המערבון בחלל: לוקאס ושפילברג והסאגה של מלחמת הכוכבים

מבוא

1. הרקע

2. מיתולוגיה והיסטוריה

א. "המיתוס שלפני המיתוס" - "לפני שנים רבות בגלקסיה רחוקה רחוקה..."

3. חברה

א. הצוותים כמיקרוקוסמוס של החברה

ב. מעמד האישה

ג. היחס לחריג החברתי

ד. הומוסקסואליות ולסביות

ה. יחסים בין-גזעיים

4. צורות המשטר

א. רפובליקות/דמוקרטיות/פדרציות לסוגיהן

ב. משטרים דיקטטוריים

ג. אוטופיות/דיסטופיות

ד. צורות אחרות לסוגיהן

5. פוליטיקה ויחסים בינלאומיים

א. סקירה כללית

ב. אמנות והסכמים

6. חוק וסדר בחלל ובזמן

א. דרכים קדומות ליישוב סכסוכים משפטיים ולהגעה לפסק דין

ב. על מערכת המשפט בת זמננו

ג. דוגמאות לדילמות משפטיות בימינו

שמירה על הפרטיות

גנטיקה/שיבוט

חופש המידע

ד. על מערכת המשפט העתידנית

הצו העליון

מסע בזמן ובניית מכונות זמן

פיקוח על הילודה

הנדסה גנטית

השימוש ביכולת טלפאתית/ טלקינטית

משפט פלילי

נאנוטכנולוגיה

קריוניקה

הגדרת חיים תבוניים וזכויותיהם

חוקי הרובוטיקה

דיני תאגידים

אינטרנט ושליטה במידע

בחירות, החוק והנוהל

7. טכנולוגיה

סיכום

המערבון בחלל: לוקאס ושפילברג והסאגה של מלחמת הכוכבים

 

מבוא

 

אופרת חלל (באנגלית: Space Opera) הוא כינוי לתת-ז'אנר בספרות הספקולטיבית המתאר רומן הרפתקאות עם דגש על מלודרמה ורומנטיקה המתרחש בעיקר בחלל החיצון, על רקע עתידני הכולל רכיבים כגון מסע בזמן, מסע בין-גלקטי, תרבויות חייזריות מורכבות ועתיד האנושות. הוא נולד בשנות ה-20' המאוחרות של המאה הקודמת, אבל המאפיינים והמשמעויות שלו השתנו והתפתחו עם השנים, עד שהגיע לשיאו בתקופה שבין "מלחמת הכוכבים" של שנות ה-70' לבין "באטלסטאר גלקטיקה" המחודשת של ראשית המאה ה-21.

המאפיין הבולט ביותר של אופרת החלל הוא עדיין שהכול "גדול מהחיים" – הרקע, הדמויות, הקרבות, הכוחות והנושאים - לאו דווקא כמו באופרות המוסיקליות, אלא יותר בדומה לאופרות הסבון.

המאפיינים העיקריים הם:

רקע:

החלל החיצון או כוכב לכת מרוחק

דמויות:

חייזרים הדומים לבני האדם במונחים של תרבות, מראה חיצוני, ולעתים אפילו ביולוגיה. מחסומי התקשורת בין חייזרים לבני אדם נפרצים בקלות

פיתוח של דמויות רב-ממדיות

עלילה:

איננה שייכת לתת-ז'אנרים אחרים של המדע הבדיוני, עוסקת במאבק בין טוב לרע

יקום דמיוני/גלקסיה/כוכב לכת נרחבים, בהתאם להישרדות הציוויליזציה של הגיבור

מכילה רכיבים רומנטיים

בנויה לפי נוסחה

קרבות חלל

טכנולוגיה:

אקדחי לייזר ודומיהם

רובוטים

חלליות

סבירות מדעית:

חלליות היוצאות למסעות במהירות האור או אפילו בזמן מפרות לעתים את חוקי הפיסיקה. הן בעלות יכולת תמרון גבוהה מאוד ולעתים רחוקות הן צריכות להאט את מהירותן

כוחות על-טבעיים המסוגלים להשמיד כוכבים שלמים גורמים אף הם להפרה של חוקי הפיסיקה

דמות מסוימת מפתחת כוחות על-טבעיים

 

1. הרקע

 

לוקאס למד לכתוב מג'וזף קמבל, חוקר המיתולוגיה המהולל, מחבר "הגיבור בעל אלף הפרצופים", אבל הוא שאב השראה ממקורות נוספים רבים, עד כדי כך שהאשימו אותו בגניבה מ"חולית", מ"שר הטבעות" ובגניבה ספרותית בכלל, ואף בהעתקה שלמה של מקורות שונים בלי לתת את הקרדיט הראוי. בין המאשימים היה גם הסופר פרנק הרברט, שאחרי שצפה בסרט הראשון בטרילוגיה אמר בזעם (ובמידה מסוימת של הצדקה) שעכשיו אין כל סיכוי ש"חולית" שלו יהפוך לסרט. אמנם לטווח הארוך, דווקא הצלחת "מלחמת הכוכבים" היא ששכנעה את האולפנים שכדאי להמר על עיבוד קולנועי ל"חולית".

להלן כמה דוגמאות:

 

1. שר הטבעות וחולית:  

אזהרה מפני התלות ב"מכונה" 

שר הטבעות 

גנדאלף מדבר במוחו של פרודו ומורה לו לזרוק את הטבעת

 

חולית 

"לא תעשה לך מכונה בצלם מוח אדם" וגם "לא תעשה לך מכונה שתזייף מוח אדם".

 

מלחמת הכוכבים 

אובי-ואן מדבר במוחו של לוק ומורה לו לנתק את מחשב הטיווח

 

גמד 

שר הטבעות 

גולום, ירקרק, ליקוי בדיבור

 

חולית 

 

 

מלחמת הכוכבים 

יודה, ירקרק, ליקוי בדיבור

 

דמות מסתורית מסירה ברדס ונחשפת 

שר הטבעות 

גנדאלף

 

חולית 

 

 

מלחמת הכוכבים 

אובי-ואן

 

הטלת מום 

שר הטבעות 

גולום כורת את אצבעו של פרודו שנופלת לתהום עם הטבעת האחת

 

חולית 

 

 

מלחמת הכוכבים 

דארת' כורת את זרועו של לוק שנופלת לתהום עם סיף האור שלו

 

חרב (ראה טקס הענקת החרב ב"אראגון") 

שר הטבעות 

כחולות לטובים (גנדאלף ופרודו), אדומה לרע (הבאלרוג), מוחבאת בתיבת עץ ישנה (בילבו נותן לפרודו)

 

חולית 

אליה מתאמנת בסכין הקריס על בובת אימונים

 

מלחמת הכוכבים 

סיפי אור כחולים לטובים (אובי-ואן ולוק), אדום לרע (ואדר)

לוק מתאמן בסיף-אור במתקן אימונים אוטומטי

אובי-ואן מוציא את חרבו של אנאקין מתיבת עץ ישנה ונותן ללוק

 

טכנולוגיה 

שר הטבעות 

 

 

חולית 

זחליל, רכב המשמש לכריית הסם

אוספי טל: "… משמשים את הדררים לחרישת תלמים קמורים המהווים מקור קטן אך מהימן למים"

פול מרגל אחרי הדררים במעזרת משקפת אלקטרונית – מתקן קטן הסותר את הכבידה (משמ לריחוף)

 

מלחמת הכוכבים 

זחליל, כלי רכב של הג'אווה, שימש בעבר לכרייה

חוואי לחות (כמו הדוד אואן)

לוק מרגל אחרי אנשי החול במעזרת משקפת אלקטרונית – מתקן קטן הסותר את הכבידה (משמש בכלי רכב מסוגים שונים).

 

יצורי היער 

שר הטבעות 

החבורה מטיילת ביער, מופתעת בידי אלפים, נשבית באיומי חצים ונלקחת לכפר בעצים

 

חולית 

פול ואמו נודדים במדבר, מוצאים מחסה אצל הדררים.

 

מלחמת הכוכבים 

החבורה מטיילת ביער, מופתעת בידי איווקים, נשבית באיומי חניתות ונלקחת לכפר בעצים

 

יצורי המדבר 

שר הטבעות 

 

 

חולית 

הדררים, עיניים כחולות בורקות, ברדסים

 

מלחמת הכוכבים 

הג'אווה, עיניים צהובות בורקות, ברדסים

 

כלכלה  

שר הטבעות 

 

 

חולית 

המרקוח שנכרה בחולית הוא המצרך יקר הערך ביותר ביקום.

הגילדה –המונופול על מסע בחלל ותובלה

 

מלחמת הכוכבים 

מכרות התבלינים בקסל (מוזכר שם בחטף)

פדרציית הסחר-מונופול על מסע בחלל ותחבורה

 

מדרש שם 

שר הטבעות 

שם רגיל ושם מיוחד – "הפסען" ואראגורן

 

חולית 

פול (פאולוס, שם נוצרי)

"מואד'דיב", (אסלאם)

 

מלחמת הכוכבים 

לוק (לוקס, שם נוצרי)

סקייווקר, כינויו של לוקי, מבכירי האלים במיתולוגיה הנורדית; בן ואובי-ואן

 

מורה רוחני  

שר הטבעות 

גנדאלף

 

חולית 

פארדוט קיינס נגלה אל בנו לייט קיינס בחיזיון על סף המוות

 

מלחמת הכוכבים 

אובי-ואן קנובי נגלה ללוק בחיזיון על סף המוות

 

מסכן את הזולת 

שר הטבעות 

גלוריפינדל לפרודו (כי סאורון יכול לחוש את הטבעת האחת)

 

חולית 

 

 

מלחמת הכוכבים 

לוק (כי דארת' יכול לחוש אותו)

 

נבואה 

שר הטבעות 

גלדריאל חוזה את העתיד וסאם חייב להחליט אם להצטרף למסע. גלדריאל מזהירה שהיא רואה עתיד אפשרי אחד בלבד.

 

חולית 

פול, שאמו בת הארקונן, ידיח את הקיסר (וישחרר את הדררים)

 

מלחמת הכוכבים 

יודה חוזה את העתיד ולוק חייב להחליט אם להצטרף למסע.

יודה מזהיר שהוא רואה עתיד אפשרי אחד בלבד.

לוק, שאמו היא הנסיכה פדמה אמידלה, ידיח את הקיסר

 

נסיכה 

שר הטבעות 

ארוון

 

חולית 

עאליה

 

מלחמת הכוכבים 

לאיה

 

סביבה 

שר הטבעות 

הפלך, כפר מבודד

 

חולית 

אראקיס, כוכב לכת מדברי

 

מלחמת הכוכבים 

טאטואין, כוכב לכת מדברי

 

פיתוי 

שר הטבעות 

סארומן מנסה לשכנע את גנדאלף להצטרף לכוחות הרשע בנימוק שהדבר יביא שלום לארץ התיכונה

 

חולית 

 

 

מלחמת הכוכבים 

דארת' מנסה לשכנע את לוק להצטרף לכוחות הרשע בנימוק שהדבר יביא סדר לגלקסיה

 

קוסם 

שר הטבעות 

גנדאלף

 

חולית 

האם הנערצה

 

מלחמת הכוכבים 

אובי-ואן קנובי

 

קרב מעבר לתהום 

שר הטבעות 

פרודו צופה בגנדאלף ובבאלרוג

 

חולית 

 

 

מלחמת הכוכבים 

לוק צופה באובי-ואן ובדארת'

 

שליט האופל 

שר הטבעות 

סארומן והרוכבים השחורים

 

חולית 

סבו של הגיבור (בן למשפחת אויבו, הארקונן)

 

מלחמת הכוכבים 

הקיסר פלפאטין ועושה דברו, דארת' ואדר (אביו של הגיבור)

 

כוח על טבעי 

שר הטבעות 

הטבעת מעניקה לעונד אותה כוח להיות רואה ולא נראה

 

חולית 

הקול של בנות גשרית מעניק כוחות נפש וגוף

פראנה בינדו, שיטת האימונים של בנות גשרית המעניקה שליטה פנימית מעולה ומיומנות על-טבעית בקרב

 

מלחמת הכוכבים 

ה"כוח" של הג'די מעניק כוחות נפש וגוף

ג'די בינדו, שיטת האימונים של הג'די המעניקה שליטה פנימית מעולה ומיומנות על-טבעית בקרב

 

שניים שהם שונים נאלצים להתגבר על חילוקי דעות ולשתף פעולה לטובת הכלל 

שר הטבעות 

פרודו ואראגורן, לגולאס וגימלי

 

חולית 

פול וסטילגאר

 

מלחמת הכוכבים 

לוק והאן

 

תולעת 

שר הטבעות 

גולום

 

חולית 

לטו ה-2, הקיסר-האל של חולית, הוא יצור דמות תולעת שאורכו כ-1.5 מ', בעל תווי פנים אנושיים, זרועות וידיים, שיושב על בימה

 

מלחמת הכוכבים 

ג'אווה ההוט הוא יצור דמות תולעת שאורכו כ-1.5 מ', בעל תווי פנים אנושיים, זרועות וידיים, שיושב על בימה

 

2. רעיונות כלליים: 

הרעיון 

סקייווקר

 

בהשראת המיתולוגיה הנורדית. סקייווקר הוא אחד מכינוייו של לוקי, אחיו הרשע של תור.

 

הרעיון 

אנאקין

 

בהשראת התנ"ך. "ענקים".

 

הרעיון 

פאדמה

 

בהשראת סאנסקריט. "לוטוס", מתוך מנטרה מקודשת לבודהיסטטים הטיבטים.

 

הרעיון 

נמל מוס אייזלי

 

בהשראת חוקר הטבע לורן אייזלי. ייתכן שלוקאס קרא לנמל על שם חוקר הטבע שהיה פופולארי מאוד כשלוקאס היה צעיר.

 

הרעיון 

מדי האימפריה

 

בהשראת המדים הנאציים. לאורך כל תולדות הלחימה, לפאשיסטים היו תמיד מדים מגניבים.

 

הרעיון 

לידת הבתולין של אנאקין

 

בהשראת הדת והמיתולוגיה. לידות בתולין של ישוע, בודהה, קרישנה, רע, אפיס, זאוס, הורוס, אוזיריס, הרקולס, דיוניסוס, אמנקמפ, באלדר ויאסון (יוונית, "ישועה").

 

הרעיון 

הרעיון של אימפריה גלקטית בסגנון רומי הנשלטת מכוכב לכת שכולו עיר אחת

 

בהשראת סידרת המוסד של אסימוב. טראנטור (המוסד), קורוסאנט (מלחמת הכוכבים).

 

הרעיון 

"ג'די"

 

בהשראת הטלוויזיה היפנית . "ג'ידאי-גקי", אופרת סבון על סמוראים שלוקאס צפה בה בעת ביקור ביפן, שימשה לו השראה.

 

הרעיון 

ההסתערות על "כוכב המוות"

 

בהשראת הסרט "פורצי הסכרים".

 

הרעיון 

החופה הקדמית וצריחי המקלעים של "המילניום פאלקון", החופה הקדמית של מפציצי ה-TIE

 

בהשראת מפציץ ב-15. אפילו קול המנוע של ה"מילניום פאלקון" נדגם חלקית מהמטוס החדשני הזה מתקופת מלח"ע ה-2.

 

הרעיון 

צורת הכנף הבלתי רגילה של המעבורות הקיסריות

 

בהשראתVought F4U קורסייר. מטוס ששימש את צבא ארה"ב במלחה"ע ה-2.

 

הרעיון 

ניוט גונריי ולוט דוד

 

בהשראת פוליטיקאים אמיתיים שלוקאס לא העריך. חיבורי השמות של ניוט גינגריץ' ורונלד ריגן, טרנט לוט (סנאטור ממיסיסיפי) וכריסטופר דוד (סנאטור מקונטיקט).

 

הרעיון 

הסצינה בחדר הכתר

 

בהשראת "ניצחון הרצון". סצינה שאולה מסרט תעמולה נאצי ידוע לשימצה משנת 1934, "ניצחון הרצון", בעיקר הסצינה שבה היטלר ושניים מהגנרלים שולו צועדים לפני הצבא העומד דום.

 

האם צדקו המבקרים בטענותיהם? היו אתם השופטים. את תגובתו של ג' ר' ר' טולקיין לא ניתן היה להשיג, למרבה הצער.

אגב, הספר המקורי ששימש בסיס לכל הסאגה אמנם נושא את שמו של ג'ורג' לוקאס, אבל בעצם הוא נעזר בסופר אלן דין פוסטר ששימש לו כסופר-צללים...

 

2. מיתולוגיה והיסטוריה

 

א. "המיתוס שלפני המיתוס" - "לפני שנים רבות בגלקסיה רחוקה רחוקה..."

 

במגילת "לפני שנים רבות בגלקסיה רחוקה רחוקה..." שפותחת את הטרילוגיה הראשונה (שהעבודה עליה החלה בשנות ה-90' והסתיימה רק בשנת 2005) אנו למדים שהרפובליקה הגלקטית מאבדת את יציבותה מרוב סכסוכי סחר ומסים. קונפדרציית המערכות העצמאיות (כולל פדרציית הסחר רבת העוצמה (=תאגיד בין-גלאקטי מושחת) פותחת במסע כושל של פלישה וכיבוש נגד נאבו. הפוליטיקאים (כרגיל) מתברברים במקום לפעול, אבל הקנצלר העליון שולח שני אבירי ג'די, אובי-ואן קנובי (עדיין חניך צעיר) ומורו ורבו קווי-גון ג'ין, לתווך בסכסוך. מסתבר שפדרציית הסחר כרתה ברית עם לורד סידיוס, נציג כוחות האופל, בתקווה לאלץ את המלכה אמידאלה להיכנע. כאשר הפלישה מתחילה, נאלצים אובי-ואן קנובי וקווי-גון ג'ין להימלט (ולפגוש בדרך את ג'אר ג'אר בינקס). הם מצליחים לחלץ את המלכה אמידאלה ופמלייתה, ומביאים אותה לטאטואין...

במגילת "לפני שנים רבות בגלקסיה רחוקה רחוקה..." שפותחת את הטרילוגיה השנייה, אנו למדים שבאימפריה שולט ביד ברזל הקיסר המושחת פלפאטין, שליט אופל קלאסי, הנעזר באבירי הסית' ובראשם דארת' מול ודארת' ואדר. מולו ניצבים אבירי הג'די בהנהגת יודה, אובי ואן קנובי ולוק סקייווקר, השייכים לכוחות האור והטוב. הסיפור מתחיל במרדף של כוחות האימפריה אחרי המורדים שגנבו את תכניות "כוכב המוות", אבל בפתיחה אנו פוגשים דווקא את צמד הרובוטים הכי חביבים במד"ב, ארטודיטו וסיטריפיו, את הנסיכה לאיה, הטוענת שהיא נמצאת בשליחות דיפלומטית, ואת דארת' ואדר. את לוק עצמו אנו פוגשים בפעם הראשונה רק בדקה ה-16 בערך של הסרט הראשון...

אגב, ה"מגילה", ששונתה בגירסה המשופצת של הסרט הראשון כך שתהווה הקדמה גם לטרילוגיה הראשונה (ראה "תקווה חדשה"), היא העדות הטובה ביותר לכך שהסרט הראשון נועד להיות מיתוס שמתחיל ב"היה היה פעם" ומסתיים ב"והם חיו באושר ובעושר עד אחרית ימיהם". אמנם מה שיצא בסופו של דבר הוא מערבון בחלל, אבל זה בסדר, כי גם המערבון הוא סוג של מיתוס, והמאבק בין כוחות האור לכוחות האופל מתנהל תוך ציות קפדני לחוקיו גם כשנכנסים למערכת אלמנטים של חברה פיאודלית מימי הביניים (שחוקיה, אגב, אינם שונים בהרבה מחוקי המערבונים) - מלכים אכזריים, אבירים נודדים, עלמות במצוקה וכו'.

וחוקי המערבון היו מאז ומתמיד בעצם פשוטים מאוד - ה"טוב" מגיע לעיר, נתקל ב"רע", חוטף ממנו מכות, נלחם בו, מנצח אותו, זוכה בנערה ורוכב (או במקרה שלנו, טס בחללית) אל השקיעה - עם הנערה או בלעדיה...

את תרחישי המערבונים ניתן לחלק בקיצור נמרץ לשלושה סוגים:

"הטוב, הרע והנערה" (לא, לא השלישייה הזכורה לטוב של הדודאים וג'וזי כץ); שניים נלחמים על אישה (או על מטרה אחרת), ואישה ניצבת ביניהם;

"הטוב, הרע והמכוער"; שניים נלחמים ושלישי נדרש לבחור צד;

"הטוב, הרע והלא נורא"; שניים (או יותר) יוצאים יחד להשיג מטרה משותפת.

כל אחד יכול להיזכר במערבון החביב עליו ולהבין בדיוק במה מדובר.

זו גם הסיבה לכך שהעברה של סיפור מז'אנר המערבון לז'אנר הפנטסיה או המד"ב איננה אירוע יוצא דופן; גם הסרט "אאוטלנד" לא היה אלא "בצהרי יום" בחלל, ועולם המיתולוגיה היפנית סיפק לנו אחד מטובי המערבונים בכל הזמנים - "שבעת המופלאים"...

במערבונים של שנות ה-40' עד ה-70' היה קל להבדיל בין הטובים לבין הרעים, פשוט מפני שהראשונים חבשו כובעים לבנים, עד שחלה תפנית בקולנוע ודמויות ה"רעים" נעשו מגוונות יותר ולפעמים אפילו מעניינות הרבה יותר מדמויות ה"טובים", ולא משנה כלל אם ה"רעים" לובשים דמות של מפלצת שהגיבור צריך להביס כדי להשיג יעד כלשהו (נערה, ישועה, התבגרות, "יציאה מעבדות לחירות", כיבוש מחדש של ממלכה שנגזלה וכו'), או מסתתרות מאחורי מסיכות וגלימות שחורות (שבאות כנראה במקום הכובעים השחורים). שימו לב שאפילו דארת' ואדר לא היה רע מוחלט וחד ממדי כפי שנראה ממבט ראשון; ולוק סקייווקר נאלץ לא אחת להיאבק בפיתויי הצד האפל, ואם נבדוק היטב (כפי שנראה מיד...) נגלה שדרכו של אנאקין סקייווקר אל הצד האפל (ובחזרה) זהה כמעט לחלוטין לדרכו של לוק סקייווקר אל הכוח.

 

3. חברה

 

ביקום של מלחמת הכוכבים יש מגוון של עמים וחברות. ביניהם ראויים לציון:

הווקי

(בני מינו של צ'ובאקה – נדמה לי שלא ראינו אחרים כמוהו)

האיווק

יצורים פרוותיים חמודים, ילידי הירח של אנדור, המפליאים לתמרן על אופנועים מעופפים

הגוגנגנים

ילידי כוכב הלכת נאבו, בני מינו של ג'אר ג'אר בינקס. רובם שלווים ושוחרי שלום עד שמנסים לכבוש את בתיהם.

 

א. הצוותים כמיקרוקוסמוס של החברה

 

 

 

ב. מעמד האישה

 

בסידרה יש שלוש דמויות נשיות עיקריות השייכות לשלושה דורות – הנסיכה לאיה, אמה פדמה אמידלה, ואמו של אנאקין. שתי הראשונות הן לכאורה נשים חזקות ודעתניות - לאיה היא לוחמת מצטיינת, פדמה היא פוליטיקאית, מלכה וסנאטורית – ואילו לאמו של אנאקין אין זכות קיום עצמאית אלא כ"אמו של".

 

ג. היחס לחריג החברתי

 

 

 

ד. הומוסקסואליות ולסביות

 

לא קיים (הנושא כלל אינו עולה)

 

ה. יחסים בין-גזעיים

 

 

 

4. צורות המשטר

 

 

 

א. רפובליקות/דמוקרטיות/פדרציות לסוגיהן

 

 

 

ב. משטרים דיקטטוריים

 

אימפריות (בין) גלאקטיות לסוגיהן, בראשות קיסרים (רשעים) או לא

 

ג. אוטופיות/דיסטופיות

 

 

 

ד. צורות אחרות לסוגיהן

 

 

 

5. פוליטיקה ויחסים בינלאומיים

 

 

 

א. סקירה כללית

 

 

 

ב. אמנות והסכמים

 

 

 

6. חוק וסדר בחלל ובזמן

 

 

 

א. דרכים קדומות ליישוב סכסוכים משפטיים ולהגעה לפסק דין

 

 

 

ב. על מערכת המשפט בת זמננו

 

 

 

ג. דוגמאות לדילמות משפטיות בימינו

 

 

 

שמירה על הפרטיות

 

 

 

גנטיקה/שיבוט

 

 

 

חופש המידע

 

 

 

ד. על מערכת המשפט העתידנית

 

 

 

הצו העליון

 

 

 

מסע בזמן ובניית מכונות זמן

 

לאורך כל הסאגה אין כל אזכור למסע בזמן או ליחסיות של הטיסה במהירות על-אורית – מסע בחלל הוא מסע בחלל ולא מסע בזמן.

 

פיקוח על הילודה

 

 

 

הנדסה גנטית

 

בובה פאט היה שיבוט של ג'נגו פאט, צייד ראשים שגידל את בובה כבנו.

 

השימוש ביכולת טלפאתית/ טלקינטית

 

 

 

משפט פלילי

 

 

 

נאנוטכנולוגיה

 

 

 

קריוניקה

 

הטכנולוגיה קיימת ומצויה בשימוש – ראה הקפאתו של האן סולו (בסוף הסרט בשני)

 

הגדרת חיים תבוניים וזכויותיהם

 

 

 

חוקי הרובוטיקה

 

C3PO ו-R2D2, גיבורי "מלחמת הכוכבים" מכונים שניהם אנדרואידים, למרות שהם שונים מאוד זה מזה. את רובוט הטקס C3PO בנה כזכור אנאקין הילד כדי שיעזור לאמו בעבודות הבית – עובדה שנזכרת רק בתחילת הסרט הראשון של הטרילוגיה השנייה אבל משום מה לא השפיעה כלל על מערכת יחסיו עם אנאקין המבוגר.

 

דארת' ואדר, גיבור "מלחמת הכוכבים" נולד למעשה כאדם, אך הפך למכונה באמצעים טכנולוגיים. ההגדרה הנכונה יותר ליצורים מסוגו היא קיבורג (או אולי מדובר בעצם באדם ביוני?) - הקול קול ג'יימס ארל ג'ונס והגוף גוף דייוויד פראוז.

 

דיני תאגידים

 

תחום העיסוק העיקרי של פדרציית הסחר הוא סחר ותחבורה בין כוכבית.

פדרציית הסחר החזיקה במונופול על הסחר הבין-כוכבי ובהשפעה רבה ברפובליקה הבין-גלאקטית, ואפילו זכתה במועצה לייצוג ולמעמד כמעט שווים לאלה של עולם-חבר. בעיקר הם שמרו בסוד על מפות של נתיבי על-חלל במקום לחלוק אותן, מה שאיפשר להם לגבש את אחיזתם בנתיבי הסחר. רק הג'די ומשרד ראש המועצה הצליחו להשיג מפות באיכות דומה.

 

אינטרנט ושליטה במידע

 

 

 

בחירות, החוק והנוהל

 

אחרי שהשלימה שתי תקופות כהונה של ארבע שנים כל אחת (=רמז לנשיאי ארה"ב?), הוחלפה המלכה אמידאלה ע"י המלכה ג'מיליה. ג'מיליה ביקשה מאמידאלה להמשיך לשרת כסנאטורית מטעם נאבו. אמידאלה לא יכלה לסרב למלכתה וחזרה לפוליטיקה אחרי הפוגה קצרה.גם ג'אר ג'אר בינקס, הנציג הגונגני הראשון מטעם נאבו, מתמנה לסנאטור חלופי, ואילו פלפאטין, בן נאבו בעצמו, ממשיך לשמש כצ'נסלור עליון של הרפובליקה, בתמיכת נאבו המתאוששת מן הכיבוש. פדמה אמידאלה הצביעה שוב ושוב נגד חוק הקמת הצבא, שהיה מאפשר לסנאט לגייס כוח צבאי קבוע לשירות לפי שיקול דעתו של הצ'נסלור העליון, אבל לבסוף היא מובסת והחוק מתקבל בהצבעתו של לא אחר מאשר הנציג ג'אר ג'אר בינקס.

ואז פרצה מלחמת המשובטים...

 

7. טכנולוגיה

 

**סיפי-אור, מסע בחלל במהירות על-אורית

 

**דמויות וירטואליות: יודה, ג'אר ג'אר בינקס

 

סיכום

 

אופרת חלל+לוקאס

Space opera is a genre of science fiction that emphasizes romantic adventure, interstellar travel, and space battles where the main storyline is centered around interstellar conflict and character drama.

על הסרט כנקודת תפנית בתולדות הקולנוע

על מגילת הפתיחה שזכתה לחיקויים אין ספור

על חידוד ההבחנה בין טוב לרע

על חגיגות ה-30...

על דרכם של לוק ואנאקין אל הגבורה ראה כאן.

על דרכו של אינדיאנה ג'ונס אל הגבורה ראה כאן