איך חששות אקולוגיים הולידו סאגת מד"ב: פרנק הרברט והיקום של חולית
א. "המיתוס שלפני המיתוס" - הג'יהאד הבטלריאני
א. הצוותים כמיקרוקוסמוס של החברה
א. רפובליקות/דמוקרטיות/פדרציות לסוגיהן
א. דרכים קדומות ליישוב סכסוכים משפטיים ולהגעה לפסק דין
ג. דוגמאות לדילמות משפטיות בימינו
השימוש ביכולת טלפאתית/ טלקינטית
שתי השפעות עיקריות הולידו את היקום של "חולית". הראשונה הייתה חששותיו העמוקים של הרברט עצמו מפני מה שראה כ"דחפים משיחיים בחברה האנושית", כלומר הרעב המובנה למנהיג חזק וכריזמטי שבידיו נוכל להפקיד את האחריות שלנו לקבלת החלטות קשות. הרברט ראה שגם הטובים במנהיגים הם אנושיים, ולבני אדם יש פגמים, והעלאת אדם כלשהו למעמד של כוח אלוהי נוטה להגדיל פגמים אנושיים אלה לממדים מסוכנים. וגם אם המנהיג המקורי יעמוד בפני הפיתוי לנצל את הכוח לרעה, הביורוקרטיה שתתפתח סביבו תאריך ימים אחריו, ועם הזמן יהיה לביורוקרטיה זו תמריץ גדול יותר ויותר להעמיד את צרכיה מעל צרכי העם.
השנייה הייתה מאמר ושמו "They Stopped the Moving Sands" , על ניסויים אקולוגיים של משרד החקלאות בפלורנס, אורגון. משרד החקלאות גילה שניתן למנוע את גלישת דיונות החול אל הכבישים הראשיים פשוט ע"י שתילת מחסומי עשב. הרברט חכר מטוס צסנה חד מנועי וטס בעקבות הניסוי כדי לרשום רשימות ולצלם תמונות. למראה הדיונות המתגלגלות למטה אחז ברברט פרץ רגשות. הוא הבין ש… "דיונת חול היא היא סוג של נוזל, אלא שלוקח לה זמן רב יותר לנוע. היא יוצרת גלים שכאשר רואים אותם מהאוויר, הם דומים לגלים בים" (תרגום שלי).
המאמר מעולם לא פורסם, אבל הזרע שיתפתח ויהפוך ל"חולית" נטמן.
מבחינה אקולוגית, הזיקה בין ה"סם", המרקוח, לבין הנפט, אולי בלתי מכוונת, אבל בלתי נמנעת, אם כי הרברט מדגיש יותר את השפעת המים (או ליתר דיוק המחסור בהם) על החברה.
הכפר הגלובלי חי בחסותה של מעצמת-על אחת (בימינו זה בולט עוד יותר מאשר בתקופה בה נכתב הספר);
עוצמה רבה מאוד מרוכזת בידי מעטים מאוד (ראה שליטת ה"גילדה" בתחבורה הבין-כוכבית);
אגב, לדעתי הרברט לא מצליח להסביר למה ואיך הסכים השלטון המרכזי (הקיסרות) להוציא מידיו את השליטה במשאב חיוני כל כך, שהרי לא מדובר ב"הפרטה" כמקובל בימינו. האם הוא ניסה לרמוז לנו משהו?
"הנסיכה אירולן כותבת:
כל חוקר ראוי לשמו מבין בוודאי כי אין להיסטוריה התחלה. יחל הסיפור באשר יחל, תמיד יש גיבורים קודמים וטרגדיות קודמות.
קודם שניתן להבין את מואד'דיב או את הג'יהאד הנוכחי שאירע בעקבות הדחתו של אבי, הקיסר שאדאם הרביעי, יש להבין כנגד מה אנחנו לוחמים. אשר על כן, הביטו נא אל עברנו, למרחק העולה על עשרת אלפים שנה, עשרת אלפים שנה לפני הולדתו של פול אטריידס.
בדברים הללו ימצא את יסודותיה של הקיסרות: כיצד עלה הקיסר מאפרו של קרב קורין ואיחד את שרידיה המוכים של האנושות. אנחנו נעמיק אל המסמכים הקדומים ביותר, למיתוסים הקיומיים של חולית, לימי המרד הגדול, המוכר יותר בכינויו הג'יהאד הבטלריאני.
המלחמה הנוראה ההיא כנגד מכונות החשיבה הייתה ראשיתו של היקום המסחרי-פוליטי. וכעת הקשיבו, בעת שאגולל את סיפורם של בני-האדם החופשיים שהתקוממו כנגד שליטתם של הרובוטים, המחשבים והמכקים. עיינו נא בבסיסו של אותו מעשה בגידה עצום שהפך את בית אטריידס ובית הארקונן לאויבים בנפש, ונוצר סכסוך דמים הנמשך עד עצם היום הזה. יתבררו לכם השורשים מהם התפתחו המסדר של בנות גשרית, גילדת החלל על נווטיה, וכן המדרשה של אמני הסיף ששכנה בגינאז, המדרשה הרפואית של הסוק ובית-הספר של המנטאטים. תתוודעו לחייהם של הנודדים הזנסונים המושפלים והנדכאים שברחו אל עולם המדבר של אראקיס, שם הם נעשו לחיילינו הכבירים ביותר, הדררים.
האירועים הללו הובילו להולדתו ולחייו של מואד'דיב."
ראה: "חולית - הג'יהאד הבטלריאני" מאת בריאן הרברט וקווין אנדרסון, בתרגומו של ליאור בן דב. את הפרק הראשון בעברית ניתן לקרוא כאן.
ב"מילון האימפריום", אוצר המילים של "חולית", נתן פרנק הרברט את ההגדרה הבאה:
ג'יהאד, בטלריאני (ראה גם "המרד הגדול") – מסע הצלב נגד המחשבים, המכונות החושבות, והרובוטים בעלי התודעה, התחיל בשנת 201 לפני הג'יהאד והסתיים בשנת 108 לפני הג'יהאד. מצוותו העיקרית מנוסחת בתנ"ך הקתולי של אוראנג' בלשון "לא תעשה לך מכונה בצלם מוח אדם".
הרברט התייחס לג'יהאד פעמים רבות ביצירותיו המאוחרות בסידרת חולית, אך לא מסר פרטים רבים על האופן שבו דימיין את הסכסוך בפועל. עם זאת, הוא הדגים את השלכותיו העמוקות וארוכות הטווח הרבות על ההתפתחות החברתית, הפוליטית והטכנולוגית של האנושות ברחבי הגלקסיה. היקום הידוע טוהר מכל צורה של מכונות חושבות, והתוצאה הייתה לא רק איסור על יצירה מחדש של מתקנים דומים (אשר נשאר בתוקף בכל התקופות המתוארות בששת הרומנים המקוריים של חולית), אלא גם מהפך טכנולוגי גדול לאנושות.
מבין הדמויות העיקריות הקשורות לג'יהאד אזכיר בקצרה רק שלוש:
הרובוט ארסמוס, פילוסוף ורוצח סדרתי, שרצח את בנה הצעיר של סרינה באטלר;
סרינה באטלר הצעירה, שהעזה להרים יד על רובוט, מעשה מדהים שעורר את התקוממות עבדיו האנושיים של אראסמוס (בהנהגת איבליס ג'ינגו) נגד נגד שלטון המכונות;
והמלומד טיו הולצמן, ממציא וחלוץ טכנולוגיה.
הג'יהאד הבאטלריאני הוביל גם לעלייה של אימפריה גלקטית פיאודאלית חדשה, שהתקיימה במשך 10,000 שנה, עד עלייתו של הקיסר-האל לטו אטריידס ה-2 לשלטון בשנת 10,217 לג'יהאד. אימפריה זו, או "אימפריום", כללה את בנות גשרית, גילדת החלל, והבתים הגדולים, כגון בית קורינו, בית אטריידס ובית הארקונן. עם זאת, כעבור מאות שנים, גם חברות שוליים כגון האיקסיאנים ובני טליילאקס החלו להתמקד בפיתוח טכנולוגיה שאמנם לא הפרה בפועל את מצוות הג'יהאד, אך לפחות הייתה קרובה לכך ביותר. דגש זה על טכנולוגיה הוליד את הכוחות הטכנולוגיים של האיקסיאנים ובני טליילאקס; הראשונים היו ידועים בטכנולוגיה המכנית החדשנית שלהם, ואילו האחרונים זכו לתהילה בשל הדגש שלהם על טכנולוגיה ביולוגית.
שתי חברות עיקריות - חברת הקיסרות לעומת חברת הדררים; סכסוכים ותככים בין שלושה בתים עיקריים – אטריידס, קורינו וארקונן.
ב"חולית" יש כמה דמויות נשיות בולטות והן באות מכל המעמדות החברתיים - החל ממסדר בנות גשרית, שחברותיו, מהזוטרה ועד הבכירה, בוחשות במתרחש מאחורי הקלעים, זוממות מזימות ומזווגות זיווגים, הכול כחלק מתכניתן להביא להולדתו של "קפיצת הדרך".
בקיסרות יש לנו נשים כמו ג'סיקה והגבירה פנרינג שלכאורה הן בנות המעמד העליון, אבל הן משלמות על כך מחיר יקר; על מנת למלא את התפקיד שהוטל עליהן בתכנית הגדולה, הן אולצו להינשא לגברים בניגוד לרצונן ולא יכלו להינשא לגברים שהתאהבו בהם, וגם לא יכלו להביא לעולם ילדים כרצונן. אפילו הנסיכה אירולן, בת הקיסר, איננה נישאת לגבר כרצונה אלא כחלק מהסכם השלום בין הקיסר לבין הדררים (אם כי לא זכור לי שהביעה התנגדות היסטרית לנישואין לפול).
אצל הדררים, לעומת זאת, אנו מוצאים את צ'אני, בת מנהיג ואשת מנהיג, אבל לעולם לא מנהיגה בזכות עצמה, על אף היותה פילגשו ואם ילדיו של פול. כן אנו מוצאים את הארה, לוחמת ואשת לוחם, שנאלצת להצטרף למשק ביתו של פול עם ילדיה אחרי שפול הורג את בעלה בקרב טקסי בהתאם למנהגי הדררים.
וישנה עאליה, השיקוץ, החריג, הבלתי צפוי, שאין לה מעמד מוגדר בחברה.
כל הדוגמאות, אגב, לקוחות במידה זו או אחרת ממודלים פיאודליים ידועים ומוכרים. בסך הכול לא תמונה ורודה במיוחד של מצב האישה ומעמדה ביקום של "חולית"...
עאליה
פול וצ'אני? עאליה ודאנקן איידהו?
הדררים
אימפריות (בין) גלאקטיות לסוגיהן, בראשות קיסרים (רשעים) או לא
אחד האיסורים שהוליד הג'יהאד היה איסור על הפרייה מלאכותית, כשפי שמוסדר ב"משיח חולית" כשפול אטריידס נושא ונותן עם האם הנערצה של בנות גשרית, גאיוס הלן מוהיאם:
"תהיו רשאיות לקבל את זרעי, אך לא את גופי," אמר פול. "אירולן תגורש ותופרה בהפרייה מלאכותית…"
"אתה מעז!" התלקחה האם הנערצה והתקשחה.
"לא נדון בדברים שהמסדר שלך אוסר עליהם, "אמר פול, "לא אקשיב לכל דיבור על חטאים, תועבות או אמונות ששרדו מג'יהאדים בעבר. תוכלו לקבל את זרעי לתוכניותיכן, אבל ילד של אירולן לעולם לא יישב על כיסאי."
"כסאך," לעגה.
"כסאי."
"אם כן, מי תלד את יורש הקיסרות?"
"צ'אני".
"היא עקרה."
"היא הרה."
עצירת נשימה בלתי רצונית חשפה את הזעזוע שחשה. "אתה משקר!" היא התיזה.
פול הרים יד מרסנת כשסטילגאר נעה קדימה.
"זה יומיים ידוע לנו שהוא נושאת את ילדי."
"אבל אירולן…"
"רק באמצעים מלאכותיים, זו הצעתי."
האם הנערצה עצמה את עיניה כדי להסתיר את פניו. לאבדון! להשליך את הקוביות הגנטיות בדרך זו… תועבה יקדה בחזה. תורות בנות גשרית, לקחי הג'יהאד הבטלריאני – הכול אסר על מעשה כזה. אין לבזות את השאיפות הנעלות ביותר של האנושות. אין מכונה שיכולה לתפקד כדרך המוח האנושי. אין מילה או מעשה שמהם משתמע כי ניתן להוליד בני אדם ברמה של בעלי חיים...
"ההחלטה בידייך," אמר פול. היא טלטלה את ראשה. הגנים, הגנים היקרים של אטררידס – רק אלה היו חשובים. הצורך היה עמוק יותר מהאיסור. בעיני המסדר, בהזדווגות היו מעורבים יותר מאשר זרע וביצית. המטרה הייתה ללכוד את הנפש.
(משיח חולית, עם עובד, 2001, עמ' 154-155, תרגום: דורית לנדס, עם עריכות שלי).
כאשר יצרו בני-אדם מחשב בעל יכולת לאסוף מידע וללמוד ממנו, הם חתמו על גזר דין מוות לאנושות כולה.
האחות בקה התכליתית
(מתוך "חולית, הג'יהאד הבטלריאני", מאת בריאן הרברט וקווין אנדרסון, תרגום: ליאור בן דב, הוצאת עם עובד, 2003)
המצווה העיקרית של התנ"ך הקתולי של אוראנג' היא "לא תעשה לך מכונה בצלם מוח אדם". היא נשארה בתוקף, כמו כל החוקים נגד בינה מלאכותית, שלפיהם העונש על בעלות של מכונת בינה מלאכותית או על פיתוח טכנולוגיה הדומה למוח האנושי היה מוות מיידי.
כתוצאה מכך פותחו ושוכללו המחשבים האנושיים המכונים "מנטאטים", כדי להחליף את הכוחות האנליטיים של המחשבים בלי להפר את מצוות התנ"ך הקתולי של אוראנג'. במשך אלפי השנים, היכולות המנטליות של המנטאטים הושחזו עד לנקודה שבה הפכו לעליונות על אלה של המכונות החושבות העתיקות.
תחום העיסוק העיקרי של ארגון כורי הסם הוא כריית המרקוח והובלתו.
ארגון כורי הסם הוא גילדה, שמרכז הפעילות שלה נמצא באראקיס. הוא מחזיק במונופול מוחלט על כרית המרקוח ומטרתו היא אחת ויחידה - להרוויח.
אין אינטרנט – יש מנטאטים
טיסה במהירות על אורית; גילדת החלל
מעגל הפקת הסם - לא ברור בדיוק איך זה נעשה מבחינה טכנולוגית, חוץ מהעובדה שזה קשור לתולעי החול.
חוץ מהספרים העוסקים בחייו ובתקופתו של פול –
Dune
Dune Messiah
Children of Dune
קיימים עוד ספרים העוסקים בתולדות בית אטריידס ויורשיו של פול:
God Emperor of Dune
Heretics of Dune
Chapterhouse: Dune
קיימת טרילוגיית "מבוא לחולית" שכתבו בריאן הרברט (בנו של) וקווין ג'יי אנדרסון, אשר השתמשו ברשימות של הרברט שנמצאו אחרי מותו, והיא כוללת את:
Dune: House Atreides
Dune: House Harkonnen
Dune: House Corrino
השניים ניסו להרחיב את הרקע שקדם לסאגת חולית ולערוך לנו היכרות קרובה יותר עם הגיבורים העיקריים - בית קורינו, בית אטריידס ובית הארקונן. הדעה הרווחת היא שאף אחד מהם לא הצליח להגיע לקרסולי המקור, על אף שהם מוסיפים מידע רב ומועיל על היקום של חולית.
וקיימת טרילוגיית "אגדות חולית" העוסקת בג'יהאד הבטלריאני (כנ"ל), הכוללת את:
Dune: The Butlerian Jihad
Dune: The Machine Crusade
Dune: The Battle of Corrin
סדרת חולית המלאה:
סיפורים קצרים |
רומנים |
"Dune: Hunting Harkonnens" |
|
|
חולית: הג'יהאד הבטלריאני |
"Dune: Whipping Mek" |
|
|
חולית: אדם נגד מכונה |
"Dune: The Faces of a Martyr" |
|
|
חולית: קרב קורין |
|
חולית: בית אטריידס |
|
חולית: בית הארקונן |
|
חולית: בית קורינו |
|
|
|
|
"Dune: A Whisper of Caladan Seas" |
חולית |
|
פול של חולית (ג'סיקה של חולית, אירולן של חולית) |
|
|
"The Road to Dune" |
|
|
משיח חולית |
|
|
|
|
|
ילדי חולית |
|
|
|
הקיסר האל של חולית |
|
כופרי חולית |
"Dune: Sea Child" |
בית הלשכה חולית |
|
ציידי חולית |
"Dune: Treasure in the Sand" |
|
|
עקלתוני חולית |
מקור: האנציקלופדיה של ויקיפדיה
על דרכו של פול אטריידס אל הגבורה ראה כאן.