A Tibetan monk is chosen to be the guardian of a powerful scroll (and in return is required to give up his name). In 1943, he and a young boy were the only survivors of a massacre in their monastery by a group of Nazis (by the way, what exactly were Nazis doing in Tibet in the middle of the British Empire during World War II?), determined to get their hands on the scroll. Sixty years later, not having ages aged a single day, the monk decides that the time has come to look for a successor. The requirements are not too excessive - the chosen candidate only needs to fulfill three prophecies:
Defeat an army of enemies while a flock of cranes circled above
Battle for love in the Palace of Jade
Free brothers you never knew with the family you never had.
In 2003, with the Nazis still after him, the monk arrives in San Francisco, where he encounters a young thief, "the most undisciplined youth he has ever met." The young man is a foundling who was adopted by an old Japanese Movie projectionist (see The Last Action Heroe, see in contrast Cinema Paradiso) in a cinema that specializes in screening Chinese martial arts films, he grew up in the cinema and learned martial arts from the movies he saw. The monk who gave up his name adopts the young man who chose a name (two equally significant actions) and begins to put him through the training he himself went through. The young man resists at first but he soon proves himself to be a worthy successor. He even falls in love with a Russian mafia princess (with a pure Chinese name…) who, lo and behold, also fulfills the three prophecies. The two may have to give up their names, but who needs a name when you have an eternal life of love?
A very likable movie, I went in without expecting too much and came out pleasantly surprised. Too bad Chow Yun Fat is Chinese. Hollywood is just missing out on a great actor and action star.
|
נמאס לי כבר לקטר על תרגומים דביליים של שמות סרטים, אבל הוא לא חסין אש, הוא חסין כדורים...
ולעניין, נזיר טיבטי נבחר להיות שומר של מגילה רבת עוצמה (ובתמורה נדרש לוותר על שמו). ב-1943 הוא ונער צעיר היו הניצולים היחידים מטבח שערכה קבוצת נאצים (אגב, מה בדיוק עושים נאצים בטיבט שבאמצע האימפריה הבריטית במלחה"ע ה-2?), ששואפים לשים יד על המגילה, במנזר שלהם. אחרי שישים שנה שבהן לא הזדקן אפילו ביום, מחליט הנזיר שהגיע השעה לחפש יורש. הדרישות לא מוגזמות - המועמד הנבחר צריך בסך הכול להגשים שלוש נבואות:
1. להביס צבא אויבים כשעגורים מרחפים מעל
2. להילחם למען האהבה בארמון הירקן
3. להציל אחים לא ידועים בעזרת משפחה שלא הייתה
בשנת 2003, כשהנאצים עדיין בעקבותיו, מגיע הנזיר לסאן פרנציסקו, שם הוא נתקל בגנב צעיר, "הנער הבלתי ממושמע ביותר שפגש מימיו". הצעיר הוא אסופי שאומץ ע"י מקרין סרטים יפני זקן (ראה אחרון גיבורי הפעולה, ראה להבדיל סינמה פרדיסו) בקולנוע שמתמחה דווקא בהקרנת סרטי אומנויות לחימה סיניים, הוא גדל בקולנוע ולמד אומנויות לחימה מהסרטים שראה. הנזיר שוויתר על שם מאמץ את הצעיר שבחר בשם (שתי פעולות משמעותיות באותה מידה) ומתחיל להעביר אותו את מסלול ההכשרה שהוא-עצמו עבר. הצעיר מתנגד בתחילה אך עד מהרה הוא מוכיח את עצמו כיורש ראוי. הוא אף מספיק להתאהב בנסיכת מאפיה רוסית (בעל שם סיני למהדרין) שגם היא, הפלא ופלא, מגשימה את שלוש הנבואות. השניים יצטרכו אולי לוותר על שמותיהם, אבל מי צריך שם כשיש חיי נצח של אהבה?
סרט חביב מאוד, נכנסתי בלי ציפיות מוגזמות ויצאתי מופתעת לטובה. חבל שצ'או יון פאט הוא סיני. הוליווד פשוט מפסידה שחקן וכוכב אקשן מעולה.
|