקרטיות/פדרציות לסוגיהן

 

שלושה עמים עיקריים בעלי צורות משטר שונות ו"ברית הארץ"

 

ב. משטרים דיקטטוריים

 

אימפריות (בין) גלאקטיות לסוגיהן, בראשות קיסרים (רשעים) או לא

 

ג. אוטופיות/דיסטופיות

 

 

 

ד. צורות אחרות לסוגיהן

 

1. חברות כוורת

ב"בבילון 5" יש רק חברה אחת שמתקרבת לדימוי של חברת כוורת, והיא חברת הצללים. למה? מפני שלאורך כל הסידרה איננו רואים פרט שמייצג את החברה הזאת. תמיד "הצללים", תמיד בלשון רבים. לוורלונים, לעומת זאת, יש יחיד ייצוגי, הלא הוא השגריר קוש.

 

5. פוליטיקה ויחסים בינלאומיים

 

א. סקירה כללית

 

 

 

ב. אמנות והסכמים

 

האמנה המוציאה אל מחוץ לחוק את השימוש בהנעות מאסה ע"י כל חברות התרבות (ראה מפרט טכני כאן).

 

6. חוק וסדר בחלל ובזמן

 

 

 

א. דרכים קדומות ליישוב סכסוכים משפטיים ולהגעה לפסק דין

 

 

 

ב. על מערכת המשפט בת זמננו

 

 

 

ג. דוגמאות לדילמות משפטיות בימינו

 

 

 

שמירה על הפרטיות

 

 

 

גנטיקה/שיבוט

 

 

 

חופש המידע

 

 

 

ד. על מערכת המשפט העתידנית

 

 

 

הצו העליון

 

גם ברית הארץ ביקום של בבילון 5 מקיימת כנראה צורה של צו עליון, כפי שמזכיר הקמב"ץ ג'ון מאתסון למפקדו קפטן מתיו גדעון כאשר זה רוצה לשגר מטח שלם של גשושים מותאמים, טעונים מידע רב על כדור ארץ ועולמות אחרים השייכים לברית הארץ (כולל אירועים שאירעו על ה"אקסקאליבר") לכוכב לכת נטול יכולת על-חלל שבו בני אדם ממלאים תפקיד המזכיר את "החייזרים האפורים" שלנו, כדי לגלות למקומיים את האמת. מובן שגדעון מתעלם מאזהרת הקמב"ץ.

הסנטאורים

הסנטאורים הם החייזרים הראשונים שיצרו מגע עם בני האדם באמצע המאה ה-23.

המינבארים

המינבארים יצרו מגע ראשון עם בני האדם 1000 שנה אחרי המלחמה הראשונה עם הצללים. התוצאה הייתה כרגיל הרת אסון, וכרגיל בגלל חוסר הבנה הדדי.

הוורלונים

הוורלונים מקיימים את האיסור על התערבות, אם כי הוא לא נועד למנוע שיתוף בטכנולוגיה מתקדמת כשלעצמו, אלא למנוע נפילת טכנולוגיה מתקדמת לידי אלה שאינם מוכנים לה. הם מנעו מבני אדם טכנולוגיה מתקדמת - ראה למשל הפרק Deathwalker שבו הציעה מדענית שטנית תרופה המעניקה חיי נצח, אך במחיר יקר - חצי אנושות יהרוג את החצי האחר כדי להשיג את התרופה, והוורלונים השמידו אותה ואת התרופה המפוקפקת שלה בטענה ש"המינים הצעירים אינם מוכנים לחיי אלמוות"; גם ליטה אלכסנדר השתמשה לא אחת בכוחותיה הטלפתיים כדי למנוע מבני אדם להשיג טכנולוגיה וורלונית מתקדמת בטענה שאינם מוכנים לה.

 

מסע בזמן ובניית מכונות זמן

 

ראה סיפור היעלמותה של בבילון 4 וחזרתה לאחור בזמן

 

פיקוח על הילודה

 

 

 

הנדסה גנטית

 

 

 

השימוש ביכולת טלפאתית/ טלקינטית

 

על חיל הטלפאתים

יכולת טלפאתית היא דבר שאפשר לא רק לפתח, אלא גם לאבד.

 

משפט פלילי

 

 

 

נאנוטכנולוגיה

 

 

 

קריוניקה

 

 

 

הגדרת חיים תבוניים וזכויותיהם

 

 

 

חוקי הרובוטיקה

 

 

 

דיני תאגידים

 

 

 

אינטרנט ושליטה במידע

 

 

 

בחירות, החוק והנוהל

 

 

 

7. טכנולוגיה

 

תחנת חלל קבועה, בדומה לח"ע 9, ולהבדיל תחנת החלל הבינלאומית...

 

על ה"טכנומאגים" – המסווים טכנולוגיה ככשפים (כדי למנוע את נפילתה לידיים לא נכונות?)

 

סיכום

 

גם לסטראזינסקי היו שותפים לכתיבה, וביניהם הסופרים רוברט שקלי (A Call to Arms), הארלן אליסון (פרקים 92 ו-108) וניל גיימן (פרק 96).

סטראזינסקי יצר גם שישה סרטי טלוויזיה שמשלימים היבטים שונים של הסידרה, וביניהם:

The Gathering

In the Beginning שמפרט את "תקציר האירועים הקודמים"

The River of Souls

A Call to Arms

Thirdspace

אגדת הריינג'רס, שמתאר את הולדת הריינג'רס

"הסיפורים האבודים", שמתרחש עשר שנים אחרי

וסדרת-בת אחת, "קרוסייד", המספרת את סיפורם של הריינג'רס.

*דמויות וירטואליות: קוש

למידע נוסף הקש כאן.