היקומים של סטארגייט

מבוא

1. הרקע

2. מיתולוגיה והיסטוריה

    א. "המיתוס שלפני המיתוס" - ברית ארבעת הגזעים הגדולים

3. חברה

א. הצוותים כמיקרוקוסמוס של החברה

ב. מעמד האישה

ג. היחס לחריג החברתי

ד. הומוסקסואליות ולסביות

ה. יחסים בין-גזעיים

4. צורות המשטר

א. רפובליקות/דמוקרטיות/פדרציות לסוגיהן

ב. משטרים דיקטטוריים

ג. אוטופיות/דיסטופיות

ד. צורות אחרות לסוגיהן

5. פוליטיקה ויחסים בינלאומיים

א. סקירה כללית

ב. אמנות והסכמים

6. חוק וסדר בחלל ובזמן

א. דרכים קדומות ליישוב סכסוכים משפטיים ולהגעה לפסק דין

ב. על מערכת המשפט בת זמננו

ג. דוגמאות לדילמות משפטיות בימינו

שמירה על הפרטיות

גנטיקה/שיבוט

חופש המידע

        ד. על מערכת המשפט העתידנית

הצו העליון

מסע בזמן ובניית מכונות זמן

פיקוח על הילודה

הנדסה גנטית

השימוש ביכולת טלפאתית/ טלקינטית

משפט פלילי

נאנוטכנולוגיה

קריוניקה

הגדרת חיים תבוניים וזכויותיהם

חוקי הרובוטיקה

דיני תאגידים

אינטרנט ושליטה במידע

בחירות, החוק והנוהל

7. טכנולוגיה

סיכום

 

היקומים של סטארגייט

 

מבוא

 

סטארגייט (להלן: "שער") הוא מתקן בידיוני המאפשר נסיעה מעשית ומהירה בין שני מקומות מרוחקים. השער הראשון הופיע בסרט מ-1994 "סטארגייט", ולאחר מכן עבר לסטארגייט ס"ג-1 ולסדרות הבת שלה. בהפקות אלה השער מתפקד כמחולל עלילה, כשהוא מאפשר לדמויות הראשיות לבקר בכוכבי לכת זרים ללא צורך בחלליות או בכל טכנולוגיה בידיונית אחרת.

העלילה המרכזית בוחנת את הסברה שליצורים מהחלל החיצון יש השפעה על התרבות האנושית.

 

סרט הקולנוע

 

"שער" הוא מתקן עתיק בצורת טבעת שיוצר חור תולעת המאפשר נסיעה למתקן דומה בגלקסיה אחרת.

השערים הם טבעות מתכת גדולות עם תשעה "שברונים" במרווחים שווים סביב ההיקף. זוגות שערים פועלים ע"י יצירת חור תולעת מלאכותי יציבה ביניהם, המאפשר מעבר בכיוון אחד. הסמלים על הטבעת הפנימית של שער מתאים לקבוצות כוכבים ומשמשים למיפוי הקואורדינטות ליעדים בכוכבי לכת שונים.

ממדיו של שער טיפוסי הם 6.7 מ' (22 רגל) קוטר, 29,000 קילוגרם (64,000 פאונד) משקל, והוא עשוי מהמינרל הכבר הבידיוני נאקוודה. השערים נוצרו לפני מיליוני שנים על ידי גזע חייזרים הידוע בשם הקדמונים; ההיסטוריה המודרנית שלהם מתחילה כאשר האגיפטולוג דניאל ג'קסון מפענח את אופן פעולתם.

 

סטארגייט ס"ג-1

 

סטארגייט ס"ג-1 מתרחשת ברובה בגלקסיית שביל החלב. היא התרחקה בהדרגה מהנחת היסוד של הסרט ופיתחה מבנה-על מיתולוגי ייחודי משלה.

סטארגייט ס"ג-1 הוסיפה על המיתולוגיה המצרית ההיברידית של הסרט ושילבה מיתולוגיות היסטוריות אחרות, ביצרה מבנה-על המיתולוגי המסביר את קיומן של כל המיתולוגיות האחרות בסיפור-העל של "סטארגייט", כגון המיתולוגיה המצרית (בעיקר האלים המצריים אפפ/אפופיס ואנוביס כנבלי גואולד), המיתולוגיה הנורדית (בעיקר האל תור כבעל ברית אסגרד), אגדות המלך ארתור (בעיקר מרלין כבעל ברית קדמון), ומיתולוגיות רבות אחרות כגון היוונית והרומית.

מתקן השער מבדיל את ס"ג-1 מסדרות מדע בידיוני אחרות בכך שהוא מאפשר לאדם בן זמננו לנסוע לכוכבי לכת אחרים באופן מיידי, אם כי החוקר דייב היפל טען כי ס"ג-1 "מציגים סטריאוטיפים [מד"ביים] הן להכרה באבות קדומים והן למיצוב עצמם כיורשים ראויים". בעזרת מתקן השער המרכזי, הנחת היסוד של סטארגייט ס"ג-1משלבת תרבויות עתיקות, חששות פוליטיים וחברתיים של ימינו, חייזרים וטכנולוגיות מתקדמות. מסעות בין-פלנטריים כמעט מיידיים מאפשרים הבדל מהותי במבנה העלילה ועיצוב התפאורה לעומת סדרות אחרות. יש ניתק בין הפוליטיקה הארצית לבין המציאות של ניהול מלחמה בין כוכבית. השער מסייע גם בזירוז הצגת הרקע.

בס"ג-1לא הציגו גזעים חייזרים חדשים לעתים קרובות כמו בכמה סדרות מד"ב אחרות. רוב התרבויות שהגואולד עקרו שומרות על חלק גדול מתרבות הארץ המקורית שלהן.

בסטארגייט ס"ג-1 אין הקבלה ישירה בין תרבות לבין טכנולוגיה כמו בסדרות מד"ב רבות אחרות. גזעים חדשים שנתקלו בהם או כוכבי לכת שביקרו בהם משולבים במיתולוגיה, אם כי קווי העלילה של פרקים בודדים הם לעתים קרובות חדשים, בלתי תלויים ונגישים לקהלים חדשים.

 

סטארגייט אטלנטיס

 

אטלנטיס היא עיר עתיקה מצוידת במנועי הנעת-על בין-גלאקטיים המשמשת לדמויות העיקריות של הסידרה כבסיס פעילות שממנו הם חוקרים כוכבי לכת אחרים באמצעות השער. על פי המיתולוגיה של הסידרה, העיר נבנתה על ידי גזע מתקדם הידוע בשם הקדמונים, במקור כמעוז מרכזי באנטארקטיקה הפרהיסטורית, עד שמשבר בלתי מוסבר - הקשור למגפה אלימה - אילץ אותם להעביר את העיר לכוכב הלכת לאנטיאה בגלקסיית פגסוס. הקדמונים (הידועים כ"אבות" לשוכני פגסוס, וכ"לאנטיאנים" לרפאים) השקיעו את העיר בשנת 8,000 לפנה"ס בערך כדי להימנע מגילוי ע"י הרפאים וחזרו דרך שער לכדור הארץ, שם זיכרונות הניצולים היוו את הבסיס לסיפורים היווניים הקדומים על העיר האבודה אטלנטיס. כשבני האדם מכדור הארץ התיישבו בעיר האגדית של האבות אחרי פרק הפתיחה של סטארגייט אטלנטיס, בני כמה מתרבויות פגסוס האמינו שחברי הצוות הם הקדמונים שחזרו.

 

סטארגייט יוניברס

 

סטארגייט יוניברס נתפסת כ"יישות שלישית, נפרדת לחלוטין" ביקום של סטארגייט. היא מעוגנת היטב במיתולוגיה הידועה של סטארגייט, אולם סטארגייט יוניברס פנתה לכיוון חדש. כמו שתי הסדרות הראשונות בזיכיון, סטארגייט יוניברס מתרחשת בהווה, לא בעתיד הרחוק.

הסידרה מתרחשת על ספינת הקדמונים "דסטיני". ה"דסטיני" הייתה חלק מניסוי של הקדמונים לזרוע את היקום בשערים לפני מיליוני שנים , שירד לטימיון שהלך לאיבוד בגלל התעלות הקדמונים. ספינות נשלחו לפני "דסטיני" זרע היקום עם שערים.ה"דסטיני" עצמה נועדה לצאת בנתיב מתוכנת מראש כדי לחקור את הגלקסיות אלה; ה"דסטיני" נותרה בלתי מאוישת במועד התעלות הקדמונים. כדי להגיע לספינה זו, יש לחייג כתובת המורכבת מתשעה שברונים. יעדו של השברון תשיעי לא היה ידוע בעבר. הסידרה מתחילה כשצוות חיילים ומדענים מכדור הארץ עובר דרך השאר ומוצא את ה"דסטיני" אחרי שבסיסם הותקף; כיוון שאינם יכולים לחזור לכדור הארץ, הם חייבים לדאוג לעצמם על הספינה כאשר היא מובילה אותם אל קצווי היקום. בסידרה החדשה יש יותר פרקים עצמאיים מאשר בקודמותיה.

הסידרה מבוססת יותר על מערכות יחסים ומונעת יותר ע"י קשת וכרוכה באקשן בחלל יותר מאשר ס"ג-1או אטלנטיס. "הישרדות והקרבה" היו שני הנושאים עיקריים שנדונו בשלבי התסריט המוקדמים של הסידרה, והפרק הראשון עוסק במערכת קיום חיים שכשלה. סטארגייט יוניברס "אפלה הרבה יותר" מסדרות סטארגייט הקודמות, למרות שההומור ימשיך להיות חלק מהזיכיון. הסידרה מתמקד בעיקר באנשים על סיפון הספינה במקום בחקר כוכבי לכת, ובמילותיו של בראד רייט, "התקווה היא לחקור את החייזר האמיתי, ולהימנע מפרצוף הגומי דובר האנגלית". למרות ההתמקדות בהישרדות, הסידרה "תתמקד בחיפושים והרפתקאות - ובהרחבה, גם במפגש המזדמן עם החייזר". לא יהיה גזע נבלים חייזרי שליט אחד כמו בס"ג-1 ובאטלנטיס.

 

1. הרקע

 

 

 

סרט הקולנוע

 

ההיסטוריה המודרנית של תכנית השער של כדור הארץ מתחילה כאשר השער נחשף במצרים ב-1928. המתקן מובא סופו של דבר לארצות הברית בשנת 1939 כדי למנוע את נפילתו לידי הנאצים וסופו שהוא מותקן במתקן בהר קריק, קולורדו (הר שייאן בסטארגייט ס"ג-1). בסרט הקולנוע, ד"ר דניאל ג'קסון מפענח את מנגנון הפעולה של השער. צוות נשלח דרכו לכדור ארץ בצד האחר, שם הם נתקלים ברע המרושע, מביסים אותו ומשחררים את עבדיו. מתוך אמונה שיש רק יעד אפשרי אחד דרך השער, לא תוכננו משימות נוספות דרך השער והתכנית נסגרה.

 

סטארגייט ס"ג-1

 

בפרק הבכורה של סטארגייט-ס"ג-1, "ילדי האלים", נחשף קיומו של איום חוצני חמור אחר על כדור הארץ, אפופיס, ושיש למעשה אלפי כוכבי לכת הנגישים דרך השער. כתוצאה מכך, ארצות הברית מקימה את פיקוד השער בתוך הר שייאן וממנה תשעה צוותים (מספר שעולה בעונות מאוחרות יותר) לנסוע דרך השער ולהעריך איומים, לפתוח במשא ומתן עם תרבויות אחרות, ולהשיג טכנולוגיה כדי להגן על כדור הארץ. במשימת ס"ג הראשונה הייתה לעולם הבית של אפופיס, צ'ולאק, אנו עדים לעריקתו של לוחם הג’אפה טיאלק לכדור הארץ. בעונות הראשונות של סטארגייט ס"ג-1, צוותי ס"ג מכדור הארץ מנהלים קרבות נגד אפופיס ואדוני המערכת של הגואולד. בדרך, הם רוכשים בעלי ברית מחוץ לעולם, כולל הטוקרה והאסגרד, תומכים במרד גובר בקרב הג'אפה, ונתקלים באיום חדש ומסוכן מגלקסיה אחרת, המשכפלים המכניים. תכנית השער מתמודדת עם אתגרים מצד הממשל שלה, הסנטור רוברט קינסי השאפתן מבקש לסגור את פיקוד השער ומאוחר יותר לשלוט בו, ופעילות של סיוכנות הביון חסרת המצפון מאיימות לערער את יחסי כדור הארץ עם עולמות חיצוניים..

בעונה 8 של סטארגייט ס"ג-1 אנו עדים לתבוסתם הסופית של אדוני המערכת והמשכפלים, מה שמשנה את פניה הפוליטיות של הגלקסיה. ד"ר דניאל ג'קסון גם מגלה את הכתובת לעיר הקדמונים האבודה אטלנטיס בגלקסיית פגסוס, והמשלחת הבינלאומית לאטלנטיס מוקמת. בגלקסיית פגסוס מגלה כדור הארץ מגלה אויבים נוספים, כולל רפאים מכלי-החיים והאסוראנים הנאניטים. אויב חדש, האוריי, מוצג בעונה 9 של ס"ג-1. קשת הסיפור שלהם מסתיימת ב"סטארגייט: קשת האמת" עם תבוסתה של האוריי האחרונה, היישות שהתעלתה אדריה, ונסיגת צבאותיה.

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

סטארגייט אטלנטיס מתרחשת בגלקסיית פגסוס, גלקסיה ננסית. במציאות, יש בקבוצה המקומית שתי גלקסיות הנקראות פגסוס ננסית: גלקסיית פגסוס ננסית כדורית וגלקסיית פגסוס ננסית לא סדירה. לא נאמר במפורש איזו מהן היא הגלקסיה שביקום של סטארגייט. עם זאת, בדיון הזה בנוגע לגשר השער הבין-גלאקטי החדש מקיי-קרטר, גנרלהאנק לנדרי קובע שהמרחק בין גלקסיות פגסוס ושביל החלב הוא "שלושה מיליון שנות אור", מה שמרמז על כך שהסידרה מתרחשת בגלקסיה פגסוס הננסית הלא סדירה. כמו כן, בכמה פרקים נראתה גלקסית פגסוס מבין שביל החלב ופגסוס, כגלקסיה לא סדירה.

שלא כפי שקרה בשביל החלב, האוכלוסייה האנושית של גלקסיית פגסוס היא תוצר של זריעה קדמונית. בני אטלנטיס הגיעו לגלקסיית פגסוס באמצעות ספינת העיר העתיקה של אטלנטיס. כיוון שלא הייתה רבייה הדדית בין הקדמונים לבין בני האדם, גן הטכנולגיה הקדמונית כמעט אינו קיים בקרב ילידי פגסוס. גזעים אנושיים מעטים מאוד בפגסוס עולים על כדור הארץ בקידמה הטכנולוגית, שלהם, כיוון שהרפאים משמידים כל תרבות כזאת כאיום עתידי אפשרי על עליונותם.

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

2. מיתולוגיה והיסטוריה

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

א. "המיתוס שלפני המיתוס": ברית ארבעת הגזעים הגדולים

 

על אף שרוב כוכבי לכת המיושבים הידועים ביותר ביקום של "סטארגייט" מאוכלסים על ידי בני אדם, בעבר הייתה ברית של ארבעה גזעים גדולים, ברית שנכחדה של ארבעת גזעים מתקדמים אשר נבנתה במשך אלפי שנים לפני עליית הגואולד. בפרק "ייסורי טנטלוס" מגלה ס"ג-1 מקום מפגש של הברית בכוכב הלכת הליופוליס. שם הם מוצאים חדר המראה את השפות הכתובות של ארבעת הגזעים, וכן הולוגרמה של שפה משותפת המבוססת על ייצוגים גרפיים של 146 יסודות כימיים ידועים (להם). בפרק "הגזע החמישי" מהעונה ה-2 מגלה ג'ק אוניל מפי האסגרד שהברית הייתה מורכבת מהקדמונים, האסגרד, הפרוותיים והנוקס. האסגרד אומרים גם שהאנושות עשתה את הצעדים הראשונים לקראת הפיכתה ל"גזע החמישי". בפרק הסיום של "סטארגייט ס"ג-1", "Unending", מכריז תור שבני האדם של הארץ הם "הגזע החמישי".

קדמונים

בעת הצגתם בפרק "יצר אימהי" (ס"ג-1, עונת 3), הקדמונים התעלו מזמן מעבר לצורה גשמית למישור קיום גבוה יותר. בני האדם של כדור הארץ הם "האבולוציה השנייה" של הקדמונים. הקדמונים יישבו את שביל חלב לפני מיליוני שנים ובנו אימפריה גדולה. הם גם השתלטו על גלקסית פגסוס וזרעו שם חיים אנושיים, לפני שגורשו על ידי הרפאים. תרבות הקדמונים בשביל החלב הושמדה לפני אלפי שנים על ידי מגפה, ואלה שלא למדו להתעלות נכחדו.

הקדמונים, או ה"אלטראנים", הם גזע דמוי אדם מתקדם מאוד, פיסית וטכנולוגית, שחי בגלקסיית שביל החלב לפני מיליוני שנים והתפתח בכדור הארץ, עולם הבית שלהם במשך כל השנים. שפתם דומה מאוד ללטינית (היא למעשה ניב לטיני קדום). הם ידועים כ"בוני השערים" - הגזע שבנה את רשת שערי הכוכבים שהתפרסה על פני הגלקסיה כולה (ובגלקסיות נוספות, כפי שנודע בסדרת ההמשך סטארגייט יוניברס). באמצעות רשת השערים התפשטו הקדמונים בשביל החלב ואכלסו רבים מכוכבי הלכת שלו. בשלב כלשהו בהתפתחותם, החלו הקדמונים לוקים במגפה שהתפשטה בכל הגלקסיה, וכמעט והכחידה אותם כליל. חרף ניסיונותיהם להתגבר על המגפה, הגיעו הקדמונים למסקנה כי לא ניתן עוד לעשות דבר אלא להימלט לגלקסיה אחרת ולהותיר את כל הנגועים מאחור, על כל הכאב הכרוך בכך. הם בנו עיר מעופפת ומתקדמת מאוד, הנקראת אטלנטיס, ועברו בעזרתה אל גלקסיית פגסוס, כשהם מותירים מאחור, כאמור, את כל האוכלוסייה הנגועה.

להוציא כמה מעטים, הקדמונים מתוארים בסידרה כיצורים עליונים, המאמינים בבחירה החופשית של בני האדם ולכן אינם מתערבים בענייניהן של צורות החיים ה"נחותות" הללו. עם זאת, המורשת שלהם מורגשת מאוד בכל רחבי היקום של סטארגייט, מהטכנולוגיות שלהם כגון השערים ואטלנטיס, ועד לגן הפעלת הטכנולוגיה הקדמונית, שהם החדירו לתוך הגנום האנושי באמצעות הכלאה.

בעונות 9-10 מתברר כי הקדמונים, שעד היום סברו כי התפתחו בכדור הארץ לאורך כל האבולוציה שלהם, הם למעשה פלג של גזע שחי בגלקסיה רחוקה. חלק מאותו הגזע חצה את היקום בהגיעם אל שביל החלב אל כדור הארץ, והיו לקדמונים המוכרים. הם היו רק אחוז קטן מהאוכלוסיה האלטראנית, והאחרים היו ממוקדים בעיסוק בדת יותר מאשר במדע. עם התעלותם למישור הקיום הגבוה יותר, הם גילו דרכים לצבור כוח באמצעות שכנוע בני אדם חומריים לבטל את רצונותיהם לטובת השאיפה להתעלות. האוריי יצרו את דת ה"מקור" כדי לקבל כוח מבני אדם שקיימו את דתם. כוהנים, מיסיונרים של דת ה"מקור", ניסו להכניס בכוח את מערכת האמונות שלהם לגלקסיית שביל החלב. דרכי ההמרה שלהם גרמו להפחדה, טרור והשלכות חסרי אבחנה. בני כדור הארץ נלחמו בעוז נגד הכוח המדכא הזה ועודדו את עמי גלקסיית שביל החלב להגן על תרבויותיהם ואמונותיהם. הקדמונים שהתעלו לא היו מעורבים במאבק ובכך אפשרו לבני האדם מכדור הארץ לשמור על תפקידם כמגינים הרואיים.

הקדמונים שנותרו בכדור הארץ ולקו במגפה ניסו להתגבר עליה בדרכים שונות, אך ללא הועיל (אחד הניסיונות היה "לשכתב" את צעדיהם על ידי "לולאת זמן", וגם הוא נכשל). לבסוף, נראה שהמצב החדש של התמודדות עם המוות וההכחדה הכמעט מלאה של הגזע שלהם הביאה אותם לתובנות חדשות ולרמה גבוהה מאוד של הארה רוחנית, מאחר שהסיכוי היחיד להישרדות הגזע שנראה לעין היה בסופו של דבר התעלות למישור קיום גבוה יותר, כלומר, תהליך של נטישת הגוף החומרי ומעבר לחיים כאנרגיה טהורה. הבעיה נוצרה כאשר כמה מהם לא יכלו להרשות לעצמה להתנתק לגמרי מצורת החיים החומרית, והחליטו לשמר את הגזע בדרך אחרת: "אתחול" של תהליך האבולוציה על ידי השמדת כל החיים בגלקסיה, וחזרה למקורות הראשוניים של ההתפתחות. הם ידעו כי בדרך זו ייווצרו חיים חדשים על פני כדור הארץ ויתחיל תהליך אבולוציה נוסף, שיסתיים לבסוף בהתפתחות שנייה של הגזע שלהם. כתוצאה מפעולה זו, התפתחו החיים על כדור הארץ לצורת המוכרת לנו היום.

באשר לאלה שעברו לגלקסיית פגסוס, הם המשיכו להתפתח טכנולוגית במשך מיליוני שנים נוספות, ואף להתפשט בכל הגלקסיה, שגם בה פיזרו שערים בכוכבי הלכת שיישבו. עם הזמן, הם נתקלו בגזע חדש, הרפאים, שהיו לאויב המכריע של הקדמונים בגלקסיית פגסוס. מספרם הרב של הרפאים היה ליתרון מכריע עבורם במלחמה מול הקדמונים, שהובסו על אף יתרונם הטכנולוגי. לבסוף, התרחש בפגסוס אותו התהליך שהתרחש בשביל החלב: הקדמונים בפגסוס, שידעו על גורל אחיהם משביל החלב, החליטו לחקור את ה"התעלות", ואף החלו לזרוע חיים חדשים גם בגלקסיה ההיא, חיים שהתפתחו לבני האדם של ימינו. לבסוף, כשהמערכה כמעט והוכרעה, לקדמונים לא נותר אלא להחליט בשלב מאוחר יותר (לפני 10,000 שנה) לסגת ולשוב לכדור הארץ, עולם הבית שלהם, כשהם מותירים מאחור את העיר אטלנטיס, נסתרת במצולות הים, בתקווה שצאצאיהם ישובו אליה ביום מן הימים. שם, בכדור הארץ הם פגשו בבני האדם של לפני 10,000 שנה, והחליטו להיטמע בין בני התרבות הפרימיטיבית, ובכך הפכו לחלק בלתי נפרד ממנה. מכאן הגיע כל הידע ההיסטורי-מיתולוגי על העיר אטלנטיס, ומכאן גם הדמיון בין שפת הקדמונים ללטינית. תוך כדי כך, השתרש הגן הקדמוני, זה המאפשר שימוש בלעדי ברבות מן הטכנולוגיות שלהם, בדנ"א של בני האדם, ולכן בודדים נושאים את הגן הזה, ויכולים להפעיל מתקנים קדמוניים רבים.

פרוותיים

הפרוותיים מתגלים כאחד הגזעים שהיו חברי ברית ארבעת הגזעים הגדולים ב"הגזע החמישי", אבל לא נמסר כמעט כל מידע אחר עליהם בסידרה. ב "גן העדן האבוד", הארי מייבורן מוביל את ס"ג-1 לקשת טלפורטציה של הפרוותיים המובילה אל מושבה אוטופית מיועדת. התכנון המקורי היה שבפרק ייראו שלדים של פרוותיים, אבל ייצורו של אחד כזה התגלה כיקר מדי. ג'ק או'ניל מסכם כי הפרוותיים היו כנראה יצורים חמודים ונעימים, בהתבסס אך ורק על שמם. ב"האזרח ג'ו", דמות אחרת משווה את הפרוותיים לאיווק ("מלחמת הכוכבים") בהתבסס על שמם.

פרק הזמן שבו נותר טיבם של הפרוותיים בגדר תעלומה אפשר למפיקים להקניט את המעריצים בבדיחה בהמשכים. אחד המפיקים, ג'וזף מאלוזי, הבטיח חשיפה נרחבת יותר של גזע מסתורי זה בעונה העשירית של הסדרה, וגם המפיק בפועל רוברט סי. קופר הבטיח זאת במפורש בתשדיר פרסומת לקראת פרק ה-200. מה שהתקבל לבסוף היה הפרק "Wormhole X-Treme!", פרודיה עצמית פרועה וגם פרודיה על סדרות מד"ב בנוסח "מסע בין כוכבים", אשר אפשר לנו סוף סוף הצצה חטופה על הפרוותיים, שתוארו כיצורים קטנטנים הדומים לשילוב בין דובי קואלה וגזע האיווק מסרטי "מלחמת הכוכבים". הם הושמדו ע"י הגואולד אחרי שיצרו את המגע עם ס"ג-1.

נוקס

עם דמוי פיות, שלפי הפרק "הנוקס" שוכן בכוכב הלכת P3X-774. הם לא רוצים כל קשר עם המין האנושי, אותו הם רואים כ"צעיר" ש"יש לו עוד הרבה ללמוד". הנוקס מאריכים ימים (עד מאות שנים) ויש להם תשוקה עזה לתבונה ולהבנה. הם פאציפיסטים קנאים שלעולם אינם משתמשים בנשק, אלא מגינים על עצמם באמצעות תעתועים ואשליות, כגון היכולת להפוך את עצמם ועצמים אחרים לבלתי נראים ובלתי מוחשיים. כלפי חוץ הם נראים כשוכני יער פרימיטיביים, אבל הם בעלי טכנולוגיה מתקדמת יותר מזו של הגואולד, כולל עיר מרחפת. הם מופיעים גם בפרקים "חידה" ו"העמדת פנים".

אסגרד

האסגרד הם גזע שוחר טוב שלפי המיתולוגיה של סטארגייט, הפיץ את המיתולוגיה הנורדית בכדור הארץ ושימש השראה לדיווחים על ה"אפורים" מרוזוול. האסגרד אינם יכולים להתרבות, ולכן הם מנציחים את עצמם על ידי העברת תודעתם לגופים משובטים חדשים לפי הצורך. הם מתקדמים מאוד מבחינה טכנולוגית, והאיום בהתערבותם מגן על כוכבי לכת רבים בשביל החלב מפני התקפות הגואולד, כולל כדור הארץ. הם גם מעניקים סיוע רב לכדור הארץ בצורת טכנולוגיה, ציוד, ומומחיות. היריב העיקרי שלהם בסטארגייט ס"ג-1 הם המשכפלים המכאניים, שכנגדם הם מגייס לעזרה את ס"ג-1 בכמה הזדמנויות. תרבות האסגרד בחרה להשמיד את עצמה ב"Unending", בגלל ההשפעות המנוונות של שיבוט חוזר ונשנה. מושבה קטנה סוררת של אסגרד, הידועים בשם ואניר, עדיין קיימת בגלקסיה פגסוס.

הטכנולוגיות של האסגרד מפותחות יותר מאלה של בני האדם, אך הם חולקים אותן די בקמצנות, מלבד בפרק האחרון של הסדרה, שבו מודיעים האסגרד לסאם שהגזע שלהם עומד להיכחד, והם מעבירים לחללית של ס"ג-1 את כל הידע שלהם, התגליות שלהם ומורשתם. בין הטכנולוגיות: שיגור בני אדם והתפשטות זמן.

שמותיהם של כל האסגרד שנראו על ידי בני אדם נלקחו מההמיתולוגיה הנורדית.

 

 

סרט הקולנוע

 

סיפורה של קתרין לנגפורד

 

סטארגייט ס"ג-1

 

התעלות

התעלות יכולה להתרחש באחת משתי דרכים: אבולוציונית או רוחנית. התעלות יכולה להתרחש כאשר אדם מפתח את היכולת להשתמש בכ-90% מקיבולת המוח שלהו. הקדמונים שהתעלו באופן טבעי הגיעו לנקודה זו ללא סיוע של טכנולוגיה. אולם הם לעומת זאת, פיתחו את משנה רצף הדנ"א, מתקן המסוגל להפוך לבני אדם למתקדמים עד כדי כך שיוכלו לבצע טלפתיה, טלקינזיס, חושים, מהירות וכוח על-אנושיים, ראיית העתיד, בריאות מושלמת, יכולת לריפוי עצמי מהיר, הכוח לרפא במגע, והיכולת להשתמש בחלקים רבים מהמוח ולהתמקד באופן מלא במשהו. התעלות רוחנית יכול להתרחש באמצעות מדיטציה, כאשר האדם טהור ברוחו, ובחיפוש אחר הארה, תודעתו פתוחה באופן מלא, והוא משיל מעליו את הפחדים והקשר אל עולם בני התמותה. בתהליך של התעלות באמצעות מדיטציה, רבים משיגים אותן יכולות על-טבעיות שמקבלים המשתמשים במשנה רצף הדנ"א.

הכלל העיקרי של קדמונים שהתעלו הוא אי-התערבות בענייניהם של בני תמותה. הפרת הכלל הזה עלולה לגרום לביטול ההתעלות בכוח או לעונש אחר מצד יישויות אחרות שהתעלו. האוריי, לעומת זאת, מבקשים להגביר את כוחם באמצעים, כוללים השמדת אחיהם לשעבר, הקדמונים, במסע צלב נגד גלקסיית שביל החלב. את כוחה של יישות שהתעלתה ניתן לבטל באמצעות ה"סאנגראל", מתקן שהקדמון מרלין הקריב את חייו כדי ליצור אותו במלחמה נגד האוריי.

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

3. חברה

 

 

 

סרט הקולנוע

 

אבידונים

האבידונים הם בני העם שצוותו של קולונל או'ניל פגש בכוכב לכת אחר בסרט "סטארגייט". הם העבדים של החייזר רע וצאצאי המצרים הקדמונים שהובאו דרך השער לכרות את המינרל הבידיוני נאקוודה. בסרט נאמר שמיקום עולם הבית שלהם (הנקרא אבידוס בפרק הפיילוט של ס"ג-1 "ילדי האלים") הוא בגלקסיית קאליים, "בצד הרחוק של היקום הידוע" בסרט, והוא כוכב הלכת הקרוב ביותר לכדור הארץ ברשת השערים ב"ילדי האלים ". בסרט, או'ניל ודניאל ג'קסון מעוררין את האבידונים ומנהיגם, קאסוף, להתקומם נגד רע. אנשי הצבא חוזרים לכדור הארץ, ואילו דניאל מתאהב בתו של קאסוף, שארי, ונשאר מאחור.

 

סטארגייט ס"ג-1

 

ב"ילדי האלים", המתרחש שנה אחרי הסרט, הגואולד אפופיס תוקף את אבידוס, וחוטף את שארי ואת אחיה סקארה כדי שישמשו בפונדקאים למלכה שלו אמונט ולבנו קלורל. בפרק "Full Circle" בעונה 6, הגואולד אנוביס משמיד את אבידוס, אבל אומה דסאלה עוזרת לאוכלוסייה כולה להתעלות.

 

סטארגייט אטלנטיס

 

סאטדנים

הסאטדנים הם בני עמו של רונון דקס, שמצטרף למשלחת אטלנטיס בפרק "הרץ" בעונה 2. בפרק זה מתגלה שהסאטדנים היו תרבות בעלת טכנולוגיה מקבילה לזו של לכדור הארץ באמצע המאה ה-20, אבל גורלם היה כגורלן של כל התרבויות המתקדמות בפגסוס כשעולם הבית שלהם, סאטדה (P3R-534), הושמד שבע שנים לפני כן על ידי הרפאים. ב"שילוש", רונון מגלה כי כ-300 סאטדנים שרדו את ההתקפה במקלטים ממערב לבירה, ומאוחר יותר עברו לכוכבי לכת אחרים כגון בלקן ומנאריה. ב"האיחוד" רונון פוגש עוד סאטדנים, חבריו לנשק לשעבר, שהפכו למאמינים ברפאים.

אתוסים

האתוסים הם קבוצה של ציידים, חקלאים, וסוחרים מכוכב הלכת אתוס. הם הוצגו לראשונה ב"עלייה", והם האנושיים הראשונים שמשלחת אטלנטיס פוגשת בגלקסיית פגסוס. האתוסים היו בעבר מתקדמים מבחינה טכנולוגית, אבל נסוגו למצב טרום-תעשייתי, כדי לחמוק מהרפאים. בעקבות הקשר שלהם עם המשלחת, האתוסים עוברים ללאנטיאה ומנהיגתם, טיילה אמאגאן, מצטרפת לצוות של רס"ן שפרד. ב"המתנה" מתגלה שחלק מהאתוסים הם בעלי דנ"א של רפאים, כתוצאה מניסוי ישן של הרפאים להפוך את בני אדם ל"ערבים לחך" יותר. הדבר מאפשר לאנשים אלה לחוש בנוכחותם של רפאים, להתחבר לתקשורת הטלפתית שלהם, ולשלוט בטכנולוגיית הרפאים. בפרק "השיבה" בעונה השלישית, האתוסים מתבקשים לעזוב את לאנטיאה על ידי קבוצה של קדמונים ששרדו התובעים את אטלנטיס מכדור הארץ. בהמשך מתגלה שאוכלוסיית האתוסים נעלמה מאתוס החדשה ב"נעדרים". החיפוש אחר האתוסים הנעדרים וגורלם בידיו של הרפא הסורר מייקל תורם לקשת עלילה גדולה לקראת סוף העונה הרביעית.

ג'ניי

הג’ניי נראים כאיכרים פשוטים, אך למעשה הם חברה צבאית בעלת טכנולוגיה מקבילה לזו של כדור הארץ בשנות ה40'. הג’ניי, שהופיעו בפעם הראשונה ב"מחתרת", היו בעבר קונפדרציה אנושית מטילת מורא עד שהרפאים הביסו את הקדמונים לפני 10,000 שנים, והניצחון אילץ אותם להסתתר בבונקרים תת קרקעיים במהלך דילולים. מאז הם בנו לעצמם תרבות תת-קרקעית שלמה והקדישו את קיומם לפיתוח טכנולוגיה כגון פצצות ביקוע להשמדת הרפאים. שאיפת הנקם הקולקטיבית שלהם הפכה אותם לפרנואידים ועוינים כלפי אחרים והם מקדמים את מטרותיהם ללא קשר למחיר לאחרים. הם הפכו לאויבי משלחת אטלנטיס בעונה הראשונה כשניסו לתפוס "מדלג" של צוות ס"ג ונשק, ופעם ניסו לפלוש לאטלנטיס, אם כי לאחר הפיכה בעונה השנייה הם גילו נטייה חיובית יותר כלפי שיתוף פעולה עם העיר.

קוון - קולם מיני

המפקד אקאסטוס קוליה - רוברט דאווי

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

א. הצוותים כמיקרוקוסמוס של החברה

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

אנשי צוות ס"ג-1, חוץ מטיאלק, הם קציני ח"א ונחתים מקצועיים, וגם כאן הוא מהווה מיקרוקוסמוס של היקום שבו הוא פועל.

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ב. מעמד האישה

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

סמנתה קרטר – מדענית דעתנית מלכתחילה ולוחמת מצטיינת

ואלה מאל דוראן – מתחילה כמפתה וזוממת שמסבכת את דניאל בצרות והופכת לחברה שוות זכויות בצוות

 

סטארגייט אטלנטיס

 

ד"ר אליזבת ויר – מדענית, אף אחד מהגברים בצוות לא מנסה לחזר אחריה (למה?), ויתרה על מערכת יחסים כדי להצטרף לפרויקט אטלנטיס

טיילה אמאגאן - לוחמת שמעדיפה אידיאלים על פני חיזוריו של רונון 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ג. היחס לחריג החברתי

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

טיאלק

 

סטארגייט אטלנטיס

 

רונון 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ד. הומוסקסואליות ולסביות

 

לא קיים (הנושא כלל אינו עולה)

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ה. יחסים בין-גזעיים

 

אין מערכות יחסים בנות קיימא - בין-מיניות, חד-מיניות או אחרות... אבל האם ואלה או טיילה יכולות להיחשב לא-אנושיות? ורונון? או טיאלק?

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

טיאלק הוא היחיד שהיה נשוי ואב למשפחה, אבל אשתו הייתה ג'אפה כמוהו ולא הייתה לו אחרת על פניה.

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

4. צורות המשטר

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

א. רפובליקות/דמוקרטיות/פדרציות לסוגיהן

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ב. משטרים דיקטטוריים

 

אימפריות (בין) גלאקטיות לסוגיהן, בראשות קיסרים (רשעים) או לא

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ג. אוטופיות/דיסטופיות

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ד. צורות אחרות לסוגיהן

 

1. חברות כוורת

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

משכפלים

המשכפלים הוצגו בסוף העונה השלישית של הסידרה. הם גזע של מכונות תבוניות, בעלות יכולת שכפול עצמי ויכולת למידה והבנה מהירה של טכנולוגיה. כל משכפל בנוי מיחידות מודולריות בעלות כוח מחשוב עצמאי. המשכפלים, הניזונים ממתכת, מופיעים לרוב בצורת חרקים מכניים, אך יכולים להופיע גם בדמות אדם. כמו לחרקים יש למשכפלים מלכה, שיוצרת דור חדש מחומרי הגלם שבסביבה. המשכפלים מנהלים מלחמה גלויה עם מספר גזעים אורגניים ומתעלמים לחלוטין מהאחרים, אלא אם כן אלה מסכנים אותם. יכולתם "להטמיע" טכנולוגיה ולהבין אותה במהירות הופכת את המשכפלים לאויבים מסוכנים ומתוחכמים. האסגרד, הנעזרים באנשי כדור הארץ במלחמתם במשכפלים, נוכחו לדעת כי דווקא הטכנולוגיה הארצית הפרימיטיבית יחסית והשימוש בקליעים יעילים יותר מאשר הטכנולוגיה שלהם-עצמם במלחמה נגד המשכפלים.

בעונה החמישית מתברר כי מקורם של המשכפלים, שנלחמו עד אז באסגרד בגלקסיה אחרת, הוא דווקא בגלקסיה שלנו. צוות ס"ג-1 מגלים שרידים שלהם בכוכב לכת נטוש, וכן אנדרואידית. כאשר הם מפעילים אותה, הם מגלים כי היא תוכנתה עם אישיות ילדותית ויצרה את המשכפלים כמשחק עבור עצמה. למרות ששלטה בהם בהתחלה, המשכפלים פיתחו רצון עצמי והשמידו את כל החיים בכוכב הלכת.

המשכפלים הם תוצאה של ניסוי שערכו הקדמונים כדי ליצור נשק נאנוטכנולוגי במטרה להשמיד את הרפאים כליל. הנשק בנוי חלקיקי נאניטים המתוכנתים לפלוש באגרסיביות לגופו של הקורבן המיועד ולהשמיד אותו מבפנים (ולהפך, לרפא אותו ממחלותיו). עם הזמן הנאניטים השתלטו על יוצריהם ולבשו צורת אנוש וכעת הם מהווים את הנשק היחידי שיכול לעצור את הרפאים. אולם, הם מהווים גם איום על צוות אטלנטיס, ובמסגרת מלחמתם ברפאים, הם הורגים ומשמידים עולמות המאוכלסים בבני אדם.

המשכפלים הם צורת חיים מכאנית רבת עוצמה המשתמשת בטכנולוגיה מבוססת קירון, מורכבת מאבני בנייה באמצעות ננוטכנולוגיה. הם שואפים להגדיל את מספרם ולהתפשט ביקום על ידי הטמעת טכנולוגיות מתקדמות. הם עוינים לכל צורות חיים האחרות ביקום, אך האסגרד הם מתנגדיהם העיקרים. בפרק "ברירה לא טבעית", המשכפלים פיתחו משכפלים דמויי אדם, המבוססים על הטכנולוגיה שהם חילצו מיוצרתם האנדרואידית, נראים בדיוק כמו בני אדם ומסוגלים לשנות את צורתם. משכפלים רגילים עמידים בפני נשק אנרגיה, וניתן להשמיד רק בנשק יורה קליעים. משכפלים דמויי אדם, לעומת זאת, עמידים בפני נשק יורה קליעים, בגלל השינוי באופיים מבלוקים גדולים ליחידות קטנות יותר בגודל של תאים אורגניים (גושי תאים).

בפרק "סדר חדש" (חלק 2), נשק עתיק המכונה "משבש משכפלים" פותח על ידי ג'ק אוניל כאשר הידע של הקדמונים היה עדיין במוחו. הוא פועל באמצעות חסימת הלכידות בין הגושים המרכיבים את המשכפלים. המשכפלים בגלקסיה שביל החלב הושמדו ע"י נשק-העל של הדקארה בפרק הכפול Reckoning בשיא העונה ה-8. נרמז כי גם האסגרד השתמשו באותה טכנולוגיה כדי להביס את המשכפלים בגלקסיה הבית שלהם.

לוחמי קאל

יצורים שנוצרו על ידי הגואולד אנוביס כדי להחליף את הג'אפה שלו כחיל רגלים. הם מורכבים מצורה אנושית מהונדסת גנטית שהופחו בה חיים בעזרת טכנולוגיית ריפוי של הקדמונים, ומושתל בהם שיתופן גואולד "ריק" כדי להפוך אותם לכנועים. לוחם הקאל עוטה שיריון העמיד כמעט בפני כל כלי הירי, נשקי האנרגיה, וחומרי הנפץ. פיקוד השער והטוקרה מוצאים בסופו של דבר דרך לנטרל את האנרגיה מקיימת החיים של לוחמי הקאל.

 

סטארגייט אטלנטיס

 

הרפאים

היריבים העיקריים בסטארגייט אטלנטיס, הרפאים, הם המין הדומיננטי בגלקסיית פגסוס. הם דמויי-אדם בני אלמוות מבחינה ביולוגית ומבוססי כוורת הניזונים מ"כוח החיים" של בני אדם, כשהם גורמים להם "לאבד שנים" באופן דומה להזדקנות. הרפאים גירשו את הקדמונים מפגסוס לפני 10,000 שנים; כעת הם מחזירים בעולמות האנושיים של גלקסיית פגסוס כבמקורות מזון. הגעתה של משלחת אטלנטיס לגלקסיית פגסוס מובילה להתעוררות בטרם עת של הרפאים מתרדמתם; האוכלוסייה האנושית של גלקסיית פגסוס איננה מספיקה כדי לקיים את כל הרפאים שהתעוררו. כדי להשביע את רעבונם, רפאים מנסים להגיע לכדור הארץ, שאוכלוסייתו גדולה הרבה יותר מזו של כל גלקסיית פגסוס. הדבר ניתן לביצוע רק באמצעות שער או השגת טכנולוגיית הנעת-על מתקדמת יותר, שני דברים שנמצאים באטלנטיס. אחרי שהמשלחת הוליכה אותם שולל לחשוב שעיר נהרסה, הרפאים פתחו במלחמת אזרחים אכזרית. אחד הרפאים, ששפרד נתן לו את השם טוד, שש לשתף פעולה אחרי ששפרד חילץ אותו מידי הג’נאיי; טוד ממשיך לסייע למאמצי המשלחת למטרות רווח הדדי.

לפי הסברה, מקורם של הרפאים הוא בסוג של חרק טפיל, חיפושית איראטוס, החיה בגלקסיית פגסוס ומאמצת חלק מהמאפיינים הגנטיים של קרבנותיה, במקרה זה בני האדם שנמצאו בעולם הבית שלה. אלה התפתחו במהרה ליצורים דמויי אדם, הניזונים מקרבנותיהם על ידי שאיבת כוח החיים שלהם במגע יד. הם מאורגנים ומתנהגים כחרקים, וחיים בקיבוץ דמוי כוורת. גוף הרפא נקי מחלבונים חוסמים, מה שמעניק לתאים יכולת ריפוי מדהימה. כתוצאה מכך הרפאים מאריכים ימים, אינם מזדקנים, וקשה מאוד להרוג אותם. נוסף על כך, הם בעלי כוח גופני עצום.

נוסעים

הנוסעים הם יצורים אנושיים החיים על צי של ספינות כדי לחמוק מהרפאים, שהוצגו ב"נוסעים". על אף שאינם מתקדמים מבחינה טכנולוגית כמו הקדמונים, לנוסעים הנעת-על ונשק מתקדמת. בשל ריבוי אוכלוסייתם מעבר לקיבולת השטח הזמין להם, הנוסעים נאלצו לנטוש כמה מאנשיהם על כוכבי לכת. גילוי ספינת קרב מסוג אורורה הבטיח לפתור את הבעיה הזו, אך ללא גן הטכנולוגיה הקדמונית הם לא היו מסוגלים להפעיל אותה. הם חוטפים את ג'ון שפרד ומאלצים אותו ליצור ממשק עבורם. בתחילה הוא לא שש לשתף פעולה בגלל חטיפתו, אך שפרד ומנהיג הנוסעים לארין מגיעים סופו של דבר להבנה לאחר ניסיון הדדי עם הרפאים. ב"את חטאיי אני מזכיר", הנוסעים מודאגים מאיום המשכפלים האסוראנים אחרי שאחד משותפיהם לסחר מושמד. כמה מספינותיהם, כולל ספינת הקרב הקדמונית, מצטרפות לצוות אטלנטיס ולרפאים במלחמה נגד המשכפלים על עולם הבית שלהם. לדברי המפיקים ג'וזף מאלוצי ופול מאלי, הנוסעים נוצרו כ"קלף פראי" בנוסח הג'נאיי, אבל עם טכנולוגיה מתקדמת שתהפוך אותם ל"אתגר" לצוות אטלנטיס. אורח החיים שלהם תוכנן כדרך לעקוף את העובדה שנקבעה כי הרפאים משמידים כל תרבות המתקרבת אליהם בקידמה טכנולוגית.

אסוראנים

צורות חיים מלאכותיות מורכבות מנאניטים, הוצגו בעונה ה-3 של סטארגייט אטלנטיס. הם דומים למשכפלים דמויי האדם של סטארגייט ס"ג-1 ולכן הם נקראים כך בסידרה. האסוראנים נוצרו על ידי הקדמונים כדי להילחם ברפאים, אבל בסופו של דבר ננטשו כי היו מסוכנים מדי. הנאניטים, תוקפניים ביותר, שגשגו ונבנה ציביליזציה מתקדמת. בעונת 4, רודני מקיי מפעיל את קוד ההתקפה של האסוראנים וגורם להם לתקוף את הרפאים, אבל בסופו של דבר מתהווה איום על כל תושבי פגסוס.

בני כלאיים

גזע חדש שנוצר על ידי הרפא מייקל, נראה בראשונה ב"נקמה". לאחר שנודה על ידי בני מינו, מיכאל ביקש לשלב חיפושית איראטוס ודנ"א אנושי כדי ליצור חסידים חדשים המצוידים בכוחותיהם של הרפאים אך לא בחולשותיהם. הוא משמיד את הטראניאים, בין יתר, כנבדקים לניסויים שלו. ליצורי הכלאיים הראשונים יש מראה בהמי, כולל שריון חיצוני וטפרים. בפרק הכפול "Kindred" מתגלה שמייקל יצר בני כלאיים "מעודנים" יותר ע"י שימוש באוכלוסיה אתוסית חטופה. בני כלאיים אלה דומים לרפאים, אבל אינם צריכים להיזון מבני אדם. ב"חיפוש והצלה" רבים מבני הכלאיים נהרגו עם השמדת הסיירת של מייקל, והאחרים נתפסו על ידי משלחת אטלנטיס. הם חוזרים בהדרגה לצורתם המקורית בעזרת רטרווירוס של בקט. הם נכלאים במחנה ביבשת על ידי IOA, לפני שמרשים להם לחזור אל בני עמם. ב"לחישות", צוות אטלנטיס מגלה אחת מהמעבדות של מייקל, המכילה גרסאות קודמות של בני הכלאיים שלו המשלבות דנ"א מכמה יצורים אחרים, נוסף על חיפושיות איראטוס. יצורים מרושעים אלה הם עיוורים וצדים לפי קול, וביכולתם לפזר מחריצי זימים בצוואריהם ערפל המפריע לציוד אלקטרוני.

 

סטארגייט יוניברס

 

"מל"טים"

המל"טים הם מערכת מלחמה רובוטית עם מל"טי תקיפה וספינת-אם ששולטת בהם. נראה שהם תוקפים ומשמידים כל חללית שאיננה שלהם. צוות ה"דסטיני" משער כי תרבות-האם שלהם גוועה מזמן, ושהם רק ממשיכים בביצוע משימתם להשמיד כל טכנולוגיה זרה, ואגב כך משמידים גזעים אחרים.

"חרקי אבק"

חרקים אלה יוצרים אשליה של חול מרחף. הם יכולים לצרוך כמויות גדולות של מים בקצב מהיר בהתחשב בכך שהם יישויות קטנות כל כך. נראה שהם יצורים תבוניים והם סבילים ומועילים, אלא אם כן מתגרים בהם, ובמקרה כזה הם יכולים להיות קטלניים ביותר. הם מתעופפים ב"נחילים" ותוקפים ביחד. הם היו המין הראשון שנתקל במשלחת ה"דסטיני", אם כי בתחילה התייחסו אליהם כאל הזיה של מתיו סקוט. נראה שיצורים אלה פיתחו קירבה אל סקוט וסייעו לו בחיפוש אחר ליים אחרי שהוא הציע להם מים כמבחן ליכולת החישה שלהם. יצורים אלה גם החיו אותו בעולם הבית שלהם, כאשר הוא התמוטט בשל החום, אחרי שהתחפרו באדמה כדי לשחרר מעט מים כדי להעיר אותו.

"חייזרי אוכמניות"

אין מידע רב על מין זה, כולל שמם, אבל נראה שהם גזע מתקדם ביותר, להוט להשיג את סודות ה"דסטיני". הם תקפו את ה"דסטיני" בכוונה לעלות על סיפונה פעמים רבות. הם חטפו את ראש ואת קלואי בניסיון לצבור ידע חיוני על ה"דסטיני". במהלך שביים הוחדרה לגופו של ראש משואת איתור שאפשרה לחייזרים לעקוב אחר ה"דסטיני".

אורסיני

האורסיני מופיע לראשונה ב"התעוררות". הם חייזרים דו-רגליים קטנים, אבל זריזים מאוד. צבע עורם אפור-ירקרק. הם היו בתרמילים כאשר ה"דסטיני" עגנה ליד ספינת ההזרעה. תרמילים אלה נמצאו לאחר מכן על ספינה שניזוקה קשות שריחפה בחלל. הפעם התרמילים היו ריקים. כאשר טלפורד היה תקוע אתם על ספינת ההזרעה, הם השתמשו בתרמילים כדי להעביר את הידע שלהם אליו (על ידי שימוש בממשק עצבי), וביחד הם תיקנו את ספינת ההזרעה. בסופו של דבר הם נחלצו לעזרת ה"דסטיני" כאשר זו הותקפה על ידי אותה ספינת מל"ט שהשמידה את ספינות האורסיני. התגלה כי האורסיני שבספינת ההזרעה הם האחרונים מבני מינם, כיוון שלא ניתן ליצור קשר עם כל אורסיני אחרים. האורסיני מתו עם ספינת ההזרעה בהתקפה על ספינת הפיקוד המל"טית השנייה.

 

5. פוליטיקה ויחסים בינלאומיים

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

מטרת המסעות דרך השער היא ליצור בריתות עם תרבויות אחרות ולמצוא בעלי ברית במלחמה קודם נגד הגואולד ואח"כ נגד האוריי והרפאים. הבעיה היא שרוב המסעות שמתחילים כשליחות של שלום וגילוי ("האדם כגלאי") מסתיימים במקרה הטוב בתקריות דיפלומטיות כתוצאה מהתערבות גסה בעניינים של עמים ותרבויות אחרים, ובמקרה הגרוע במלחמה.

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

א. סקירה כללית

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ב. אמנות והסכמים

 

ארצות הברית, מכוח שליטתה בשער, אחראית במידה רבה למדיניות הבין-כוכבית של כדור הארץ בפרויקט השער. מדינות נוספות החלו בהדרגה לקחת חלק בשימוש בו. בעקבות אירועי "נמסיס" (עונה 3), רוסיה הקימה לזמן קצר תכנית שער משלה, שבסיסה בסיביר, אך זו הסתיימה והתמזגה עם התכנית האמריקנית המתנהלת מהר שייאן זמן קצר אחרי "ווטרגייט" (עונה 4).

ארצות הברית ורוסיה מעדכנות את שלוש החברות הקבועות האחרות במועצת הביטחון של האו"מ (בריטניה, צרפת, הרפובליקה העממית של סין) ב"גילוי" (עונה 6), בתקווה לאחד את המשאבים הצבאיים המשולבים שלהן כדי להגן על כדור הארץ מפני הצי של אנוביס. נשיא ארצות הברית מודיע גם לבעלת הברית הוותיקה קנדה על תכניות המלחמה של פיקוד השער ב"העיר האבודה".

לאחר תבוסת הצי של אנוביס וגילוי המוצב הקדמוני באנטארקטיקה, הוקמה ועדה בינלאומית כדי לפקח עליו ועל המשלחת לאטלנטיס. חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם והחבריות החותמות של האמנה האנטארקטית (כולל אוסטרליה, ג'מייקה, הפיליפינים, פורטוגל, קרואטיה וספרד) חותמות על אמנת ברית השער, הקובעת כי המדינות החברות ישותפו בכל טכנולוגיה חייזרית שהושגה רכשה ישותף בין חבר מדינות, תמורת סיוע בשמירת התכנית בסוד. אולם בשלוש השנים הבאות צבא ארה"ב מפרש את האמנה כאילו היא חלה רק על טכנולוגיה לא צבאית, והנציג הסיני מציין זאת כנקודה ככואבת (The Scourge). עם זאת, לא המדינות עודכנו בקיומו של השער.

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

6. חוק וסדר בחלל ובזמן

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

א. דרכים קדומות ליישוב סכסוכים משפטיים ולהגעה לפסק דין

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ב. על מערכת המשפט בת זמננו

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ג. דוגמאות לדילמות משפטיות בימינו

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

שמירה על הפרטיות

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

גנטיקה/שיבוט

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

כיוון שהאסגרד אינם יכולים עוד להתרבות, הם מנציחים את עצמם ע"י העברת תודעתם לגוף משובט ריק לפי הצורך. אך בכל פעם שהם משבטים מחדש את הגוף, הוא משובט עם הפגם הגנטי שנוצר ביצירת השיבוט הקודם. עקב כך פיזיולוגיה שלהם התנוונה במידה שמונעת מהם להתעלות למישור הבא של הקיום. הם פתחו בחיפושים אחרי הדנ"א האסגרדי, וכחלק מהחיפושים קבוצה אחת של בני אסגרד חטפה בני אדם לצורך מחקר, כיוון שבני האדם הם האבות הקדמונים של האסגרד. הם הצליחו להאט את פחיתת התשואה של השיבוט על ידי הניסויים בבני האדם, אך לא לזמן רב.

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

חופש המידע

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

ד. על מערכת המשפט העתידנית

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

הצו העליון

 

ביקום של "סטארגייט" קשה לעקוב אחרי הצו העליון כמשמעותו במב"כ, כיוון שרשת השערים מאפשרת גם לתרבויות בלתי מפותחות יחסית לחצות מרחקים בין כוכביים. כיוון שגם עמים מתקדמים פחות יכולים להפעיל את השערים, העמדה כלפי אי-התערבות איננה אחידה. ברור שעמדתם של הטאורי, או בני האדם של כדור הארץ, ביחס להתערבות שונה לחלוטין מזו של הפדרציה. בעיניהם, לארץ יש חובה לעזור לבני אדם בכוכבי לכת אחרים ולגזעים לא-עוינים אחרים, בכל מקום ובכל דרך אפשריים, אולם הם לעולם לא יחלקו טכנולוגיה ללא סיבה טובה, ולעתים קרובות יהססו לתת טכנולוגיה מסוכנת בכוח, כגון כלי נשק או חומרים חשובים באופן אסטרטגי. כן הם מסרבים לקבל או לתת טכנולוגיה לכל תרבות שהמוסר שלה אינו עומד באמות המידה המקובלות בארץ, כולל אלה המאמינות בעליונות גזעית ובטיהור אתני. אופייה הבינוני יחסית של טכנולוגיית כדור הארץ, והפתאומיות שבה הפך כדור הארץ לשחקן עיקרי בזירה הבין-כוכבית, הם אולי הגורמים לגישה זו. מסיבות האלה הטאורי גם מקפידים לא להתחזות לאלים בעולמות מתקדמים פחות, כמנהג הגואולד.

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

לא ברור אם לפני ההתעלות, הקדמונים נהגו לחלוק טכנולוגיה עם מינים אחרים, אך אחרי ההתעלות הם הנהיגו מדיניות קפדנית של אי-התערבות מכל סיבה שהיא, בגלל אמונתם בהיגיון ואורח החשיבה הדאונטולוגי שלהם. את האיסור ניתן להפר רק לשם הענשת מפר אחר, ובנסיבות חריגות ביותר.

האסגרד אינם נוהגים לחלוק טכנולוגיה, אבל מוכנים לתת טכנולוגיה כאות הכרת תודה לגזע נחות יותר - כך קיבל כדור הארץ את הנעת-העל ואת מקור האנרגיה שלה, הנאקוודה – אולם הם אוסרים על אספקת כל צורה של טכנולוגיה התקפית לגזעים אחרים.

האוריי, לעומתם, מתהדרים ביתרונות הטכנולוגיים של ההתעלות ומבטיחים אותם לכל דורש (בניגוד מוחלט לקדמונים, ששמרו בקנאות על הסוד); אמנם לא נאמר במפורש אם הם חולקים טכנולוגיה או לא (או אם יש להם בכלל טכנולוגיה לחלוק, חוץ מההתעלות), אך הם בהחלט מתערבים בחיי המתקדמים-פחות.

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

מסע בזמן ובניית מכונות זמן

 

מערכת שערים מאפשרת יצירת חורי תולעת יציבים ומשמשת קיצור דרך למעבר בין כוכבי לכת. היא נבנתה ע"י גזע המכונה בשם המקורי ביותר "הקדמונים" והתגלתה בראשונה בשנת 1912 בפירמידות במצרים. חור התולעת שהשער יוצר נשאר פתוח ל-30 דקות בלבד.

בסידרה על שלושת יקומיה, הקדמונים מתוארים כמי שהיו בעלי יכולת לנסוע בזמן, ואחד מהם אף בנה מכונת זמן תוך התעלמות מאיסור מפורש (ומנומק בנימוקים הרגילים-קלישאיים) של ההנהגה.

כן קיימים משגרי טבעות ומשגרי קרניים למעבר מרחקים קצרים יותר, אבל העיקרון זהה - פירוק מולקולרי.

בסידרה מודגמות כמה דרכים יצירתיות מאוד למנוע את "המפגש עם עצמי" במסע בזמן, אבל במעבר ליקום מקביל הוא מתקיים בלי בעיות כשרוצים...

שיטה מועדפת אחרת למעבר מזמן לזמן ומיקום ליקום היא השימוש במראת קוואנטים, מתקן שמקורו והמפרט שלו אינם ברורים, אבל כנראה מדובר במעין מחשב-על, בנוי מנאקוודה, שיכול לשמש גם כאמצעי המחשה לתיאוריית ריבוי היקומים של יו אוורט. הוא מצויד ב"שלט" המאפשר לנוסע לבחור את הממד הרצוי לו (בסידרה "גולשים בזמן" ראינו עיקרון דומה, אבל שם ראינו רק את השלט בפעולה).

שימוש במראת קוואנטים שולל את קיומן של שתי "גירסאות של עצמי" באותו יקום והחזרה ל"יקום המקורי" מתוארת כ"אפקט הגומייה".

לאסגרד, אגב, יש מתקן התפשטות זמן שמאפשר לעצור את הזמן בטווח השפעה של המתקן.

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

היו כמה סיפורי מסע בזמן שיצרו כמה לולאות מורכבות ביותר (ראה שלישיית 1969-2002-2010, מוביוס ועוד). בסרט "רצף הזמן" למשל, גנרל לנדרי הסכים להתיר לצוות לחזור בזמן רק בתנאי שלא יעשו כל שינוי בקו הזמן ה"נוכחי". עם זאת, אין כל איסור רשמי על שימוש במכונות זמן, והצוותים עושים שימוש במסע בזמן לפי הצורך. ראה דוגמאות כאן

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

פיקוח על הילודה

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

הנדסה גנטית

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

השימוש ביכולת טלפאתית/טלקינטית

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

משפט פלילי

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

דניאל ג'קסון נאלץ להגן על ואלה מאל דוראן במשפט שבו היא מואשמת במעשים שעשתה כאשר הייתה תחת שליטת הגואולד קטש.

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

נאנוטכנולוגיה

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

קריוניקה

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

הגדרת חיים תבוניים וזכויותיהם

 

אם אתה לא יכול לתקשר אתם, תשמיד אותם.

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

בפרק "הברירה הלא טבעית" פגשנו את "חמישי", משכפל דמוי אדם, החמישי שנוצר בכוכב הלכת האלה. הוא נקי מפגמי התכנות של האנדרואיד ריס, שעליו מבוססים דמויי האדם, ו"אנושי" יותר מהאחרים, ולכן נחשב ל"חלש" יותר. אחרי שס"ג-1 נופלים בשבי המשכפלים, "חמישי" מוקסם מהם, בעיקר מסמנתה קרטר, ומנסה לעזור להם. קרטר מבטיחה לקחת את "חמישי" איתם אם ייתן להם גישה למתקן התפשטות הזמן של האסגרד, שיכול ללכוד את המשכפלים, אבל או'ניל סבור שהסכנה גדולה מדי ומורה לקרטר לכוון את המתקן כך ש"חמישי" יישאר מאחור.

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

חוקי הרובוטיקה

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

דיני תאגידים

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

אינטרנט ושליטה במידע

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

בחירות, החוק והנוהל

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

7. טכנולוגיה

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

בפרויקט השער מעדיפים בדרך כלל לאסוף טכנולוגיות חייזריות מתקדמות ולהתאים אותן לשימוש עם טכנולוגיות קיימות באמצעות Reverse Engineering במקום לפתח טכנולוגיה מקורית. 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס

 

 

 

סיכום

 

 

 

סרט הקולנוע

 

 

 

סטארגייט ס"ג-1

 

 

 

סטארגייט אטלנטיס

 

 

 

סטארגייט יוניברס