האדם כגלאי: ג'ין רודנברי והעולמות של מסע בין כוכבים

מבוא

1. הרקע

2. מיתולוגיה והיסטוריה

א. המיתוס שלפני המיתוס או ההיסטוריה האנושית לפי מב"כ

3. חברה

א. הצוותים כמיקרוקוסמוס של החברה

ב. מעמד האישה

ג. היחס לחריג החברתי

ד. הומוסקסואליות ולסביות

ה. יחסים בין-גזעיים

4. צורות המשטר

א.רפובליקות/דמוקרטיות/פדרציות לסוגיהן

ב. משטרים דיקטטוריים

ג. אוטופיות/דיסטופיות

ד. צורות אחרות לסוגיהן

5. פוליטיקה ויחסים בינלאומיים

א. סקירה כללית

ב. אמנות והסכמים

6. חוק וסדר בחלל ובזמן

א. דרכים קדומות ליישוב סכסוכים משפטיים ולהגעה לפסק דין

ב. על מערכת המשפט בת זמננו

ג. דוגמאות לדילמות משפטיות בימינו

שמירה על הפרטיות

גנטיקה/שיבוט

חופש המידע

        ד. על מערכת המשפט העתידנית

הצו העליון

מסע בזמן ובניית מכונות זמן

פיקוח על הילודה

הנדסה גנטית

השימוש ביכולת טלפאתית/טלקינטית

משפט פלילי

                    נאנוטכנולוגיה

קריוניקה

הגדרת חיים תבוניים וזכויותיהם

חוקי הרובוטיקה

דיני תאגידים

אינטרנט ושליטה במידע

בחירות, החוק והנוהל

7. טכנולוגיה

סיכום

 

האדם כגלאי: ג'ין רודנברי והעולמות של מסע בין כוכבים

 

מבוא

 

יוג'ין וסלי "ג'ין" רודנברי היה בין היתר טייס, שוטר, וחובב מדע בידיוני מילדותו. הוא הגדיר את עצמו כ"הומניסט חילוני" והיה חבר ב-CSICOP וב-The Council for Secular Humanism, כמו סאגן ואסימוב. כאשר החליט לעסוק בכתיבה, כתב גם ספרים ותסריטים לסדרות טלוויזיה שלא היו קשורים למדע בידיוני. רצה הגורל ובאותה התקופה היה המירוץ לחלל בין ארה"ב לבריה"מ בשיאו, וכך, אחרי כמה ניסיונות כושלים, נולד הפיילוט לסידרה הראשונה שנודעה לימים בשם "מסע בין כוכבים".

למרות שרודנברי הוא האדם המזוהה ביותר עם יצירת "מסע בין כוכבים", חלקו ביצירה בפועל עודנו שנוי במחלוקת. רודנברי ושותפו להפקה, ג'ין קון, יחד עם היועץ די. סי. פונטנה, הרבו לשכתב את עבודותיהם של סופרים ידועים רבים שתרמו תסריטים לסידרה, וביניהם רוברט בלוך ("Wolf in the Fold"), ריצ'רד מאתסון ("The Enemy Within"), הארלן אליסון (שתרם את הסיפור לפרק שנחשב לאחד מהטובים ביותר ("The City on the of Edge Forever"), דייוויד ג'רולד, שכתב את "The Trouble with Tribbles", שנחשב לאחד הפרקים האהובים ביותר וזכה למחוות רבות בהמשך, וביניהן "Trials and tribble-ations" מסידרת "הדור הבא", וכנראה שימש מקור השראה גם לפרק Zero Hour מהעונה ה-8 של "סטארגייט" שבו מכניסים לפיקוד צמח תמים לכאורה שהולך ומתפשט ללא מעצורים (תוך קריצה ל"חנות קטנה ומטריפה"), ותיאודור סטארג'ון (Amok Time, Shore Leave) שלזכותו אף נזקפת העלאת רעיון ה-Prime Directive.

לכן אין להתפלא כל כך ששותפיו של רודנברי האשימו אותו בנטילת קרדיט רב מדי לעצמו, כנראה מתוך שאיפה עזה לזכות בהכרה גם כסופר רציני, ועד כדי כך כעסו עליו שאפילו לא הופיעו להלווייתו. מה שכן, הוא זכה שייקרא על שמו אסטרואיד – 4659 Roddenberry. אשתו השנייה-אלמנתו-ממשיכת דרכו היא השחקנית לשעבר מאג'ל בארט-רודנברי, שנודעה בעיקר כלוקסנה טרוי, אמה הבטאזדית של היועצת דיאנה טרוי, וכקולו של המחשב, אך גילמה עוד כמה תפקידים קטנים בסידרה לדורותיה.

רודנברי אמנם נפטר ב-1991, אבל רוחו ממשיכה לרחף מעלינו (גופתו נשרפה ואפרו פוזר בחלל...)

בחייו וגם אחרי מותו נכתבו ספרים לאין ספור (ועדיין נכתבים) על היקום של הסידרה, אבל רובם ככולם מבוססים על הסידרה ולא להיפך.

ואין לשכוח שיוצרי "מסע בין כוכבים" בחרו להשתמש במינוחים מעולם הספנות והימאות ואלה בתורם חזרו לתחום חקר החלל, במעין סגירת מעגל.

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

1. הרקע

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

2. מיתולוגיה והיסטוריה

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

א. המיתוס שלפני המיתוס או ההיסטוריה האנושית לפי מב"כ

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

הפרדיין נחשבים לוודרנים מפותחים וגם למין התבוני הראשון בגלקסיה. לפי טראנס ג'מיני, ייתכן שהייתה להם גם יד בבריאת היקום. הם מתוארים כיצורים נוכחים תמיד, בעיקר בתקופות מכריעות בהיסטוריה הגלאקטית (כגון נפילת קהיליית המערכות). לפי האגדה הוודרנית, נפיל קהיליית המערכות הייתה חזויה מראש, כמו גם בואם של "רוח התהום" וצבאות המגוג. איום מסדר הגודל הזה בישר אבדון לכל המינים התבוניים ביקום, אלא אם כן יתאחדו.

 

3. חברה

 

יוצרי "מסע בין כוכבים" לדורותיה תמיד התגאו בעקרונות השיוויון החברתי (בין מינים ובין גזעים), הצדק והמוסר שניסו לשלב בסידרה, ואף זכו על כך בפרסים רבים. אחת הסיבות לכך הייתה ההרכב המגוון מבחינה אתנית של הצוותים, נציגי גזעים ומינים שונים, אנושיים ולא אנושיים, שכולם חיו בשלום ובהרמוניה. אכן תמונה אידיאלית. האמנם?

ביקום של "מסע בין כוכבים" יש המון חברות, עמים וגזעים ממינים שונים. חלקם מאובחנים בצורה סטיריאוטופית ביותר (הפרנגים=חמדנות, הבורג =Resistance is Futile), אבל חלקם קיבלו היסטוריה (ומיתולוגיה) מפותחות. להלן כמה דוגמאות.

באג'ורים

בורג

דומיניון

וולקנים

ניטשיאנים

פרנגים

קלינגונים

קרדאסים

רומולאנים

 

וראה גם:

 

רומולאנים

באג'ורים

בורג

קרדאסים

פרנגים

ושימו לב איך נציג האויב הגדול ביותר של סידרה אחת, שהפך לאוהב, תמיד נבחר להצטרף לצוות של הסידרה הבאה בתור (ראה "7 מ-9" ב"וויאג'ר")...

ל"ג'יימס בונד", למשל, יש יתרון על פני הסידרה הקולנועית של "מסע בין כוכבים" במירוץ על ההתמודדות עם הנושאים החברתיים הבוערים של התקופה בגלל מספר הפרקים הרב יותר, והדבר בא לידי ביטוי בעיקר בשינויים שחלו בדמויות הנבלים לאורך השנים בהשראת התפתחויות ההיסטוריות; כמו כן יש לציין שבונד של פלמינג היה בתחילת דרכו חזיר שוביניסט וימני קיצוני ששנא את ה"ביטלס" ואף לא טרח להסתיר זאת, כפי שיוכיח הציטוט הבא מהסרט "גולדפינגר":

"My dear girl, there are some things that just aren't done. Such as drinking Dom Perignon ´53 above the temperature of 38 degrees Fahrenheit. That's as bad as listening to the Beatles without earmuffs."

אבל אל דאגה, עם הזמן זה עבר לו והוא הפך להיות פוליטיקלי קורקט עד כדי גועל נפש, עד כדי כך שהוא אפילו מקבל בלי בעיות את העובדה שיש לו מפקדת ומתפתחים ביניהם יחסי בן-אם. אגב, לא בטוח שפלמינג היה מאשר.

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

א. הצוותים כמיקרוקוסמוס של החברה

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

לצוות של ה"אנטרפרייז", הסידרה הראשונה מבחינה כרונולוגית, מצטרפים הקצינה הוולקנית ט'פול (שהיא אם-אמו הקדמונית של ספוק), הרופא הדנובולני פלוקס, קצינת קשר יפנית (ע"ע סולו), שחור, בריטי ואמריקני (ע"ע בונז ומקוי). המפקד (אולי לא לדעתה של ט'פול...) הוא אמריקני לבן.

 

מב"כ-TOS

 

בצוות של הסידרה המקורית חברים מר ספוק (אב וולקני, אם אנושית), סקוטי (סקוט), יפני (סולו), אפריקנית-אמריקנית (אוהורה, שהנשיקה שלה עם קירק הייתה כזכור הנשיקה הבין-גזעית הראשונה שנראתה בטלוויזיה האמריקנית) ורוסי (צ'כוב, בתקופת השיא של המלחמה הקרה והמירוץ לחלל). לכאורה, מה יכול להיות אידילי יותר מזה? אה, כן, המפקד הוא אמריקני לבן.

 

מב"כ-TNG

 

בצוות של "הדור הבא" חברים דאטה האנדרואיד (מחליפו של ספוק כקול ההיגיון), וורף (הקלינגוני הראשון בצי הכוכבים), וג'ורדי לאפורג' (גם שחור וגם עיוור), והיועצת טרוי; המפקד הוא אמריקני לבן, אם כי ממוצא אירופי (שנחשב כנראה למיוחס יותר גם במאה ה-25), וזאת בדיוק בתקופה שבה רוב הנבלים בסרטי ג'יימס בונד, למשל, היו אירופים.

הוולקנים, אגב, נעלמו. בסרט הקולנוע החדש (2009), המתרחש למעשה בתקופת הסידרה המקורית, מתברר שעולם הבית שלהם הושמד והם נכחדו.

 

מב"כ-DS9

 

ח"ע 9 היא תחנת חלל קרדאסית לשעבר בשליטת הפדרציה, צוותה מעורב ומתגוררים בה בני מינים רבים – בין היתר קלינגוני שחור, באג'ורית, טרילית, משפחה פרנגית שלמה ומשנה צורה. המפקד הוא המפקד הוא קצין אנושי בצי הכוכבים, אמריקני, אמנם שחור, ובעלילת הסידרה אכן נעשו ניסיונות לשלב איזכורים למתחים הבין-גזעיים (בעיקר בפרקים המתרחשים בארץ).

 

מב"כ-וויאג'ר

 

בצוות של ה"וויאג'ר" אנו מוצאים את שבע מתשע (בורג), וגם וולקני שחור (נדמה לי שבפעם הראשונה...) המפקדת היא אישה.

 

מב"כ-אנדרומדה

 

גם ב"אנדרומדה", שאף היא פרי רוחו של רודנברי אך מתרחשת לכאורה הרבה יותר מאוחר בעתיד, הצוות מגוון מבחינה גזעית (אחד אמריקני לבן, אחת אנדרואידית שמגולמת ע"י שחקנית ממוצא פיליפיני, אחד מגוג, אחד ניטשיאני, ואחת בלתי מוגדרת), אבל המפקד הוא בכל זאת... כן, ניחשתם, אמריקני לבן (תיקון, לכאורה הוא ממוצא מעורב - אמו באה מעולם שבו הכבידה גבוהה; בהמשך אנו מגלים שהוא בכלל "פרדיין", אז טכנית, הוא המפקד היחיד ביקום של מב"כ שאינו אנושי לגמרי).

 

ב. מעמד האישה

 

הדמויות הנשיות בסידרה לדורותיה עשו דרך ארוכה מקישוטים בחצאיות מיני שאומרות "כן המפקד" ו"לא המפקד" (כן, אפילו אוהורה, למרות שהייתה גם אישה וגם שחורה, וטרוי לא היו הרבה יותר מזה) לדמויות חזקות ודעתניות כמו קירה, דאקס על שני גילגוליה, ג'יינוויי וט'פול.

מצד שני, לכל אורך הדרך נראו בסידרה נשים אדמירליות, למרות שכמעט ולא היו נשים בדרגי הביניים של הפיקוד, להוציא אולי את טאשה יאר, קצינת הביטחון שקדמה לוורף, וד"ר בוורלי קראשר, שלמיטב זיכרוני הייתה האישה היחידה בשרשרת הפיקוד של ה"אנטרפרייז" שזכתה גם לפקד על הספינה בפועל, ולו רק לזמן קצר. גם ב"אנטרפרייז" נראתה באחד הפרקים ספינה-תאומה של ה"אנטרפרייז" שהמפקדת שלה הייתה אישה.

כל זה מעורר תהייה כיצד בכלל הגיעו אותן אדמירליות למעמדן הבכיר ומסביר, אולי, חלק מהמקרים הרבים שבהם קירק, פיקארד, סיסקו, וגם ג'ונתן ארצ'ר מ"אנטרפרייז" ודילן האנט מ"אנדרומדה") סירבו לציית לפקודות שלא מצאו להן צידוק מוסרי או שהיו בבחינת "בלתי חוקיות בעליל", והסתבכו בצרות בגלל זה (עד שהתברר, כמובן, שהצדק היה עמם).

בסרטי הקולנוע של מב"כ כן שובצו נשים בדרגי הפיקוד (קירסטי אלי באחד מתפקידיה הראשונים ופרסיס קמבאטה שנעלמה מאז ונפטרה), ובסרט האחרון "נמסיס" אנו למדים שג'יינוויי קיבלה העלה בדרגה, האמת? מגיע לה... נדמה לי שהיא האדמירלית היחידה ביקום של "מסע בין כוכבים" שידוע לנו כיצד הגיעה למעמדה הרם. היא נותנת פקודות לפיקארד והוא מציית. אגב, בסרט הקולנוע החדש והאחרון של מב"כ, מעמדה של אוהורה קיבל שידרוג רציני (במקביל להתארכות הבגדים...) ואפילו נתנו לה רומן עם ספוק.

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

הן חברת הלוחמים הקלינגונית והן החברה הרוחנית הבאג'ורית מתוארות כשיוויוניות יותר כלפי נשים. החברה הראשונה מטריארכלית ובה הנשים הן השליטות במשפחה ולוחמות כשוות לצד הגברים; בשנייה הן יכולות להגיע למעמד של מנהיגה רוחנית עליונה, גם לטוב (אופאקה) וגם לרע (וין).

 

מב"כ-וויאג'ר

 

ראה קפטן (בהמשך אדמירל) קתרין ג'יינווי, מפקדת הספינה "וויאג'ר" והקצינה הבכירה היחידה ביקום של "מסע בין כוכבים" שידוע לנו כיצד הגיעה למעמדה הרם.

 

בסרט "נמסיס" אנו למדים שקפטן ג'יינוויי הועלת לדרגת אדמירל. האמת? מגיע לה. היא נותנת פקודות לפיקארד והוא מציית.

 

ואגב, למה פיקארד לא הועלה לדרגת אדמירל? זו שאלה שלא מפסיקה להציק למעריצי "מסע בין כוכבים" עד היום...

 

מב"כ-אנדרומדה

 

אנו רואים שלוש דמויות נשיות חזקות - רומי-אנדרומדה, טראנס ג'מיני ובקה ולנטיין, שכל אחת מהן בדרכה מסוגלת לסובב את דילן האנט על האצבע הקטנה, ולאו דווקא תוך שימוש בלבוש מינימלי.

 

ג. היחס לחריג החברתי

 

ביקום של "מסע בין כוכבים", היחס לחריג החברתי (שהוא, כפי שכבר נאמר, אחד המדדים העיקריים לטיבה האמיתי של חברה) באמת אינו שונה מהמקובל אצלנו כפי שהיינו רוצים לחשוב, ולא רק בחברות האנושיות.

לכאורה החברה היחידה שמסוגלת לקלוט את כל החריגים היא החברה האנושית, וליתר דיוק המסגרת הנוקשה של צי הכוכבים, אבל רובם לא מוצאים את מקומם גם שם ונאלצים להתמודד שוב ושוב עם דילמות של נאמנות כפולה.

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

בפרק Stigma מאובחנת אצל ט'פול תסמונת פ'נאר, מחלה נדירה שעלולה להביא לסילוקה מה"אנטרפרייז" ולנידויה מהחברה הוולקנית בגלל אות הקלון החברתי הנלווה אליה.

 

מב"כ-TOS

 

מר ספוק, הוולקני האולטימטיבי, נחשב למנודה בקרב בני עמו; אמו הייתה אנושית והוא התגייש לצי הכוכבים בניגוד לרצון אביו.

 

מב"כ-TNG

 

וורף הקלינגוני נחשב לבוגד מפני שלא פעל לפי חוקי הכבוד המקובלים בחברה שלו, אבל נאמנותו לפיקארד ולצי הכוכבים מעולם לא הוטלה בספק גם כאשר הועמדה במבחן.

 

מב"כ-DS9

 

משפחה פרנגית שלמה, שכל אחד מבניה חריג בפני עצמו וסובל בשל כך. אישקה, אם המשפחה, היא פמיניסטית לוחמת בעלת חוש כלכלי מחודד, המוח הפיננסי מאחורי שני נגוסים גדולים בחברה שבה לנשים אסור אפילו ללבוש בגדים; בנה רום נחשב לחלש ונחות מפי שיצר החמדנות שלו לא מפותח מספיק, אבל לעומת זאת הוא מתגלה כמכונאי מצטיין וסופו שהוא מגיע לדרגת נגוס גדול; אחיו קוורק, סמל החמדנות, נאבק כל הזמן ביצר; ואילו הנכד, נוג, הוא הקצין הפרנגי הראשון בצי הכוכבים.

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

טיר אנסאזי הניטשיאני נחשב למנודה מפני שלא פעל לפי חוקי הכבוד המקובלים בחברה שלו.

 

ד. הומוסקסואליות ולסביות

 

הנושא אינו עולה במפורש, לא בסדרות ולא בסרטי הקולנוע.

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

בפרק The Outcast, הג'נאיי הם עם נטול הפרדה מינית. בעבר הם היו זכר ונקבה, אבל בהווה הם כמעט נטולי מין. רייקר עובד בצמוד לאחת מבנות הג'נאיי, סורן, ומתפתחת ביניהם חיבה הדדית שהופכת לרומן. סורן מתוודה בפני רייקר שיש חלק מבני מינה שאכן מגלים נטייה מינית כלפי המין האחר, והיא ביניהם. רייקר משיב לסורן אהבה, כאשר הרומן האסור נחשף, סורן "נלקחת" ל"חינוך מחדש". רייקר, תוך הפרה ישירה של הצו העליון , אבל בעזרתו הנאמנה של וורף, מנסה להצילה, אבל לשווא.

ג'ונתן פרייקס, שביים את הפרק, רצה שאת הדמות יגלם גבר...

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

ה. יחסים בין-גזעיים

 

במב"כ לדורותיה היו כמה וכמה בני תערובת, אבל למרות הפתיחות והנאורות לכאורה של הסידרה, ברוב המקרים לא האיר הגורל את פניו לזוגות המעורבים או לילדיהם בני התערובת.

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

כבר מההתחלה, המצב הרומנטי בין ארצ'ר לבין ט'פול לא ברור כל כך; גם לא המצב בין צ'רלי "טריפ" טאקר לבין ט'פול…

 

מב"כ-TOS

 

מר ספוק שכבר נזכר לעיל (אב וולקני, אם אנושית)

 

מב"כ-TNG

 

היועצת טרוי החמודה (אב אנושי, אם בטאזדית, בעל אנושי...);

 

וורף הקלינגוני (שמשום מה לא מצליח למצוא כלה קלינגונית מתאימה...) נושא לאישה את ג'דזיה הטרילית, ושניהם נאלצים לעבור טיפול גנטי ממושך כדי שיוכלו להביא לעולם ילדים;

אלכסנדר רוז'נקו, בנו של וורף מאישה אנושית; 

למה קלינגוני וטרילית לא יכולים להביא צאצאים, ואילו קלינגוני ואנושית כן? לא ברור…

ומה קורה בין בני האדם? מיילס אוב'ריאן האירי נשוי לקייקו היפנית, והם בסך הכול הזוג המאושר (או לפחות היציב ביותר) בסידרה. לצורך האיזון הקדוש, נתנו לו גם ילדה יפנית חמודה וגם תינוק אירי ג'ינג'י חמוד לא פחות;

 

מב"כ-DS9

 

טורה זיאל (בתו של גול דוקאט הקרדאסי מאישה באג'ורית);

 

רום הפרנגי נשוי לליטה הבאג'ורית (אין להם ילדים, תודה לאל... אשתו הראשונה, הפרנגית, אמו של נוג, עזבה אותו למען גבר עשיר יותר);

 

אחיו קוורק היה נשוי (אמנם לתקופה קצרה) לקלינגונית;

 

קירה נריס הבאג'ורית נאלצה לשאת לתקופה מסוימת ברחמה את תינוקה של קייקו או'בריאן האנושית.

לעומת זאת, שתי אהובותיו של סיסקו היו שחורות. האם ייתכן שאייוורי ברוקס היה אחד השחקנים השחורים שסירבו בכל תוקף להיראות בסרט כשהם מנהלים רומן עם אישה שאיננה שחורה?

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

לאורך כל הסידרה אין רומן יציב אחד- האנט נאמן מדי לזכר אשתו המתה ועסוק מדי בהקמת הברית החדשה, בקה עסוקה מדי בעניינים משפחתיים, רומי וטראנס ג'מיני לא אנושיות ושיימוס זילאזני הרפר סתם חרמן...

 

4. צורות המשטר

 

האם עקרון הפרדת הרשויות נשמר?

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

א. רפובליקות/דמוקרטיות/פדרציות לסוגיהן

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

כינון הפדרציה המאוחדת של כוכבי הלכת

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כDS9

 

אחת הדוגמאות היחידות שבהן אנו אכן רואים מה קרה אחרי שמרד הצליח היא ב"ח"ע 9", שהרי אנו נכנסים לסיפור בדיוק בנקודה שבה הבאג'ורים הצליחו לסלק את הכובשים הקרדאסים (בעזרת הפדרציה הטובה והמיטיבה), וכזכור התמונה שמצטיירת שם איננה בדיוק אידילית.

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

ב. משטרים דיקטטוריים

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

ג. אוטופיות/דיסטופיות

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

קהיליית המערכות הייתה תרבות אוטופית ענקית, שהשתרעה על פני שלוש גלקסיות גדולות בקבוצה המקומית. היא הוקמה ע"י הוודרנים, הראשונים שגילו את ה-slipstream.

 

ד. צורות אחרות לסוגיהן

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

1. כוורת

הבורג

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

1. כוורת

המגוג, למרות שהיה שם פרט יחידני, רוו בם

 

5. פוליטיקה ויחסים בינלאומיים

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

(תמונה 38, שלי)

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

א. סקירה כללית

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

ב. אמנות והסכמים

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

האמנה המכוננת את הפדרציה המאוחדת של כוכבי הלכת.

 

מב"כ-TNG

 

הסכמי קיטומר

 

מב"כ-DS9

 

הסכמי הזמן של המאה ה-29

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

אמנת הכינון של הקהילייה החדשה

 

6. חוק וסדר בחלל ובזמן

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

א. דרכים קדומות ליישוב סכסוכים משפטיים ולהגעה לפסק דין

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

ב. על מערכת המשפט בת זמננו

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

ג. דוגמאות לדילמות משפטיות בימינו

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

שמירה על הפרטיות

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

גנטיקה/שיבוט

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

בפרק Doctor Bashir, I Presume?, אביו של באשיר מסכים להודות בהשבחה גנטית בלתי חוקית בתמורה לעונש מאסר קל יחסית ולהישארות בנו בצי הכוכבים. האב מנמק את החלטתו במילים הבאות:

"לפני 200 ניסינו להשביח את המין באמצעות שינוי רצף הדנ"א, ומה קיבלנו בשכרנו? על כל ג'וליאן באשיר שניתן ליצור, יש חאן סינג שמחכה מאחורי הקלעים. על-אדם ששאפתנותו וצימאונו לכוח שודרגו יחד עם השכל שלו."

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

חופש המידע

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

ד. על מערכת המשפט העתידנית

 

אז איך בכל זאת תיראה מערכת משפט עתידנית?

רשמית לעומת לא רשמית;

זכויות הנאשם;

ברירת הדין וסמכות שיפוט;

הצורך בעורכי דין (ובעלי תפקידים אחרים במערכת המשפט);

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

הצו העליון

 

להוגה רעיון הצו העליון ביקום של מב"כ נחשב התסריטאי ג'ון ל' קון. מקורות אחרים מייחסים את זכות הבכורה לסופר תיאודור סטארג'ון, שהיה שותף לכתיבת כמה מפרקי הסידרה המקורית והשתמש במושג באחד התסריטים המוקדמים שכתב לפרק שלא הופק. אבל למעשה, הצו העליון כבר מופיע כשהוא מגובש לגמרי שני עשורים מוקדם יותר ב"צוערי החלל" של רוברט היינליין מ-1948, שבו מתואר ארגון צבאי דומה מאוד לצי הכוכבים של מב"כ.

 

לפי ההשקפה הפילוסופית של מב"כ (כפי שבאה לידי ביטוי בריאיון עם ג'ין רודנברי בגיליון אפריל/מאי 1991 של 'The Humanist', שבו נרמז כי מיסיונרים נוצריים התערבו בענייני תרבויות אחרות - דעה שהייתה מעוגנתבאידיאולוגיה ההומניסטית-חילונית שלו), לא משנה כמה טהורות כוונותיהם של העמים המתקדמים יותר, שכן קשרי גומלין בין טכנולוגיה מתקדמת לבין חברה פרימיטיבית הם הרסניים תמיד. מכאן האיסור המוחלט להתערב בהתפתחות הטבעית של תרבויות שטרם גילו את הטכנולוגיה המאפשרת מסע בין כוכבים, לחשוף בפניהן את הטכנולוגיה הזאת או להעניק להן אמצעים לייצורה (ראה הסבר "השערת גן החיות" לפרדוקס של פרמי, או "אסור להאכיל את הקופים").

לצורך העניין, הגדרת "קדם על-חלל" היא כל תרבות שטרם השיגה טכנולוגיית על-חלל. צי הכוכבים מתיר למשלחות מדעיות לחקור תרבויות כאלה ולנוע ולהסתובב בקרבן בחשאי כל עוד אין הן משאירות מאחור טכנולוגיה מתקדמת, אין כל התערבות במהלך אירועים וזהותן אינה נחשפת. בדרך כלל הדבר מחייב שימוש בעמדות תצפית מוסתרות, אבל אנשי הפדרציה רשאים להתחפש ליצורים תבוניים מקומיים ולבוא עמם במגע.

מתי, אם כן, אסור להתערב? ומתי ההתערבות נדרשת ואף הכרחית, ובאילו נסיבות?

מתנגדי הצו העליון ראו בו ביטוי לפחדנות מוסרית, מפני שהוא יכול לשמש (ולעתים קרובות משמש) כתירוץ לא לפעול. כן נמתחה ביקורת על חוסר העקביות ביישומו, התלוי החשיבות האסטרטגית של כוכב הלכת שבו מדובר, במצבים שאליהם נקלע צוות החללית, או בצורך להשיג יעד כלשהו, מה גם שעד 2364 צי הכוכבים הניח לשישה גזעים להיכחד. תומכי הצו העליון, לעומת זאת, טענו שלאיש אין זכות לכפות את אמות המידה שלו על הזולת, ושאין זו פחדנות מוסרית לדבוק בעיקרון קשה, אך מיטיב, לנוכח פיתוי.

ידועים מקרים רבים של הפרות בלתי מכוונות של הצו העליון, כאשר ספינת כוכבים או כלי טיס אחר של הפדרציה התרסקו בכוכב לכת שתרבותו הייתה בשלב קדם על-חלל, הניצולים או ההריסות נאספו על ידי המקומיים, וזה השפיע על החברה שלהם, בעיקר כאשר נלקחו טכנולוגיות של הפדרציה ונוספו לטכנולוגיה של כוכב הלכת.

ידועים גם מקרים רבים של הפרות מכוונות של הצו העליון, של התעלמות ממנו, עקיפתו ואף צפצוף בוטה עליו ע"י כל הקפטנים - קירק, פיקארד, סיסקו, ג'יינוויי, ארצ'ר והאנט (וראה גם או'ניל, שפרד ופורד של "סטארגייט", גדעון של "קרוסייד" ועוד ועוד).

עם זאת, מעניין לציין שלפחות ביקום של מסע בין כוכבים, על אף המקרים הרבים שבהם הועמדו בני אדם לדין על הפרת הצו העליון (השיא שייך כמדומני לפיקארד), לא ידוע ולו על מקרה אחד שבו הורשע אדם בעבירה חמורה זו.

ידוע רק על צו אחד שגובר על הצו העליון, צו אומגה, ורק על שני מקרים מיוחדים שבהם הצו העליון אינו חל: צו כללי 24, שבו קברניט נאלץ מסיבה כלשהי להרוס פני שטח שלמים של כוכב לכת מיושב, וצו אומגה, שבו קברניט מורשה לנקוט בכל אמצעי כדי להשמיד חלקיקי אומגה עם גילויים.

הדעה הרווחת היא שאת המגע הראשון עם האנושות יצרו הוולקנים, תוך הפרה של הצו העליון שלהם-עצמם (ראה המינבארים של בבילון 5). בסרט הקולנוע "המפגש", כזכור, חוזר הצוות לאחור בזמן כדי לעודד את זפרם קוקראן, ממציא הנעת העל-חלל, להשלים את המצאתו (ולהציל את כדור הארץ מהשמדה בידי הבורג). טיסת הבכורה ההיסטורית של קוקראן היא שמשכה את תשומת לבם של הוולקנים, מחודדי האוזניים וחריפי השכל, והם החליטו דווקא כן ליצור את המגע. לכאורה זו הייתה החלטה מאוד בלתי הגיונית מצדם, לאור הידוע לנו (ולהם) על תולדות המגעים הראשונים (ביקום של מב"כ בפרט ובמד"ב בכלל), אבל מוח וולקני מי יבין?...)

אגב, בפרק In A Mirror, Darkly (1), המתרחש ביקום חלופי, השליח הוולקני האומלל שמגיע לארץ כשבפיו ברכת Live long and prosper נרצח ע"י זפרם קוקראן...

בפרק "Carbon Creek" מספרת ט'פול לארצ'ר המופתע סיפור על מפגש מוקדם יותר בין הוולקנים לבין בני האדם, שהתרחש בשנות ה-60' של המאה ה-20 (כלומר, לפני המפגש ההיסטורי עם זפרם קוקראן ואחרי "אנשים ירוקים קטנים"). לפי ט'פול, ספינה וולקנית התרסקה על כדור הארץ ליד עיירה קטנה ונידחת (אלא איפה) ושלושת ניצוליה נטמעו בין תושבי העיירה כשהם מסתירים את זהותם האמיתית. אחד מהם אף הפך לגיבור העיירה כאשר הציל כורים שנלכדו במכרה (על אף האזהרות מפני התערבות ו"זיהום תרבותי") וכאשר הגיעה לבסוף ספינת חילוץ וולקנית לאסוף אותם, הוא החליט להישאר מאחור, ואם לא מת בינתיים (הרי הוולקנים ידועים באריכות חייהם) הריהו חי באושר ובעושר בכדור הארץ עד עצם היום הזה...

ראה גם כאן.

**לינק למגע ראשון בקונספירציה**

_Toc305681823

מב"כ-אנטרפרייז

 

הדעה הרווחת היא שאת המגע הראשון עם האנושות יצרו הוולקנים, תוך הפרה של הצו העליון שלהם-עצמם (ראה המינבארים של בבילון 5). בסרט הקולנוע "המפגש", כזכור, חוזר הצוות לאחור בזמן כדי לעודד את זפרם קוקראן, ממציא הנעת העל-חלל, להשלים את המצאתו (ולהציל את כדור הארץ מהשמדה בידי הבורג). טיסת הבכורה ההיסטורית של קוקראן היא שמשכה את תשומת לבם של הוולקנים, מחודדי האוזניים וחריפי השכל, והם החליטו דווקא כן ליצור את המגע. לכאורה זו הייתה החלטה מאוד בלתי הגיונית מצדם, לאור הידוע לנו (ולהם) על תולדות המגעים הראשונים (ביקום של מב"כ בפרט ובמד"ב בכלל), אבל מוח וולקני מי יבין?...

אגב, בפרק In A Mirror, Darkly (1), המתרחש ביקום חלופי, השליח הוולקני האומלל שמגיע לארץ כשבפיו ברכת Live long and prosper נרצח ע"י זפרם קוקראן...

בפרק "Carbon Creek", לעומת זאת, מספרת ט'פול לארצ'ר המופתע סיפור על מפגש מוקדם יותר בין הוולקנים לבין בני האדם, שהתרחש בשנות ה-60' של המאה ה-20 (כלומר, לפני המפגש ההיסטורי עם זפרם קוקראן ואחרי "אנשים ירוקים קטנים"). לפי ט'פול, ספינה וולקנית התרסקה על כדור הארץ ליד עיירה קטנה ונידחת (אלא איפה) ושלושת ניצוליה נטמעו בין תושבי העיירה כשהם מסתירים את זהותם האמיתית. אחד מהם אף הפך לגיבור העיירה כאשר הציל כורים שנלכדו במכרה (על אף האזהרות מפני התערבות ו"זיהום תרבותי") וכאשר הגיעה לבסוף ספינת חילוץ וולקנית לאסוף אותם, הוא החליט להישאר מאחור, ואם לא מת בינתיים (הרי הוולקנים ידועים באריכות חייהם) הריהו חי באושר ובעושר בכדור הארץ עד עצם היום הזה...

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

במאה ה-24 הורחב הצו העליון גם על מאמצים מכוונים לשפר או לשנות בדרך כלשהי את מהלך ההתפתחות הטבעי של חברה, גם אם השינוי נעשה מתוך כוונה טהורה ונשמר לגמרי בסוד. בהמשך הורחב הצו העליון לא רק על תרבויות בשלב "קדם על-חלל", אלא על כל תרבות שצי הכוכבים בא אתה במגע. במצבים האלה, הצו העליון אוסר על כל מעורבות בתרבות ללא בהסכמתם המפורשת או הזמנתם של המנהיגים החוקיים, ועל כל מעורבות שהיא בפוליטיקה פנימית.

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

במאה ה-29 נוצר רשמית הצו העליון הזמני, במטרה למנוע מנוסעים בזמן להפריע להתפתחות הטבעית של קו זמן. הוא נאכף ע"י סוכנות של צי הכוכבים המכונה מועצת שלמות הזמן, המופקדת על הניטור וההגבלה של סטיות ממהלך ההיסטוריה הטבעי.

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

הפרדיין יכולים גם לחצות את החלל והזמן, במובן המילולי ובמובן ההשאלתי, אולם אין הם משתמשים בכוחות אלה לעתים קרובות, כי לפי הפרדיין, הסיכון הכרוך בנקיטת צעדים כאלה גבוה מדי (כלומר, הם יכולים להתערב כדי לעזור ולהציל אבל הם בוחרים שלא לעשות זאת).

 

מסע בזמן ובניית מכונות זמן

 

לפני שהסידרה "אנטרפרייז" נכתבה בכלל, ג'ין רודנברי עצמו ניסה להסביר את שיטת החישוב של זמני הכוכבים במילים הבאות (כפי שהן מצוטטות באנציקלופדיה של "ויקיפדיה") (תרגום שלי):

"מערכת זמנים זו מסתגלת לשינויים בזמן יחסי המתרחשים בגלל מהירות החללית ויכולת העל-חלל שלה. אין קשר בינה לבין זמן הארץ כפי שהוא מוכר לנו. שעה אחת על ה"אנטרפרייז" בזמנים שונים יכולה להיות שווה לשלוש שעות ארץ. את תאריכי הכוכבים הרשומים ביומן יש לחשב כנגד מהירות החללית, העל-חלל, ומיקומה בגלקסיה שלנו, כדי לתת קריאה משמעותית."

נראה שלרודנברי (והוא עצמו מודה בכך) לא הייתה הבנה מלאה של תורת היחסות של איינשטיין.

לפירוט מלא הקישו כאן.

בסידרה לדורותיה היו פרקים רבים שעסקו במסע בזמן על גירסאותיו השונות. ברוב המקרים המסע לא היה מכוון, ויעד ההגעה היה אקראי. מיותר לציין שביקום של "מסע בין כוכבים", אין כל מכשול טכנולוגי, פיסי או לוגי בפני המסע בזמן.

בסידרה לדורותיה יש גם קו עלילה חוזר ונשנה של מעבר בין יקומים מקבילים. ביקום המקביל הטובים הופכים לרעים והרעים מקבלים נקיפות מצפון ועוזרים לטובים...

אגב, שם בדרך כלל המעבר בין היקומים הוא מקרי ונגרם ע"י תופעה אסטרופיסית בלתי מוסברת כלשהי (סופת ברקים, סטיית קרינה וכו').

לפני המאה ה-29 לא היה כל איסור חוקי על בניית מכונות זמן או על השימוש בהן (וגם אם היה ממילא כל הקפטנים היו מפרים אותו), עם זאת, הייתה מודעות לאיסור להתערב ולשנות (ראה מגע ראשון, Prime Directive) ובדרך כלל תוצאותיו של שינוי כזה הרות אסון. כמו כן יש אזהרה חמורה מפני מפגש עם "עצמי" (המבוגר או הצעיר), אם כי מפגש כזה, כאשר הוא מתקיים, בדרך כלל אינו גורם לכל שינוי, הרה אסון או אחר. האיסור החוקי על מסע בזמן אמנם הונהג רק במאה ה-29, אך לא כלל מסע בזמן למטרות מחקר והיסטוריה. עם זאת, האנושות איננה היחידה שמתחבטת בשאלת ההגבלות החוקיות על בניית מכונות זמן והשימוש בהן.

לרשימה מפורטת של דוגמאות הקישו כאן.

מב"כ-אנטרפרייז

 

דירקטוריון המדע הוולקני הוא הסמכות המדעית הראשית של הפיקוד העליון הוולקני, הידוע היטב בסירובו לאמץ רעיונות לא מקובלים.

דירקטוריון המדע הוולקני חקר את המסע בזמן בפירוט רב. עד אמצע המאה ה-22, הם לא מצאו כל ראיה לכך שהוא קיים או אפשרי, ולבסוף פסקו שהרעיון "בלתי הגיוני" והנהיגו איסור על מסע בזמן ובניית מכונות זמן (שכמובן הופר) אף על פי כן, הדירקטוריון לא התקשה לקבל את קיום המסע בזמן, המיקרו ייחודיות או הרעיון שאזורים בחלל במרחב הדלפי אינם תואמים את חוקי הפיסיקה.

בשלוש העונות הראשונות של סידרה זו יש קו עלילה חוזר העוסק במסע בזמן ומעבר בין יקומים מקבילים, ובמקביל נזכרת כמה פעמים הצהרת מועצת המדע הוולקנית שהמסע בזמן איננו אפשרי; הצהרה זו סותרת את העובדה שבעולם ה"אמיתי" (גם לפי תורת היחסות של איינשטיין) וגם בכל סדרות מב"כ לדורותיהן, כל מסע ב"על-חלל" (או בכל צורה אחרת של מהירות על-אורית) היה בהכרח גם מסע בזמן. אבל האם היו לוולקנים שיקולים זרים בהכחשת היכולת לנסוע בזמן, או שמא התסריטאים היו פשוט מבולבלים?

אגב, לוולקנים יש דרכים אחרות להעביר מסרים חוצי-זמן ולכן למעשה אין להם צורך במכונות זמן (ראה "השלישייה הוולקנית").

 

מב"כ-TOS

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

בסידרה זו, המתרחשת מאות שנים אחרי תקופת "וויאג'ר", הנושא של מעבר בין יקומים מקבילים (וגם מסע בזמן) מופיע כמעט בכל הפרקים, וגם בסידרה זו כל מסע בזמן הוא מסע בחלל ולהיפך...

אחרי שהמשמר העליון כולו מופתע בקרב הראשון של ההתקוממות הניטשיאנית, קפטן האנט נאלץ לפנות את ספינתו, ה"אנדרומדה", אך הספינה נלכדת בשולי אופק אירוע של חור שחור והוא קופא בזמן.

כעבור 303 שנים, צוות ספינת החילוץ "יוריקה מארו" מוצא את ספינתו של האנט. כאשר האנט מגלה שקהיליית המערכות והמשמר העליון נפלו במשך מאות השנים שבהן הוא היה קפוא בזמן, עם תחילת התקופה שנודעה בכינוי "הלילה הארוך", הוא מגייס את צוות ספינת החילוץ שיצטרפו אליו בניסיון לשקם את קהיליית המערכות ו"להדליק מחדש את אור התרבות".

 

פיקוח על הילודה

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

הנדסה גנטית

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

על מלחמות האאוגנטיקה

תאריך: שנות ה-90' של המאה ה-20

מיקום: הארץ (בעיקר אסיה)

התוצאה: ה"סופרמנים" הובסו

הכוחות הלוחמים: ממשלות של מעצמות רבות, כולל ארה"ב, "סופרמנים" מהונדסים גנטית

גודל הכוחות: לא ידוע

האבדות: 37 מיליון, השמדה כמעט כללית להוציא קבוצה קטנה בתרדמת השהייה בספינת הכוכבים "בוטני ביי" (על שם מושבת האסירים הידועה באוסטרליה?)

טיעון מלחמת האאוגנטיקה: טיעון נגד הנדסה גנטית בהווה או בעתיד הקרוב של בני אדם בהתבסס על הפחד שהדבר עלול להוביל שוב לאפלייה גנטית כפייתית בחסות הממשל ולהפרות של זכויות אדם כגון עיקור חובה של סובלים ממומים גנטיים, הריגת מאושפזים, ובעיקר הפרדה מ"מינים" הנחשבים לנחותים והשמדתם (מתוך האנציקלופדיה של ויקיפדיה).

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

ד"ר באשיר והטיעונים בעד ונגד השבחה גנטית של בני אדם

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

השימוש ביכולת טלפאתית/טלקינטית

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

משפט פלילי

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

האם בעולם הלוגי הקר של הוולקנים יש בכלל צורך בעורכי דין? או שעצם השימוש בהם וההזדקקות להם עומדים בסתירה לחוקי ההיגיון?

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

שיעור מהיר ב"צדק" קרדאסי:

ידיעת האישומים נגדך נשללת ממך עד המשפט;

לעולם לא תוכל לדעת מי הם מאשימיך, מנימוקי "ביטחון";

משפטים הם הצגה לציבור, כדי להסביר איך האשמה נקבעה, לא כדי להגיע לפסק דין;

פסק הדין תמיד קבוע מראש - אשם;

חובת בן זוגך היא לגרום לך להשלים בעוז רוח עם האישומים ועם ההוצאה להורג;

אז איך לדעתכם ייראה עורך דין קרדאסי?

דוגמה אפשרית אחת ראינו בפרק Tribunal של DS9, שבו מיילס א'ובריאן מועמד לדין בבית משפט קרדאסי על שיתוף פעולה עם המאקי, המחתרת הבאג'ורית, ולומד על בשרו את עקרונות הצדק הקרדאסיים.

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

נאנוטכנולוגיה

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

קריוניקה

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

הגדרת חיים תבוניים וזכויותיהם

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

בפרק The Measure of a Man דאטה מצטווה להעמיד את עצמו לרשותו של קומנדר מאדוקס לסידרת בדיקות וניסויים שמטרתם ליצור "גזע חדש" של דאטות. הוא מחליט להיאבק בהחלטה, מה שמחייב עריכת דיון רשמי בראשות קצינת פצ"ר קפטן פיליפה לובואה, במטרה להכריע בשאלה האם דאטה הוא יצור אנושי או לא. פיקארד משמש בסניגור ורייקר (בעל כרחו) כתובע. מאדוקס נאלץ להודות שדאטה מצויד בשניים משלושת הקריטריונים לבינה – תבונה, מודעות עצמית ותודעה – וכולם מסכימים שהשלישי שנוי במחלוקת. לבסוף לובואה נאלצת להכריז שאין היא מוכנה לפסוק כי דאטה הוא רכוש חסר נשמה.

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

חוקי הרובוטיקה

 

האם יש מקום לחוקי הרובוטיקה של אסימוב ביקום של מב"כ? שימו לב לציטוט הבא מהפרק Datalore של TNG (תרגום שלי):

ג'ורדי: ד"ר נוניאן סונג, ידידי, היה במקרה מדען הרובוטיקה הבכיר ביותר בארץ!

טאשה: עד שניסה להגשים את חלום המוח הפוזיטרוני של אסימוב.

רייקר: המוח הפוזיטרוני. הוא הבטיח שיעשה הרבה כל כך. כאשר הוא נכשל לחלוטין, ד"ר סונג נעלם.

מדיאלוג קצר זה ניתן להבין כמה דברים מעניינים: א. שלפי יוצרי מב"כ, רעיון הפוזיטרוניקה של אסימוב נכשל (לא ברור למה); ו-ב. שיש הפרדה בין הפוזיטרוניקה (עניין טכני) לבין שלושת החוקים (עניין אתי-מוסרי), ו-ג. שבמב"כ ניתנה להיבט הטכני עדיפות על פני ההיבט המוסרי, בעוד שלאסימוב היה סדר עדיפויות הפוך – הרובוטים שלו היו "פוזיטרוניים" מפני שהפוזיטרונים אך התגלו כשאסימוב החל לכתוב סיפורי רובוטים, ולמילה היה צליל של מדע בידיוני. השימוש בפוזיטרונים היה רק פרט הנדסי וחסר חשיבות יחסית בעיניו.

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

דאטה, גיבור "מסע בין כוכבים" הוא אחד האנדרואידים הידועים ביותר בקולנוע ובטלוויזיה.

על דאטה כרובוט אסימובי  ראה כאן.

 

mythology.htm   

 

מב"כ-DS9

 

הבורג של "מסע בין כוכבים", מלוקוטוס אל יו אל 7 מ-9 דרך מלכת הבורג (וראה פיקארד שעבר אסימילציה ע"י הבורג).

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

דיני תאגידים

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

חוקי הרכש הפרנגיים

במקום להרחיב את הדיבור, עדיף פשוט לצטט:

 

1. כסף שהושג, אין להשיבו (מתוך:DS9: The Nagus).

3. לעולם אל תבזבז על רכישה יותר ממה שצריך (מתוך: DS9: The Maquis, Part II).

6. לעולם אל תניח למשפחה לעמוד בדרך להזדמנות (מתוך: DS9: The Nagus).

7. השאר את אוזניך פתוחות (מתוך: DS9: In the Hands of the Prophets).

9. הזדמנות ועוד אינסטינקט שווה רווח (מתוך: DS9: The Storyteller).

10. תאוות בצע היא נצחית (מתוך: DS9: Prophet Motive).

16. עסקה היא עסקה עד שאחת טובה יותר מגיעה (מתוך: DS9: Melora).

17. חוזה הוא חוזה הוא חוזה אבל רק בין פרנגים (מתוך: DS9: Body Parts).

18. פרנגי ללא רווח אינו פרנגי כלל (מתוך: DS9: Heart of Stone).

21. לעולם אל תעדיף חברות על פני רווח (מתוך: DS9: Rules of Acquisition).

22. אדם נבון יכול לשמוע את הרווח ברוח (מתוך: DS9: Rules of Acquisition).

23. בריאותך חשובה מאוד אך כספך יותר (מתוך: ENT: Acquisition).

31. לעולם אל תלעג לאמו של פרנגי (מתוך: DS9: The Siege).

33. לעולם לא מזיק ללקק לבוס (מתוך: DS9: Rules of Acquisition).

34. מלחמה טובה לעסקים (מתוך: DS9: Destiny).

35. שלום טוב לעסקים (מתוך: DS9: Destiny).

45. התרחב או מות (מתוך: ENT: Acquisition).

47. אל תבטח באדם שלובש חליפה טובה מזו שלך (מתוך: DS9: Rivals).

48. ככל שהחיוך גדול יותר, כך הסכין חדה יותר (מתוך: DS9: Rules of Acquisition).

57. לקוחות טובים נדירים כלטינום, נצור אותם (מתוך: DS9: Armageddon Game).

59. לעתים רחוקות עצה חינם תהיה זולה (מתוך: DS9: Rules of Acquisition).

62. ככל שהדרך מסוכנת יותר, כך הרווח גדול יותר (מתוך: DS9: Rules of Acquisition).

74. ידע שווה רווח (מתוך: VOY: Inside Man).

75. הבית הוא היכן שהלב נמצא, אך הכוכבים עשויים מלטינום (מתוך: DS9: Civil Defense).

76. מדי פעם, הכרז על שלום, זה נורא מבלבל את אויביך (מתוך: DS9: The Homecoming).

94. נקבות ועסקי כספים לא הולכים ביחד (מתוך: DS9: Ferengi Love Songs).

95. התרחב או מות (מתוך: DS9: False Profits).

98. לכל אדם יש מחיר (מתוך: DS9: In the Pale Moonlight).

102. הטבע מתכלה, אך לטינום הוא לנצח (מתוך: DS9: The Jem'Hadar).

103. שינה יכולה להפריע ל... (הופסק באמצע) (מתוך: DS9: Rules of Acquisition).

109. כבוד ושק ריק שווים לשק (מתוך: DS9: Rivals).

111. נהג בבעלי חובך כבבני משפחתך; נצל אותם (מתוך: DS9: Past Tense, Part I, The Darkness and the Light).

112. לעולם אל תשכב עם אחות הבוס (מתוך: DS9: Playing God).

125. מתים אינם יכולים לעשות עסקים (מתוך: DS9: The Siege of AR-558).

139. רעיות משרתות, אחים יורשים (מתוך: DS9: Necessary Evil).

168. לחש את דרכך להצלחה (מתוך: DS9: Treachery, Faith, and the Great River).

190. הקשב לכל, אל תבטח בדבר (מתוך: DS9: Call to Arms).

194. תמיד טוב לדעת על לקוחות חדשים לפני שהם נכנסים פנימה (מתוך: DS9: Whispers).

203. לקוחות חדשים יכולים להיות כמו תולעים מושחזות שיניים, הם עסיסיים, אך לפעמים הם נושכים בחזרה (מתוך: DS9: Little Green Men).

208. לפעמים הדבר היחיד שמסוכן יותר מהשאלה, הוא התשובה עצמה (מתוך: DS9: Ferengi Love Songs).

211. עובדים הם כמו השלבים בסולם ההצלחה, אל תהסס לדרוך עליהם (מתוך: DS9: Bar Association).

214. לעולם אל תפתח במשא ומתן עסקי על בטן ריקה (מתוך: DS9: The Maquis, Part I).

217. אי אפשר לשחרר דג ממים (מתוך: DS9: Past Tense, Part I).

229. לטינום שורד הרבה יותר מתאווה (מתוך: DS9: Ferengi Love Songs).

239. לעולם אל תחשוש לטעות בסימון מוצר (מתוך: DS9: Body Parts).

263. לעולם אל תיתן לספק לפגום בתאוותך ללטינום (מתוך: DS9: Bar Association).

285. מעשה טוב דינו עונש (מתוך: DS9: The Collaborator).

התרגום העברי (עם עריכה לשונית קלה שלי) כאן.

המקור האנגלי כאן.

בפרק Bar Association של DS9 ראינו דוגמה לנוהל פרנגי ליישוב סכסוכי עבודה כאשר העובדים בבר של קווארק מכריזים על שביתה ומחליטים להקים איגוד...

אז איך לדעתכם ייראה עורך דין פרנגי?

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

אינטרנט ושליטה במידע

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

בחירות, החוק והנוהל

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

בראש הקהילייה החדשה עומד כאמור טריאומוויראט - משטר של שלושה שליטים שהיה נהוג בין היתר באימפריה הרומית (ולא עבד שם). גם לא ברור למה כשטריאומווירטית אחת פורשת, היא מוחלפת ע"י אחותה ולא נערכות בחירות כלליות, חופשיות ודמוקרטיות למשרה.

 

7. טכנולוגיה

 

מעניין להשוות את הסידרה הקולנועית של "מסע בין כוכבים" עם הסידרה הקולנועית היחידה שהאריכה ימים יותר ממנה, הלא היא "ג'יימס בונד". רבים מה"צעצועים" של קיו ויורשו אר (שבסרטים האחרונים חזר להיקרא לא בכינויו אלא בשם תפקידו, Quartermaster) היו בגדר מדע בידיוני כשהוצגו בסרטים, אבל היו מבוססים על פיתוחים שכבר היו בשלבי יישום מתקדמים ורובם כבר מצויים בשימוש כזה או אחר, ולפעמים הצגתם בסרט זירזה את התהליך. ב"מסע בין כוכבים" ראינו בראשונה על המסך בין היתר מכשירי קשר אלחוטיים, מחשבי כף יד ("יומנים אלקטרוניים") ומחשבים המדברים בקול אנושי ומצייתים לפקודות קוליות - טכנולוגיות שכולן מצויות בשימוש נפוץ פחות או יותר בימינו. וכן, גם ג'יימס בונד טס לחלל (בסרט "מונרייקר").

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

 

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

 

 

סיכום

 

 

 

מב"כ-אנטרפרייז

 

 

 

מב"כ-TOS

 

 

 

מב"כ-TNG

 

 

 

מב"כ-DS9

 

ולפרט טריוויה - האם שמתם לב שה"אנטרפרייז" המהוללת מעולם לא עגנה בח"ע 9 אחרי הפרק הראשון (ונדמה לי שאף לא הזכירו אותה שוב לאורך כל הסידרה אפילו פעם)? מי שיודע אחרת מוזמן לעדכן ויבוא על הברכה!

על דרכו של קפטן בנג'מין סיסקו אל הגבורה ראה כאן

 

מב"כ-וויאג'ר

 

 

 

מב"כ-אנדרומדה

 

עם סיומה הסופי של הסידרה "אנטרפרייז", בפעם הראשונה זה כמעט 40 שנה אין יותר סידרה שעוסקת ביקום של "מסע כין כוכבים" (לפחות עד להודעה חדשה). ג'יימס בונד, לעומת זאת, עודנו חי ובועט ובלתי מנוצח...